۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۱۵۶۰۵
استاد جامعه الزهرا تبیین کرد؛

شباهت مقام عصمت حضرت معصومه و حضرت زهرا

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه مقام عصمت حضرت معصومه(س) به مقام عصمت حضرت زهرا(س) بسیار نزدیک است، به تبیین دلایل این شباهت پرداخت.
حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مؤمنی حبیب آبادی، استاد جامعه الزهرا(س) امروز در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به مقام و منزلت بی نظیر حضرت معصومه(س)، گفت: معرفت به خداوند، مقام عصمت و شفاعت حضرت معصومه(س) پس از امام رضا(ع) در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع) بی نظیر است.

وی با بیان اینکه تمام افتخار حضرت معصومه(س) بندگی خداوند است، افزود: حضرت معصومه(س) در عبادت و بندگی چنان مقامی پیدا کرده که به مقام عصمت و شفاعت هم رسیده و زیارتش همسنگ زیارت امام معصوم(ع) شده است.

استاد جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: هنوز امام موسی کاظم(ع) به دنیا نیامده بود که امام صادق(ع) درباره ایشان فرمودند«در قم دختری از فرزندان من قبض روح می شود که نامش فاطمه بنت موسی الکاظم(ع) است، شیعیان ما به شفاعت این دختر وارد بهشت می شوند.»

خانم مؤمنی حبیب آبادی تصریح کرد: بر حسب این حدیث شریف حضرت معصومه(س) دارای مقام محمود یعنی مقام شفاعت گسترده است.

وی افزود: مقام شفاعت این بزگوار اذن دخول به بهشت برای تمام شیعیان است همانطور که امام جواد(ع) فرمودند«هر کس عمه ام را  زیارت کند پس بهشت برای اوست»؛ بنابراین زائران این بانو اضافه بر ظاهر زیارت که غسل و وضو است اگر باطن زیارت که گناه و خطا نکردن است را نیز  رعایت کنند بیشتر خود را به حضرت نزدیک کرده و در زمره زائران با معرفت بانو قرار می گیرند.

استاد جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: ما ذاتا چهارده معصوم داریم و حضرت معصومه(س) در مقام بندگی آنچنان خدا را بی چون و چرا  بندگی کردند که به مقام عصمت راه پیدا کرده و امام رضا (ع) مقام عصمت را به ایشان نسبت داده و آن حضرت را معصومه نامیدند؛ بنابراین این عنوان برای این بانوی کریمه از جانب امام معصوم بیان شده است.

خانم مؤمنی حبیب آبادی در ادامه به مقام علمی حضرت اشاره کرد و گفت: از خداوند علم با معرفت بخواهیم؛ علمی که با خداشناسی قرین باشد و حضرت معصومه  (س) در سن پنج یا شش سالگی با پاسخ به سؤالات اصحاب امام کاظم(ع) در نبود ایشان نشان دادند که از مقام علمی بی نظیری برخوردار هستند به گونه ای که امام کاظم(ع) در مورد ایشان فرمودند«پدر به فدای تو باد» و نظیر این جمله را رسول خدا(ص) تنها در شأن حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرده اند.

وی در رابطه با شأن شفاعت حضرت معصومه(س) تصریح کرد: بالاترین مقام ایشان نزد خداوند مقام شفاعت است و شاید علت نامگذاری، حضرت به فاطمه همین بوده زیرا در زیارتنامه حضرت ابتدا می خوانیم سلام بر توای دختر رسول خدا و سپس می گوییم سلام بر تو ای دختر فاطمه زهرا و خدیجه(س) و پس از آن عرضه می داریم سلام بر تو ای دختر امیرمؤمنان(ع).

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: در زیارت نامه حضرت معصومه(س ) نام حضرت زهرا(س) بعد از پیامبر(ص) و مقدم بر امیرمؤمنان بیان شده و دلالت بر این دارد که مقام عصمت حضرت معصومه(س) به مقام عصمت حضرت زهرا(س) بسیار نزدیک است.

خانم مؤمنی حبیب آبادی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرموده اند«بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوی شهر  قم باز می شود» یادآور شد: منظور این روایت این نیست که هر که در قم زندگی می کند  اهل بهشت است بلکه منظور این است که هر کس به سبک و به سیاق اهل بیت و ائمه اطهار(ع) عمل کند، اهل قم است و مقام شفاعت نه به همه شیعیان بلکه به چنین شیعه ای می رسد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات