۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۵۲۰۴۴۷
معاون آموزش حوزه علمیه خراسان:

اساتید پاسدار حیثیت علمی مدارس علمیه باشند

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان خطاب به اساتید با بیان این که شما امین علمی ما در مدارس هستید، گفت: شما کسانی هستید که به عنوان اعضای علمی در مدارس نقش آفرینی می کنید.
مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع،معاون آموزش حوزه علمیه خراسان عصر پنج شنبه در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه گفت: در سال گذشته با جلسات هم اندیشی مستمر کمیسیون آموزش توانستیم مقطع عمومی نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان را تدوین کنیم. 

وی با اشاره خصیصه ها و ویژگی های برنامه مقطع عمومی نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: از آنجایی که محوریت این حوزه تربیت طلاب در عرصه های فقاهت، اخلاق و تهذیب و آگاهی های سیاسی است، این جامعیت به عنوان یک اصل اساسی در تدوین نظام جامع مد نظرمان بود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به تاکید بر آموزش چند بعدی در برنامه نظام جامع آموزش حوزه، ابراز کرد: در این برنامه رویکرد مهارتی و آموزشی با تاکید بر جنبه های صرفی، نحوی و بلاغی دارد و بدین سبب می توان گفت این برنامه، جامع و همه جانبه است.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که بر اساس این برنامه طلاب می توانند ارتباط مستمر با قرآن داشته باشند، تاکید بر این کتاب آسمانی مقدس را از مهمترین ویژگی های این برنامه عنوان و اظهار کرد:  همچنین در نظام جامع آموزش حوزه بحث انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر به مجموعه دروس افزوده شد که این این دو عنوان درسی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده تا طلاب آن را فرابگیرند. 

ارائه کتب صحیفه سجادیه و نهج البلاغه در نظام جامع آموزش حوزه

وی ادامه داد: همچنین به دنبال انعکاس نقطه نظرات علمای دینی، دو کتاب ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با رویکرد های مختلف در این برنامه ارائه شده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که سیره تمدن ساز معصومین با تاکید بر کتاب 250 ساله مقام معظم رهبری به عنوان متن درسی حوزه آمده اظهار کرد: در این کتاب نگاه جامعی به سیره معصومین آنهم با نگاه تمدن ساز و سیاسی و اجتماعی شده که هدف ما از قرار دادن آن به عنوان مبنای درسی همین بوده است.

 معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که امسال نتایجی که به ما از مجموعه ارزشیابی های علمی رسیده نتائج رضایتمندی است، خاطر نشان کرد: بدون شک این حاصل تلاش همه اساتید در مجموعه حوزه است.

وی ادامه داد: بر اساس دستور صریح حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در راستای اینکه مانعی برای کوتاه کردن مدت تحصیل طلاب مستعد وجود نداشته باشد، شرایط ویژه ای برای آنان در نظر گرفته شد و وضعیت ارتقایی برای افراد دارای استعداد متوسط به بالا ایجاد شد .

توجه به سلایق مختلف در نظام جامع آموزش حوزه

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که در این برنامه به سلایق مختلف توجه شده اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه فقه، چندین کتاب برای تدریس برای استاد گذاشته شده و به دنبال این بودیم تا اساتید حوزه بتوانند بر اساس سلایق خود از کتب مربوطه آن درس را تدریس کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه افرادی که در مجموعه شورای عالی فعالیت می کنند دلسوز طلاب هستند چراکه معتقدند هر گونه کوتاهی در این زمینه می تواند به حوزه های علمیه ضربه بزند، گفت: تاکنون با همت این عزیزان مقطع عمومی نظام جامع تصویب شد و در حال حاضر به دنبال تصویب مقطع تخصصی حوزه هستیم که در دستور کار شورای عالی قرار دارد.

وی با بیان این که نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان در سال 86 مصوب شد اما این حرکت تحولی در راستای رسیدن به آن اهداف آرمانی شکل نگرفته بود، یادآور شد: با نگاه و دستور صریح آیت الله مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان کاری که سال ها زمان برد، در مدت حضور ایشان بسیار سریع پیش رفت و توانستیم تا نظام جامع آموزش را عملیاتی کنیم که این برنامه از سال جدید باید در مدارس اجرا شود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که در طول تابستان امسال وارد مقطع تخصصی شده و سه رشته تخصصی فقه و اصول، فلسفه و کلام و تفسیر و قرآن در دستور کار شورای عالی قرار گرفت، گفت: همچنین در این راستا امسال برنامه آموزشی حوزه های علمیه خواهران و برادران یکی شد.

راه اندازی 9 مرکز تخصصی در شهرستان ها و 3 مرکز در مشهد مقدس

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که امسال 9 مرکز تخصصی خواهران را در شهرستانها و 3 مدرسه را در سطح مشهد مقدس راه اندازی کردیم، ابراز کرد: به دنبال این هستیم تا متناسب با نیازمندی های رشته های مرتبط همچون فقه خانواده و مطالعات زنان در برنامه های بعدی به صورت ویژه تر دنبال شود.

پذیرش بالغ بر 17 هزار طلبه در سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان

وی با بیان این که بناست امسال پذیرش حوزه علمیه خواهران به دلیل تغییرات بیش از 17 هزار نفر شود، گفت: این تحول در پذیرش حوزه علمیه خراسان به دنبال دستور صریح مدیر حوزه علیه خراسان در مسائل پذیرشی بود و توانایی مدارس در جذب نیروهای کیفی ارتفا پیدا کرد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که رویش های فراوانی در حوزه علمیه خراسان به دنبال پذیرش های کیفی شکل گرفته است، یادآور شد: از مهرماه سال گذشته نیز دوره های دانش افزایی اساتید را هر هفته برگزار می کنیم و قرارگاه های محوری در مدارس با این هدف دانش افزایی تشکیل شد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که مدرسه تخصصی قرآن و عترت را راه اندازی کردیم و در این مدارس قرارگاه های علمی در عرصه های مختلف فعالیت مثمر ثمری داشتند، افزود: امسال در راستای علوم عقلی کار نسبت به سال های گذشته فعال تر بود و هر هفته دوره دانش افزایی برگزار می شد.

پذیرش در رشته های تخصصی فقه مقارن، کلام مقارن و کلام جدید

وی با اشاره به برگزاری 5 طرح تابستانی حمایت از مکالمه عربی، تقویت ادبیات عرب، صرف و نحو کاربردی، منطق و اصول کاربردی و طرح ثقلین بیان کرد: حوزه علمیه خراسان در سال جدید نیز رویکرد فعالی داشت.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به آغاز پذیرش مدارس علمیه تخصصی در مشهد، تصریح کرد: در سال جاری مدرسه آخوند خراسانی در مشهد در رشته فقه مقارن و مدرسه علمیه عالی نواب نیز در رشته های کلام مقارن، فقه مقارن و کلام جدید پذیرش طلبه دارند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در ادامه افزایش اساتید اعزامی در سال جاری و تشکیل بسیج اساتید در محور و رویکرد حوزه انقلابی را دو نمونه دیگر از اقدامات این معاونت در مدت اخیر دانست و اظهار کرد: در راستای اهداف حوزه علمیه خراسان برای انسجام میان اساتید، این بسیج تشکیل شد.

شرط اول پرورش تربیت انقلابی، برخورداری از اساتید انقلابی است

وی با بیان این که دغدغه ما این است که طلبه وقتی از کلاس خارج می شود تحت نظر اساتید به جهت فکری، بینشی، سیاسی، تهذیبی و معنوی توانمندی لازم را کسب کند، خاطر نشان کرد: البته لازمه این تربیت طلاب انقلابی آن است که خود اساتید نیز انقلابی گری را اصل و اساس بدانند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که اگر اعتقاد لازم نسبت به هویت طلبگی نداشته باشیم بی شک نمی توانیم تاثیر گذاری بر مخاطب داشته باشیم، گفت: انتظار داریم تا اساتید در همه عرصه ها نسبت به تربیت طلاب انقلابی و مجاهد دغدغه داشته باشند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان خطاب به اساتید با بیان این که شما امین علمی ما در مدارس هستید، بیان کرد: شما کسانی هستید که به عنوان اعضای علمی در مدارس نقش آفرینی می کنید، زمانی دل ما گرم است که بتوانید به خوبی آنچنان که شایسته و بایسته است از حیثیت علمی مدارس پاسداری کنید.

وی با بیان که شما اساتید به عنوان اعضای هیات علمی باید هماهنگی و همکاری مخلصانه و صادقانه ای با کادر مدارس داشته باشید، گفت: اساتید باید بتوانند با اعضای مسؤولین مدرسه به خوبی ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که شما باید بتوانید پشتیبان و حامی ما در واگذاری سمت و دفاع از حیثیت علمی حوزه های علمیه باشید، از همه اساتید خواست تا نقطه نظرات خود را در زمینه مقطع عمومی نظام جامع آموزش حوزه به مسؤولین مربوط منعکس کنند./۸۶۴/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات