۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۱۸۷۱۷

تفکر موجب خضوع و خشوع قلب در نماز می شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: در قرآن کریم بیش از ۳۰۰ آیه در خصوص اهمیت تفکر بیان شده است و باید دقت کرد که تفکر موجب خضوع و خشوع در نماز می شود.
اقامه نماز نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که حضرت رسول(ص) می فرمایند که نماز شاقول زندگی انسان است و تمام رفتارهای انسان باید به تبعیت از نماز تصحیح شود، گفت: براساس این حدیث حضرت رسول(ص) نماز را تنظیم کننده رفتار انسان می داند.

وی افزود: همانطور که بیان شد غفلت و فراموشی از فلسفه خلقت، یکی از مهم ترین علل بی توجهی به نماز است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ضعف بینشی در توحید و معاد یکی دیگر از علل تارک نماز بودن است و اگر توحید و معاد درست نشود نماز نیز درست نخواهد شد و همچنین کبر از دیگر دلایلی است که موجب می شود انسان نماز نخواند.

حجت الاسلام مرتضوی ادامه داد: بی توجهی نسبت به تفکر در عالم هستی انسان را از خواندن نماز دور می کند و باید دقت کرد که در خصوص اهمیت تفکر و اثرات تفکر در دعوت انسان به ایمان و نماز بیش از 300 آیه در قرآن کریم بیان شده است و در آیه 22 سوره انفال خداوند به صورت جدی به بشر تذکر می دهد و می فرماید« إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ» یعنی حقّا که بدترین جنبندگان در نزد خدا مردم کر و لالی ( از شنیدن و گفتن حق ) هستند که نمی اندیشند».

وی افزود: در این آیه خداوند بیان می کند که آنهایی که اهل تفکر نیستند بدترین جنبده نزد پروردگار هستند و در مقابل قرآن کریم یکی از مهم ترین صفت های مؤمن را تفکر می داند و باید دقت کرد که یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت بدون تفکر است، بنابراین دین اسلام دین تفکر بوده و دین تعبد صرف نیست و انسان باید با تفکر به توحید، معاد و نبوت برسد به همین دلیل کسی که تفکر نمی کند به طور طبیعی تارک نماز خواهد بود هر چند که به واجب بودن نماز علم داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تفکر می تواند حضور قلب و خشوع انسان را در نماز افزایش دهد.

حجت الاسلام مرتضوی اظهار کرد: مؤمنان کسانی هستند که با تفکر به آیات خدا عشق بازی کرده و آیات به علت تفکر قلب آنها را دگرگون کرده و ایمان آنها زیاد می شود و به همین دلیل است که شاعر بیان کرده« خوشا آنان که دائم در نمازند».

وی جهالت و جهل را از دیگر عوامل تارک نماز بودن عنوان کرد و گفت: گاهی انسان به خاطر جاهل بودن به غسل و احکام، نماز نمی خواند که نمونه آن در تاریخ بیان شده که در عصر حضرت رسول(ص) عده ای چون حکم غسل کردن را نمی دانستند چند روزی نماز نخواندند تا نزد حضرت رفتند و حضرت به آنها فرمودند که اشتباه کردید و احکام غسل را به آنها آموختند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی جهالت نسبت به آثار و برکات نماز موجب می شود که انسان نماز را ترک کرده و یا سبک بشمارد به همین دلیل انسان باید در خصوص آثار و برکات نماز از دیگران بپرسد و یا نسبت به آموختن و مطالعه آن اقدام کند./837/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات