۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
کد خبر: ۵۱۵۶۶۲
استاد حوزه علمیه:

شخصیت معنوی امام رضا و حضرت معصومه به یکدیگر نزدیک بود

استاد حوزه با بیان اینکه شخصیت معنوی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به یکدیگر نزدیک بود، گفت: همانطور که حضرت زینب(س) به امام حسین(ع) نزدیک بودند، حضرت معصومه نیز به امام رضا نزدیک بوده اند.
دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، ویژه برنامه نور علی نور رادیو گفت و گو با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه و با حضور حکیم زاده محقق، پژوهشگر و استاد حوزه به روی آنتن رفت.

حکیم زاده درباره رابطه و علقه بین حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) گفت: این رابطه را باید از دو جنبه بررسی کرد؛ رابطه نخست یک رابطه خواهر و برادر است و دوم اینکه امام رضا(ع)  فقط همین یک خواهر تنی را داشتند زیرا مادرشان یک نفر است.

وی افزود: از میان فرزندان امام کاظم(ع) دو فرزند برجسته هستند؛ امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و سایر فرزندان قابل مقایسه نیستند و شان متفاوتی دارند. این ویژگی قطعا به مادرشان یعنی نجمه خاتون ارتباط دارد زیرا ایشان یک بانوی برگزیده است. اساسا وقتی به امامان معصوم نگاه می کنیم، می بینیم مادران این عزیزان، برگزیده هستند.

این محقق و پژوهشگر تصریح داشت: تیره و تبار ولادت بسیار اهمیت دارد و اساسا شخصیت معنوی و روحی مادر از جنبه وراثتی و تربیتی در شخصیت هر انسانی تاثیرگذار است. واقعیت این است که همه مادران ائمه ویژه و گسترده هستند و سرآمد زنان عصر خودشان از نظر زهد و علم هستند.

وی با اشاره به نجمه خاتون بیان داشت: نقل شده است نجمه خاتون در شمار زنان برگزیده عصر خودشان هستند که القاب مهمی را از امام کاظم (ع) دریافت می کنند. بعد از مدتی از به دنیا آمدن امام رضا (ع) از بانوی دیگری برای نگهداری از فرزندشان درخواست می کنند زیرا قبل از تولد فرزندشان دائما عبادت می کردند و بعد از تولد امام نیز می خواهند این کار را ادامه دهند.

حکیم زاده بیان داشت: امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به دلیل اینکه تنی هستند، ارتباط عاطفی خاصی با هم داشتند. وقتی سنخیت روحی و تشابه شخصیتی دو نفر به ویژه از نظر اعتقادی هرچه بیشتر باشد، رابطه آنها نیز با هم صمیمی تر می شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه شخصیت معنوی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به یکدیگر نزدیک بود، گفت: همانطور که حضرت زینب (س) به امام حسین (ع) نزدیک بودند، حضرت معصومه (س) نیز به امام رضا (ع) بسیار نزدیک بوده اند.

وی اضافه کرد: درست است که حضرت معصومه (س) به امامت نرسیدند اما به درجه ای رسیدند که حافظ سر امام معصوم شدند. این موضوع زمینه رابطه قوی و ویژه را ایجاد می کند.

این استاد حوزه با اشاره به شاه چراغ برادر بزرگتر امام رضا (ع)، عنوان کرد: با وجود آنکه این برادر عظیم الشان در ایران وجود دارند، جایگاه حضرت معصومه (س) خیلی ویژه است و علما به ایشان علاقه ویژه ای دارند زیرا شخصیت این بانو متفاوت است.

این پژوهشگر و محقق با اشاره به اینکه جزئیات زندگی حضرت معصومه (س) خیلی کم نقل شده است، عنوان داشت: البته می توانیم از بعضی از نقل ها استخراجاتی داشته باشیم؛ حضرت معصومه (س) تحت تربیت علمی پدرشان بود و البته نقل های متعددی داریم که خاندان اهل بیت (ع) نسبت به تربیت علمی فرزندان دختر و پسر به صورت یکسان بسیار جدیت داشتند. این موضوع از حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر(ص) شروع می شود تا به حضرت معصومه (س) می رسیم.

حکیم زاده به جدایی حضرت معصومه (س) از امام رضا (ع) اشاره کرد و عنوان داشت: ایشان از مدینه هجرت می کنند و در قم رحلت پیدا می کنند که این سرآغاز یک تحول بزرگ در شهر قم است. طبیعتا این موضوع برنامه ای است که خداوند در آن دخالت دارد و این در راستای اهداف الهی برای هدایت انسان ها است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات