۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۱۵۴۸۴
حجت الاسلام حیدری کاشانی تشریح کرد؛

برترین الگوهای خانواده های رحمانی در قرآن کریم

کارشناس مذهبی رسانه ملی با تشریح برترین الگوهای خانواده های رحمانی در قرآن گفت: ۱۲ الگوی برتر خانواده رحمانی و الهی در قرآن وجود دارد که در این خانواده ها هم شوهر و هم زن در زمره عباد الرحمان قرار دارند.
حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، کارشناس مذهبی رسانه ملی، صبح امروز، در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی در بین خانواده های شهرکردی، با تشریح برترین الگوهای خانواده های رحمانی در قرآن اظهار کرد: 12 الگوی برتر خانواده رحمانی و الهی در قرآن وجود دارد که در این خانواده ها هم شوهر و هم زن در زمره عباد الرحمان قرار دارند؛ اگر بتوانیم این 12 الگو را در زندگی روزمره خود به خوبی اجرا کنیم، به یقین خانواده ای الهی خواهیم داشت و فرزندانی آسمانی تربیت خواهیم کرد.

حجت الاسلام حیدری کاشانی، خانواده حضرت آدم و حضرت حوا با رویکرد تربیتی همراه با توبه را نخستین الگوی قرآنی خانواده رحمانی بیان کرد و گفت: در این خانواده قرآنی نیز ردپای شیطان دیده می شود اما تفاوت این است که جایگاه توبه در این خانواده کاملا ملموس و محسوس است و این همان چیزی است که باید در دستور کار خانواده های امروزی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه تربیت دینی باید همراه با توبه باشد، تصریح کرد: هیچ کدام از ما معصوم نیستیم و گرفتار گناه و معصیت خواهیم شد؛ این مهم است که بلافاصله توبه کنیم و از کار خود پشیمان باشیم.

مدیر مؤسسه طلیعه ظهور، خانواده ابراهیمی با تربیت بت شکنانه را دومین الگوی قرآنی خانواده رحمانی بیان کرد و افزود: تربیت باید بت شکنانه و شیطان ستیزانه باشد؛ اگر این شد فرزندانی اسماعیل گونه خواهیم داشت که حاضر خواهند شد در راه دین و خدا سر بدهند و اعتراض هم نکنند.

این مقام مسؤول، خانواده یعقوبی با تربیت منتظرانه را سومین الگوی خانواده رحمانی در قرآن بیان و خاطرنشان کرد: وقتی فرزندان حضرت یعقوب دچار خطا شدند، این حضرت برای اصلاح آنها یک انقلاب عظیم در وجودشان ایجاد و روح انتظار را در خانواده برای رسیدن به یوسف نهادینه کرد و این همان چیزی است که باید در خانواده های امروزی مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی خانواده یوسفی با تربیت عفیفانه را دیگر الگوی خانواده رحمانی قرآن برشمرد و افزود: زیباترین داستان زندگی خانوادگی هر کدام از ما می تواند این باشد که با وجود دامهای گسترده شیطان، هنر گناه گریزی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متأسفانه امروز شیطان با فضای مجازی به دنبال انحراف فرزندان جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: شیطان از طریق فضای مجازی به دنبال مهیا کردن یک خلوت گناه آلود برای فرزندان جامعه دینی است؛ باید گناه گریزی در بین فرزندانمان به یک اصل تربیتی و محوری تبدیل شود تا در چنگال شیطان گرفتار نشوند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه اگر گناه گریزی در خانواده ها نهادینه شود، محصول آن تربیت فرزندانی همچون شهید عباس بابایی می شود، خاطرنشان کرد: شهید بابایی علی رغم اینکه سالها در خارج از کشور تحصیل کرد اما با مهار نفس خود توانست به بالاترین درجه یعنی شهادت برسد.

وی پنجمین الگوی خانواده رحمانی در قرآن کریم را خانواده شعیبی با تربیت غیورانه و حیامندانه بیان کرد و ادامه داد: اگر حضور بانوان در جامعه ضرورت پیدا کرد، این حضور باید همراه با حیا و عفت باشد؛ متأسفانه امروز در جامعه کمتر به بحث حیا و عفت پرداخته می شود و این مهمترین عاملی است که خانواده ها را به سمت شیطان می کشاند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی، خانواده موسوی با تربیت دریادلی و شرح صدر را ششمین الگوی خانواده رحمانی در قرآن دانست و افزود: ریشه بسیاری از ناهنجاری های خانوادگی به خاطر تنگ نظری ها است؛ باید در محیط خانواده دریا دل باشیم تا عاقبت به خیر شویم.

کارشناس مذهبی رسانه ملی، یکی دیگر از الگوهای خانواده رحمانی در قرآن کریم را خانواده ایوبی با تربیت صبورانه بیان کرد و گفت: خانواده ایوبی الگویی است برای خانواده هایی که دچار مصیبت و بیماری شده اند؛ انسان باید به صورت مستمر صبور باشد و شکر خدا را در همه احوال به جا آورد.

این مقام مسؤول خانواده داودی با تربیت نمازمحورانه و سحرخیزی را یکی دیگر از الگوهای خانواده رحمانی در قرآن بیان کرد و ادامه داد: اگر می خواهیم به جایگاه های رفیع در دنیا و آخرت برسیم، باید اهل سحرخیزی و نماز محوری باشیم و این امر را در بین تک تک افراد خانواده نهادینه کنیم تا دعاهایمان مسجاب شود.

وی خانواده سلیمانی با تربیت شکورانه را نهمین الگوی خانواده رحمانی در قرآن برشمرد و افزود: باید بدانیم به هر درجه و جایگاهی در دنیا رسیدیم، همه به برکت خداوند متعال است؛ پس در همه احوال باید شکرگزار باشیم و بدانیم از خود هیچ نداریم.

مدیر مؤسسه طلیعه ظهور یکی دیگر از الگوهای خانواده رحمانی در قرآن را خانواده زکریایی با تربیت صادقانه و خاشعانه بیان کرد و ادامه داد: خانواده های ما باید بر مبنای خضوع، دعا و صداقت پایه گذاری شود که لازمه این امور خیر رسانی به دیگران است.

وی خانواده محمدی با تربیت محبوبانه و محبانه را یازدهمین الگوی خانواده رحمانی در قرآن دانست و اظهار کرد: باید فرزندانمان را در این افق تربیت کنیم تا به مقام امام المتقین برسیم؛ اگر خانواده ما محمدی شد، به یقین خداوند عاشق این خانواده می شود و این چیز کمی نیست.

استاد حوزه علمیه قم، آخرین الگوی خانواده رحمانی در قرآن را خانوده علوی و فاطمی بیان کرد و گفت: برترین، بالنده ترین و والاترین خانواده که همه شاخصه های سایر خانواده های رحمانی را در خود جای داده است، خانواده علوی و فاطمی است که قطعا اگر کسی بر مبنای شاخصه های این خانواده حرکت کند، هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند خواهد شد./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات