۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۱۵۳۸۸
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

کم توجهی مدیران به مسائل معنوی در جامعه اسلامی قابل پذیرش نیست

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با ابراز تأسف از این که بعضی از مدیران و مدیریت ها نگاه معنوی ندارند و تنها به فکر اقتصاد و معیشت هستند، گفت: مدیریت اسلامی این طور نیست که نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت باشد بلکه مسائل دینی و فرهنگی نیز باید در کنار مسائل اقتصادی و معیشتی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در گردهمایی مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرهای استان با تبریک ایام خجسته دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) گفت: باید تلاش کنیم تا سیره اهل بیت(ع) ویژه سیره این دو شخصیت اثرگذار در زندگی همه ما نهادینه شود.

وی با بیان این که سیره اهل بیت(ع) باید در همه مراحل زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه ما قرار گیرد، افزود: سیره و روش اهل بیت(ع) در همه امور راهگشا و همچون چراغ روشنی برای عبور از مشکلات و بحران ها است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اهل بیت(ع) مسیر صیح زیستن را برای بشریت مشخص کردند، بیان داشت: اما متأسفانه بشریت به دلیل بی توجهی در باتلاقی از معضلات و بحران ها گرفتار شده است.

امام جمعه نکا، راه برون رفت جوامع از معضلات و مشکلات موجود را بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم منش و روش ائمه معصومین(ع) در همه بخش های جامعه امروز به خوبی نهادینه شود چون راه رشد و تعالی کشور در گرو بهره گیری از این روش است.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که امروز معضلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری جامعه اسلامی را تهدید می کند، تصریح کرد: بهترین راه مقابله با این هجمه ها و آسیب های اجتماعی نیز بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمن به دنبال زدودن دین از جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: در همین راستا باید از همه ظرفیت های موجود در کشور به منظور مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن بهره گیریم که یکی از بهترین روش های مقابله گسترش سیره و مفاهیم مورد توجه اهل بیت(ع) در جامعه است.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کرامت ذاتی، ظرفیت و استعدادی که خداوند در انسان برای عروج و تعالی آفریده اما این کرامت کافی نیست و به طور یقین با کرامت های اکتسابی باید همراه شود.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که انسانی که خداوند می فرماید «ولقد کرّمنا بنی آدم» از همین انسان به مرده، پست‌تر از حیوانات تعبیر می کند، افزود: کرامت هایی که باید بدست آورد خیلی مهم است و آن هم باید در پرتو عواملی همچون ایمان، ​تقوا، ​علم و جهاد حاصل شود.

امام جمعه نکا با اشاره به این که در دهه کرامت، باید انسان ها را متوجه کرامت های ذاتی و اکتسابی کنیم و نباید تنها به کرامت های ذاتی بسنده کنیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم به دنبال کرامت های اکتسابی برویم که خداوند متعال معرفی کرده است.

حجت الاسلام لائینی در ادامه سخنان خود به عهد نامه حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: نامه های نخستین امام شیعیان خطاب به مالک اشتر باید همواره مورد توجه مسؤولان و مدیران کشور قرار گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدیران جامعه اسلامی باید به این عهده نامه توجه کنند، تصریح کرد: یکی از این مسائل مهم مدیریت برخورد است که امام علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر بر ضرورت برخورد صحیح در حوزه مدیریت به او سفارش و تذکرهای لازم را می دهد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی دیگر از سفارش هاس امام علی(ع) به مالک اشتر مدیریت بر نیروهای انسانی تحت امر است، خاطرنشان کرد: یک مدیر بر مجموعه تحت امر خودش باید مدیریت موفق داشته باشد.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) موفقیت یک حکومت  و مدیریت را در دستیابی به رضایتمندی خداوند می داند، گفت:  تئوری های یک امام معصوم مانند تئوری های بشری نیست که بگوییم شاید خطا داشته باشد یا نه،​ آنها صد در صد صحیح هستند. 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر مالک می نشست در مصدر ولایت امر و زمامداری مصر، مسلم شایسته ترین انسان برای اجرای این عهدنامه، ​خود مالک اشتر بود و بهترین الگو می توانست باشد، افزود: همانطور که این عهدنامه یک منشور برتر و الگو است، ​مجری آن هم می توانست یک مجری برتر و الگو باشد.

حجت الاسلام لائینی در ادامه سخنان خود به پنج ملاک حضرت علی(ع) در رسیدن به رضایت الهی اشاره کرد و گفت: یک مدیر در همه تصمیم ها و کارهایش باید سند و مدرکی داشته باشد که در پیشگاه خدا او را معذور بدارد و در پیشگاه خلق هم سند ومدرک محکمه پسند و قابل قبول باشد. 

وی با بیان این که همه ما برای تصمیماتی که گرفته و می گیریم باید نزد خداوند متعال عذر موجهی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تصمیم های یک مدیر در جامعه اسلامی نباید براساس حب و بغض‌های شخصی و نگاه های غیر شرعی باشد و حتی اگر هم صورت سازی صحیحی داشته باشیم و افکار عمومی را متقاعد کنیم فایده ای نخواهد داشت.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، دومین ملاک حضرت علی(ع) در رسیدن به رضایت الهی را نیک نامی حکومت در میان خلق دانست و تصریح کرد: این ویژگی و شاخصه خیلی مهم است که مردم از یک مدیریت و نهاد ذکر خیر داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: اگر به صورت مخفی و ناشناس از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) پرسش شود، همه باید از این مدیریت ذکر خیر داشته باشند و اگر از زیرمجموعه شما نظرخواهی شود،​ همه باید از مدیریت حاکم بر این ارگان راضی باشند و آنگاه رضایت الهی تأمین می شود.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که به جای گذاشتن آثار زیبا از خود را سومین ملاک رضایت الهی عنوان کرد و گفت: مدیریت باید به گونه ای باشد که آثارش مشخص باشد و نتیجه مدیریت اثر خوب و زیبا برای جامعه و کشور باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک مدیریت در دوره مدیریت خود باید تلاش کند تا آثاز زیبا و ماندگاری از خود به جای بگذارد، افزود: اگر اتفاق مناسبی در جهت رفاه عمومی نیافتد آن مدیر و شخص و سازمان، یک مدیر و نهاد موفقی نخواهد بود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که چهارمین ملاک رضایت الهی این است که باید نعمت های مادی، فرهنگی و معنوی  در جامعه فراوان باشد، تصریح کرد: در مسیر رسیدن به نقطه آرمانی هم ملاک باید شکوفایی و پیشرفت باشد تا رضایت عمومی محقق شود. 

حجت الاسلام لائینی با بیان این که رفع مشکلات اقتصادی، تبدیل گرانی به ارزانی، آسان شدن دسترسی مردم به امکانات و همچنین تقویت بخش معیشت عمومی از جمله اقداماتی است که در جامعه آرمانی نیاز است از سوی مسؤولان کشور انجام شود.

امام جمعه نکا در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف از این که  بعضی از مدیران و مدیریت ها نگاه معنوی ندارند و تنها به فکر اقتصاد و معیشت هستند، تصریح کرد: مدیریت اسلامی این طور نیست که نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت باشد بلکه مسائل دینی و فرهنگی نیز باید در کنار مسائل اقتصادی و معیشتی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به پنجمین ملاک و شاخصه رضایت الهی اشاره کرد و با بیان این که در این خصوص کرامت ها باید روز افزون شود، خاطرنشان کرد: کرامت مراجعه کنندگان،​ کرامت خانواده ها و مددجویان باید در یک اداره و سازمان در نظام اسلامی هر روز تقویت شود و اینکه بتوانیم کرامت و عزت نفس آن خانواده را حفظ کنیم، از کارهای بسیار سخت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی است. 

حجت الاسلام لائینی ادامه داد: سازمان هایی که حمایتی هستند، جمع کردن اینکه هم خدمات داد و هم روحیه درخواست نکردن در آن حفظ شود، بسیار سخت است و باید فکر و مطالعه کرد کرامت انسان ها که امانت بسیار بزرگی است حفظ شود.

امام جمعه نکا با بیان این که آن حکومتی موفق است که مردم در آن روز به روز، آبرو، ارزش و کرامتشان زیاد و بلکه چندین برابر شود، گفت: مدیریت  موفق نیز مدیریتی است که به رضایت الهی برسد و آن هم در پرتو این پنج ملاک و معیار است./۱۳۱۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات