۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۲۱۳۹۲
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

مقدمات حوزه عظیم امام صادق به وسیله امام باقر ایجاد شد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امام باقر(ع) شروع به قیام علمی کردند و در حقیقت مقدمات حوزه عظیم امام صادق(ع) به وسیله امام باقر ایجاد شد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در سخنرانی شب شهادت امام محمدباقر (ع) ضمن اشاره به مختصری از زندگی نامه حضرت، گفت: امام سجاد (ع) با دختر عموی خود فاطمه بنت حسن (ع) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج امام باقر بود، به همین جهت امامان بعد از امام باقر، حسنی و حسینی هستند.

وی در ادامه افزود: امام محمدباقر (ع) در سال 57 هجری قمری به دنیا آمدند بنابراین امام باقر در حادثه کربلا حضور داشتند و بعضی از حوادث کربلا از زبان امام محمدباقر نقل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در ادامه به بیان مقام با عظمت مادر امام محمدباقر پرداخت و گفت: امام محمدباقر می فرمایند: "مادرم فاطمه در کنار دیوار کهنه ای نشسته بود و دیوار شروع به ریختن کرد و صدای شدید ریختن آن را شنیدیم و مادرم با دست به دیوار اشاره کرد و گفت: "تو را قسم می دهم به پیامبر که فرو نریزی و خداوند به تو اجازه نداده است فرو بریزی"، دیوار در حال ریختن ثابت ماند و مادرم از زیر آن به کنار آمد و بعد دیوار فرو ریخت، پدرم امام سجاد، صد دینار به خاطر دفع این بلا صدقه دادند".

وی در ادامه به روایتی از امام صادق (ع) در مورد فاطمه بنت امام حسن (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: "در نسل امام حسن مجتبی (ع) کسی مانند جده ام فاطمه بنت حسن نبوده است".

امام جمعه ارومیه در ادامه به مسأله قیام با شمشیر در زمان امام باقر اشاره کرد و افزود: در زمان امام باقر امکان قیام با شمشیر نبود، از این رو امام باقر شروع به قیام علمی کردند و در حقیقت مقدمات حوزه عظیم امام صادق به وسیله امام باقر ایجاد شد، امام باقر شاگردان مختلفی تربیت کردند و که شمار آن ها بیش از سیصد نفر است که بیش از صد نفر آن ها نویسنده کتاب بودند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق در مورد امام باقر افزود: حضرت فرموده اند: "پدرم امام باقر (ع) خداوند را زیاد ذکر می کردند، وقتی با او به جایی می رفتیم در حین حرکت مدام ذکر می گفتند، موقع طعام نیز ذکر می گفتند، وقتی در مجلسی می نشستند در آن جا نیز ذکر خدا را از یاد نمی بردند و همیشه زبانش در حال گفتن ذکر لا اله الا الله است".

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: امام باقر زیاد ذکر می گفتند و اطرافیان را دعوت به ذکر می کردند، حضرت در آن زمان اینطور نبود که فقط به مسائل دین بپردازند بلکه به کار کشاورزی نیز مشغول می شدند./936/پ202/ب1

ارسال نظرات