۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۱۷۰۴۸
پژوهشگر عرصه متافیزیک اسلامی:

بیشتر بیمارستان‌های اروپایی «بخش مراقبت‌های معنوی» دارند

مسؤول مراقبت های معنوی بیمارستان فیروزگر تهران گفت: طب مدرن به جسم و طب معنوی به جنبه های روحی انسان توجه دارد، در واقع هر کدام از آنها دیگری را کامل می کند.
حجت‌الاسلام میرزایی معنویت

حجت‌الاسلام سید امان الله میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بر این باورند که «طب کلاسیک» نقاط ضعف بسیاری دارد، گفت:‌ اروپاییان به همین دلیل به دنبال طبی بودند که به وسیله آن، طب کلاسیک را به تکامل برسانند؛ بدین منظور جلسه ها و سمینارهایی برگزار کردند و در نهایت دانستند که ضعف طب کلاسیک این است که انسان را تنها جسم می داند، در حالی که غیر از این است؛ همین مسأله سبب شد تا به سراغ «طب طبیعتی» رهسپار شده و معنویت را نیز مورد توجه قرار دهند.

جسم، روان و روح در بیماری دخیل هستند

مسؤول مراقبت های معنوی بیمارستان فیروزگر تهران با بیان اینکه کشورهای اروپایی سه بعد جسمی، روانی و روحی را در زمینه بیماری مطرح کردند، اظهار داشت: آنها معتقد شدند که شخص بیمار باید تحت درمان یک تیم قرار بگیرد که آن تیم متشکل از تیم پزشکی، تیم روان‌شناسی و تیم مراقبت معنوی یا درمان‌گران معنوی باید باشد تا بعد روحی بیمار را تحت درمان قرار دهد و سبب آرامش او شود.

بخش های گوناگون طب طبیعی

وی ادامه داد: طب طبیعتی بخش های مختلفی همچون بخش های پزشکی، روان شناسی، مراقبت های معنوی، مددکاری و «هوم کر» دارد که یک بیمار در بخش های مختلف قرار گرفته و درمان می شود.

حجت الاسلام میرزایی به بخش مددکاری اشاره کرد و افزود: این قسمت برای این است که اگر بیماری مشکل مالی یا مشکل مادی دیگری داشت، به آن معرفی شود و سعی شود تا هزینه های درمانش به صفر برسد.

پژوهشگر عرصه متافیزیک اسلامی بخش «هوم کر» را این گونه توصیف کرد: این بخش برای این است که اگر بیماری توانایی رفتن به بیمارستان را نداشت، از سوی بیمارستان یک تیم شامل پزشک، روانشناس و روحانی به خانه وی اعزام می شوند تا او را رایگان ویزیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در اروپا، اکثر بیمارستان ها بخش مراقبت های معنوی دارند، عنوان کرد: در زمینه مراقبت های معنوی در اروپا، در هر بیمارستان از هر آیینی، یک پدر روحانی حضور دارد تا اگر شخص یهودی بود، به وسیله روحانی یهودی و یا اگر مسیحی بود به وسیله روحانی مسیحی مورد مراقبت های معنوی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام میرزایی با بیان اینکه طب طبیعتی از سال 92 توسط دکتر عبدالرحیم حزینی فوق تخصص سرطان وارد ایران شد، ابراز داشت: ما در بیمارستان فیروزگر تهران به کمک مؤسسه خیریه آلاء تیمی 30 نفره تشکیل دادیم و برای اولین بار در ایران این نوع طب را راه اندازی کردیم.

کارشناس طب اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش مراقبت های معنوی سعی می کنیم تا بیمارانی که دچار تزلزل در اعتقادات خودشان شده اند را تحت مراقبت قرار دهیم و شبهاتشان را پاسخ بدهیم؛ ما در این بیمارستان طی دو مرحله با بیمار ارتباط برقرار می کنیم که نخستین آنها عبارت است از اینکه او را مورد ارزیابی معنوی قرار می دهیم و در مرحله دوم مشکلات و سختی هایش را وارسی می کنیم، به این شیوه که سعی می کنیم با همه بیماران صمیمی شویم تا بتوانند راحت مسائلشان را با ما در میان بگذارند.

اروپاییان در زمینه معنویت درمانی گوی سبقت را از مسلمانان ربوده اند

وی با بیان اینکه سرمنشأ معنویت درمانی در دین اسلام قرار دارد، گفت:‌ در دین اسلام دو نوع درمان وجود دارد؛ یکی ادویه درمانی و دیگری ادعیه درمانی که مراد از ادعیه درمانی همان معنویت درمانی است، اما اروپاییان در این زمینه از ما پیشی گرفتند.

حجت‌الاسلام مرزایی با اشاره به اینکه در زمینه نهادینه کردن طب طبیعتی در کشور ایران نیز کارهایی صورت پذیرفته است، بیان کرد: نقش رسانه ها در این زمینه بسیار مؤثر است و اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی چند برنامه در زمینه معنویت درمانی پخش کرد، بسیار جای تقدیر و تشکر دارد، اما باز هم نیازمند تلاش بیشتر هستیم.

مسؤول مراقبت های معنوی بیمارستان فیروزگر تهران ادامه داد: باید به جایی برسیم که حتی در زمینه ازدواج علاوه بر تست های سلامت جسمی و روانی، تست هایی هم برای ارزیابی میزان معنویت فرد خواستگار وجود داشته باشد.

طب معنوی و طب مدرن؛ تقابل یا تکامل

وی در پایان طب معنوی و طب مدرن را مکمل یکدیگر خواند و ابراز داشت: طب معنوی و طب مدرن مقابل هم نیستند؛ طب مدرن به جسم و طب معنوی به جنبه های روحی انسان توجه دارد؛ در واقع هر کدام از آنها دیگری را کامل می کند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات