۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۵۱۶۹۳۴
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نهاوندی مطرح کرد؛

«گمانه‌زنی» و «شایدها» آسیب جدی دنیای خبر

عضو هیأت مدیره انجمن علمی ارتباطات حوزه با اشاره به آفت‌ها و مزایای عرصه خبر گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند نباید تنها روایتگر حدیث بود بلکه باید با تفکر در حدیث آن را درک کرد و سپس نقل کرد.
حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نهاوندی، عضو انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: ثبت حوادث و وقایع در طول تاریخ در تمدن‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ زیرا خبرنگاری علاوه بر این که حکایت وقایع بوده است آرمان‌های هر جامعه را به تصویر کشیده است.

وی با بیان این که بن‌مایه بشریت به دنبال ثبت حوادث و وقایع بوده است، خاطرنشان کرد: در قرآن و متون دینی ما هم به این نیاز جامعه توجه ویژه شده است و بایدها و نبایدهایی را برای این نیاز بشریت بیان کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نهاوندی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در رابطه با خبر و خبرنگاری اظهار داشت: ایشان فرمودند که این طور نباشد که فقط روایت حدیث کنید بلکه باید نگاه عمیق و تفقه در حدیث داشت که این حکایت از یک نگاشت ثابتی در بین توصیه‌های ائمه است که خبرنگار باید با تفکر و تعقل خبر را نقل کند و نگاه روایتگری به خبر نداشته باشد.

وی افزود: ثبت تحرکات اجتماعی و انتقال خبر از حوادث و شرایط و وقایع پیرامونی امروزه به عنوان یک منصب مؤثر از پیشینیان به ما رسیده است و با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید به نقش‌آفرینی جدی‌تری در جامعه بشری تبدیل شده است که برای جوامع مترقی مسأله ای بسیار ضروری است.

عضو انجمن علمی ارتباطات حوزه با تأکید بر نقش و جایگاه خبر و خبرنگاری در انتقال مفاهیم و جریان‌های اجتماعی به برخی از آفت‌های عرصه خبر اشاره کرد و گفت: برای نگاشت و تبیین یک رخداد حتماً باید منبع خبر موثق و صادق باشد و خبر مستند باشد و با گمانه‌زنی‌ها و شایدها و احتمالات نباید نیازها، مصلحت‌ها و میل جامعه را به سمتی ببریم که صداقت نداشته باشد.

وی افزود: رعایت نکردن حریم خصوصی افراد و آبروی افراد، ترویج گسترده منکر و فحشاء در قالب خبر و خبرنگاری، بزرگ‌نمایی‌های که امروزه در جوامع مختلف در این صنف دیده می‌شود و حق را ناحق جلوه دادن از آفت‌های خبرنگاری است که در متون دینی به آن اشاره‌شده و از آن نهی شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نهاوندی با اشاره به مزایای خبرنگاری برای جامعه اظهار داشت: خبرنگاری صحیح می‌تواند پایه بسیاری از پیشرفت‌ها باشد و ما را با نواقص  و حوادث زمانمان آشنا بکند.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند کسی که عالم به زمان خود باشد مشکلات به او هجوم نمی‌آورند و خبرنگاری با رعایت شئون اخلاقی و انسانی و اسلامی لازمه با خبر شدن جامعه از پیرامون خود است./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات