۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۵۱۵۱۱۶
حجت الاسلام فقیهی:

تکبر ابلیس را زبون و حقیر کرد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تکبر ابلیس را زبون و خوار کرد، گفت: یکی از عادت ها بد انسان مانند ابلیس این است که گناه خود را به گردن دیگری حتی خداوند می اندازد در حالی که از جانب خدا جز رحمت و مغفرت چیزی به انسان نمی رسد.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که  شیطان زمانی که تکبر ورزید خداوند به او فرمان هبوط را داد و مجبور به هبوط شد، گفت: این موضوع به ما نشان می دهد که تکبر ورزیدن انسان را زبون و حقیر می کند همانطور که در مورد شیطان این اتفاق افتاد.

وی افزود: شیطان به خدا فرمود تا روز قیامت به من مهلت بده که خداوند به ابلیس فرمود که دعای تو را مستجاب کردیم و تو هم از جمله کسانی هستی که به آن مهلت داده شده و این موضوع نشان می دهد که یک عده ای هستند که خداوند تا روز قیامت به آنها مهلت داده و شیطان نیز در زمره این افراد است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عده ای درباره عمر امام زمان(عج) بیان می کنند که چگونه عمر طولانی برای امام زمان(عج) ممکن است در حالی که باید دقت کرد طول عمر حتی برای انسان های عادی هم بوده است مانند سلمان فارسی که بیان می شود عمر سلمان 300 سال بوده است یا در مورد حضرت نوح (ع) که قرآن کریم می فرماید حضرت نوح(ع) 950 سال تبلیغ می کردند و عمر ایشان بیش از این بوده است و در میان انبیاء غیر از حضرت عیسی عده دیگری از پیامبران(ص) هستند که عمر طولانی داشته و هنوز زنده هستند.

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به این که جنیان هم مانند انسان ها دارای یک متوسط عمر هستند و عمرشان از انسان بیشتر است و معمولا عمر آنها از هزار 500 تا دو هزار سال است و بعد از آن از دنیا می روند، گفت: به همین دلیل ابلیس از خداوند تقاضای مهلت و افزایش طول عمر کرد.

وی افزود: در مورد ملائکه نیز باید دقت شود که ملائکه مجرد هستند به همین دلیل هرگز نمی میرند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در سوره حجر در آیه 38 نیز آمده است«إِلي‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» یعنی تا یک زمان معلوم به ابلیس وقت داده شده است و این آیه به یک قید زمکانی و مکان یعنی عالم خاک و تا زمان وجود انسان ها اشاره دارد و باید دقت کرد که ابلیس در عالم برزخ بر انسان ها سلطه ای ندارد.

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به این که مرحله اصلی زندگی ابلیس از هبوط آغاز شد، گفت: ابلیس بعد از هبوط به خداوند عرضه داشت«قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ(39حجر)» یعنی گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مى ‏آرايم و همه را گمراه خواهم ساخت.

وی افزود: متأسفانه نه تنها در شیطان بلکه در انسان ها نیز این عادت وجود دارد که گناه خود را به گردن دیگران می اندازند و دیگران را مقصر جلوه می دهند و گاهی انسان به این حد بی ادبی می کند که حتی اشتباه خود را به خدا نسبت می دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خدا جز خیز و خوبی برای انسان ها چیزی نمی خواهد، اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) به حدی در بندگی خدا پیش رفته بودند که حتی امور عادی مانند بیماری و مریضی که به دست خداوند است را به خود نسبت داده و امور مطلوب را به خداوند نسبت می داد ؛ بنابراین انسان باید مسؤولیت پذیر باشد و اشتباه خود را بپذیرد زیرا جز رحمت و مغفرت از جانب خداوند به انسان نمی رسد و در سوره نسا بیان شده که هر چه خوبی است از جانب خداوند بوده و هر چی بدی است از جانب انسان است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات