۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۵۱۵۷۲۵
حجت الاسلام میرزامحمدی:

قرآن کریم منهای امامت هیچ کاربردی ندارد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن منهای امامت هیچ کاربردی ندارد از سخن برخی رجل سیاسی که می گویند «امامت متوقف بر رأی مردم است»، ابراز تأسف کرد.
حجت الاسلام میرزا محمدی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی در جلسه ای که شب گذشته به مناسبت دهه کرامت در هیأت فاطمیون واقع در میدان بسیج قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ذکر «صلوات»  سبب آمرزش گناهان می شود، گفت: امام رضا(ع) می فرمایند «هرکس قادر نیست کفاره گناهان خویش را بپردازد، پس زیاد بر محمد و آل محمد(ص) صلوات بفرستد.»

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نعمت «رسالت» یکی از «نعمت های امتنانی» خداوند است، اظهار داشت: در قرآن کریم نعمت «امامت» بعد از نعمت «رسالت» به عنوان مهم ترین نعمت الهی یاد شده است؛ خداوند متعال با نزول این نعمت بزرگ بر بشریت منت نهاده است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه بحرانی(ره) در تفسیر البرهان در یکی از طرق حدیث ثقلین از زبان مبارک پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است که «علی افضل من القرآن لأنّه مترجم کتاب الله؛ علی(ع) از قرآن برتر است چون کتاب خدا را ترجمه می کند»؛ در القاب معصومین(ع) واژه «شریک القرآن» به چشم می خورد، بنابراین وجود مبارک امام معصوم(ع) عِدل و همتای قرآن کریم است.

حجت الاسلام میرزامحمدی خاطرنشان کرد: اینکه پیامبر اکرم(ص) وجود امام معصوم(ع) را در حدیث ثقلین در کنار قرآن کریم ذکر کردند برای این بود که اگر قرار است امام معصوم(ع) با چیزی مقایسه شود، آن چیز جز قرآن کریم نخواهد بود.

پژوهشگر حوزوی افزود: امیرمؤمنان(ع) در ساعات پایانی عمر خودشان در پاسخ به پرسش صعصعة بن صوحان که پرسید «یا علی(ع) شما برتر هستید یا حضرت آدم یا نوح یا ابراهیم یا موسی یا عیسی(علیهم السلام)» در این هنگام امیرمؤمنان(ع) فرمودند «من از آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی(علیهم السلام) برتر هستم» و در رابطه با پیامبر اکرم(ص) فرمودند «أنا عبد من عبید محمد(ص)».

وی به تبیین معنای واژه «عبد» پرداخت و ابراز داشت: عبد دو معنا دارد، نخستین از آنها «پرستیدن» و دومین از آنها «مطیع» بودن است؛ «عبد» که در روایت یاد شده آمده به معنای «مطیع» بودن است.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره روایت امام رضا(ع) در رابطه با توصیف امام معصوم(ع) را اینگونه بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند «امامت به قدری منزلت رفیعی دارد که عقول همه خلائق و آراء همه مردم هم که جمع شود قابلیت ندارند درباره امام حرف بزنند، اگر همه حکما، بلغا، فصحا، شعرا، ادبا و غیره هم جمع شوند تا یک صفت امام معصوم(ع) را توصیف کنند، عاجز می شوند، پس چگونه کسی که نمی تواند یک صفت امام معصوم(ع) را وصف کند، می تواند او را انتخاب کند؟»؛ امام رضا(ع) در حقیقت با طرح این سؤال خواستند چهره پلید سقیفه را به همگان بنمایانند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: جای بسی تأسف است که برخی رجل سیاسی امروز هم قائل به همان مکتب سقیفه هستند و می گویند «امامت متوقف بر رأی مردم است».

وی در پایان یادآور شد: دشمنان از صدر اسلام تا کنون سعی کرده اند تا نقش امامت را کمرنگ کنند تا باب فهم قرآن کریم بسته بماند؛ امروزه باید بدانیم که قرآن کریم منهای امام معصوم(ع) دیگر کتاب شفا و رحمت نیست و هیچ اختلافی را برطرف نمی کند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات