۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۵۲۲۸۳۸
حجت الاسلام عباسی تشریح کرد؛

قوانین و ضوابط جدید مراکز تخصصی حوزه های علمیه

مسؤول دفتر هماهنگی امور مراکز تخصصی حوزه علمیه با تشریح قوانین و ضوابط جدید این مراکز، از طرحی خبر داد که براساس آن طلاب رشته های تخصصی فقه و اصول متناسب با خود را می خوانند.
حجت الاسلام عباسی حجت الاسلام عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرهاد عباسی مسؤول دفتر هماهنگی امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علمیه شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین دوره سطح 4 تخصصی مهدویت مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم با بیان این که مسأله مهدویت بنیان های فکری و اعتقادی دارد، گفت: بسیاری از مباحث مهدویت در سایه احادیث رشد داشته و یک مهدویت پژوه باید حدیث پژوه قابلی باشد.

وی افزود: در کنار مسائل علمی مهدویت موضوع مهمی تحت عنوان آثار مهدویت وجود دارد، مؤسسات آموزشی و پژوهشی بیشتر به ابعاد علمی مهدویت توجه می کنند اما پرداختن به ابعاد علمی مقدمه ای برای رسیدن به آثار مهدویت است.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره مهدویت اظهار داشت: نتیجه تأسیس مرکز مهدویت و برگزاری سالانه همایش ها و نشست ها و فعالیت های دیگر باید آثار مهدویت باشد.

وی ادامه داد: یکی از آثار جدی و مهم باور مهدویت حاکمیت الهی بر زمین است، تشکیل حکومت در سایه نظریه مهدویت از مبانی جدی مهدویت است، نه تنها نتیجه باور مهدویت حاکمیت مردان الهی است بلکه خود آن باید زمینه ساز حاکمیت باشد.

مسؤول دفتر هماهنگی امور مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه علمیه ابراز داشت: بدون باور به مهدویت شاید به جدیت نتوان از تئوری ولایت فقیه دفاع کرد، از ادله اصلی نظریه ولایت فقیه روایاتی است که از خود امام زمان(عج) صادر شده که در زمان عدم حضور امام باید به سراغ فقیه رفت، این مسأله در تمام شئون امام از جمله حاکمیت و تشکیل حکومت وجود دارد.

وی عنوان کرد: از آموزه های جدی مهدویت این است که تا عده ای عباد صالح نشوند واقعه بزرگ ظهور اتفاق نخواهد افتاد، عباد صالح بودن یک مسأله اجتماعی و گروهی است که باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: عباد الصالحون باید نهضتی شود و یک جمع کثیری در کنار هم باید باشند، یک نهضت تربیتی در سایه تفکر مهدویت باید شکل گیرد، افرادی باید تربیت شوند که بنده خدا و صالح باشند.

وی اضافه کرد: اندیشه و باورمندی به موضوع مهدویت باید در سایه تربیت مهدوی باشد، تربیت مهدوی باید در زندگی ها شکل گیرد، شیرینی های زندگی و حکومت در سایه بینش مهدوی باید برای جامعه تبیین شود؛ آثار مهدوی باید در زندگی شخصی با عنوان صالح بودن و در زمینه اجتماعی با تشکیل حکومت الهی تحقق پیدا کند.

رییس مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم با بیان این که مراکز تخصصی در حوزه مشکلات خاص خود را دارد، گفت: راه حل ها باید متناسب با فضای بومی حوزه باشد، خوشبختانه با آمدن مدیریت جدید حوزه رویکردها بسیار نسبت به گذشته مثبت تر شده است، شورای عالی و شورای گسترش نسبت به مراکز تخصصی رویکرد بهتری پیدا کرده اند.

وی افزود: ما موظف شدیم و طرح آن را نیز آماده کردیم که طلاب رشته های تخصصی فقه و اصول متناسب با خود را بخوانند یعنی همه ملزم نباشند که فقه و اصول ثابتی را بخوانند، این مسأله امروز پذیرفته و طرح آن شده که امیدواریم بتوانیم برای سال آینده این موضوع را اعلام کنیم که طلبه هر رشته ای در سطح 3 و 4 فقه و اصول خاص خود را بخواند.

مسؤول دفتر هماهنگی امور مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه اظهار داشت: مراکز تخصصی این مجوز را دارند که درس های فقه و اصول و خارج های سطح 4 را در مرکز خود برگزار کنند و این که حتما طلبه در درس خارجی بیرون از مرکز شرکت کند نیاز نیست.

وی با اشاره به مسأله پایان نامه های طلاب ادامه داد: ضوابط پایان نامه های مربوط به دانش پژوهان سطح 4 به زودی اعلام خواهد شد، واگذاری کمیته های پایان نامه ها به خود مراکز تخصصی در دستور کار است تا دیگر نیاز نباشد طلاب مراکز تخصصی به مرکز شورای مدیریت مراجعه کنند تا فرایند پیچیده و طولانی نباشد، خوشبختانه این کار انجام و مجوز آن از شورای عالی گرفته شد.

حجت الاسلام عباسی با بیان این که یک مرکز توانسته این مجوز را از شورای عالی بگیرد، ابراز داشت: بر این اساس مرکز 3 استاد را معرفی می کند و 2 استاد هم از کمیته مرکزی حضور پیدا می کنند و کمیته در مرکز تخصصی تشکیل می شود.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل هیأت های علمی در مراکز تخصصی حوزه های علمیه عنوان کرد: باور حضرت آیت الله اعرافی این است که باید در مراکز تخصصی هیأت علمی شکل گیرد و این مسأله در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم  خاطرنشان کرد: باید مراقب بود که مراکز تخصصی به اتوبوس های بین راهی تبدیل نشود، گاهی هزینه های بسیاری صورت می گیرد و طلاب سطح 3 و 4 تربیت می شود اما بیش از 20 دانشگاه در قم با آسان ترین روش ها طلاب را جذب می کنند، کسانی که تربیت شده اند باید در دامان حوزه بمانند و برای خود حوزه تولید دانش کنند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات