۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۲۳۳۲۸
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

نیازهای امروز بشریت باید از فقه استخراج شود

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: در گذشته فقه را برای احکام شرعی آموزش می دادند؛ اما در زمان حال می دانیم هیچ جای زندگی نیست که فقه و مسائل مربوط به فقه به آن ورود نکرده باشد.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) گفت: در بخشی از خطبه قاصعه این چنین آمده که خداوند متعال شما را وارث حکومت در مدت محدودی قرار داده که باید بدین سبب شکرگزار او باشید. 
وی با بیان اینکه دین یک میدان مسابقه است، ادامه داد: هدف از این مسابقه رسیدن به کمال مقدر انسان است ولی باید از کمترین فرصت ها برای رسیدن به رشد استفاده برد.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که قرار گرفتن در این میدان مسابقه بدون کسب علم و دانش ممکن نیست، خاطر نشان کرد:‌ دنیای غرب از جنگ های صلیبی میان جهان اسلام و مسیحیت چندین تجربه کسب کرده و آن را به عنوان مبنای حرکت خود در تاریخ بشر قرار دادند که یکی از این تجارب همین بود که بدون علم، نمی توان هیچ قله ای را فتح کرد. 
رئیس دانشگاه رضوی اظهار کرد: در این مسابقه برای رسیدن به رشد و کمال باید ۵ نقطه راهدف بگیریم که اولین هدف همان تحصیل و علم آموزی است.
وی مطرح کرد: منظور از علم همین درس منطق، اصول و فقه است، طلبه باید برای فهم اینها، اهتمام داشته باشد که حرص در علم آموزی را به همراه دارد.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان این حوزه را به عنوان مرکز اصلی و قوی ترین مرجع ادبیات دانست و بیان کرد: در میدان مسابقه دین که مبنا و پایه زیرین آن حکومت الهی و اسلامی است، باید حوزویان نسبت به فراگیری دانش و علم اندوزی ممارست کنند و بدانند هرچه در این مسیر پیش بروند، قله های رفیع دانایی به روی آنان گشوده می شود. 
وی یادآور شد: هرچه انسان از جهان اطرافش بفهمد و یاد بگیرد، متوجه می شود که خیلی چیزها را نمی داند، این مساله تواضع در فرد را ایجاد می کند.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با توجه به اهمیت علم فقه در زندگی اظهار داشت: در گذشته فقه را برای احکام شرعی آموزش می دادند اما در زمان حال می دانیم هیچ جای زندگی نیست که فقه و مسائل مربوط به فقه به آن ورود نکرده باشد. 
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت اخلاق و اخلاق مداری در جامعه ابراز داشت: آیت الله مشکینی در تدوین برنامه سالانه بر اجباری شدن اخلاق در حوزه‌های علمیه تاکید داشت زیرا جامعه ای که به لحاظ اخلاقی ساخته نیست، نمی تواند وظیفه اش را به خوبی پیاده کند.
وی گفت: زمانی کوله بار محرومیت، عقده گشایی خواهد شد که فرد در جامعه به سمتی برسد اما آموزه های اخلاقی و اراده اش را در مقابل جاذبه های دنیایی قوی نکرده باشد.
امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه طلبه باید خودساخته باشد، بیان داشت: طلبه نباید بر سر دوراهی ها بشکند و جاذبه ها او را با خود ببرند و سقوط کند.
رئیس دانشگاه رضوی یکی از وظایف اصلی طلاب را تحصیل زهد دانست و گفت: زهد به معنای زندگی کردن فقیرانه نیست، بلکه چیزی نباید بر فرد مالک شود، زهد بی رغبتی و پشت کردن به دنیاست.

طلبه باید شجاع باشد و در مقابل ظلم بایستد
وی از دیگر ویژگی های مهم در طلاب، شجاعت است و طلبه و روحانی باید در برابر زور زمان بایستد و مقاومت کند.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه اظهار کرد: طلبه نباید از ظلم و ستم بهراسد و یا از فشار دنیای غرب واهمه و نگرانی داشته باشد. آن طور که مرحوم آیت الله واعظ طبسی و دیگر شخصیت های برجسته حوزه علمیه خراسان در سال های جنگ تحمیلی، سرسختانه در برابر دشمنان نظام و انقلاب ایستادند و با آنان مبارزه کردند که هر طلبه و حوزوی فاضل باید این گونه در وادی طلبگی و میدان مسابقه شجاعت داشته باشد.

طلاب باید سیاسی دان باشند تا بتوانند حق و باطل را شناسایی کنند
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه اظهار داشت: طلبه باید از نقشه راه و راهی که مردم در آن هستند آگاه باشد، جهت حرکت را بشناسد و در یک کلام سیاسی دان باشد.
دبیر شورای عالی حوزه ادامه داد: طلبه باید نسبت به فهم مسایل سیاسی و امور مربوط به آن حساسیت داشته باشد، بداند هدف جامعه در مسیری که در حال حرکت است چیست و آیا به سوی هدف متعالی خلقت یعنی خدا، عدالت و معنویت حرکت می کند؟
امام جمعه موقت مشهد، شناخت رجال سیاسی را از دیگر وظایف طلاب دانست که به عنوان راهبر جامعه باید بدانند چه تفکر و ایدئولوژی را دنبال می کنند.
وی گفت: در اوایل انقلاب اگر بنی صدر نظام را به دست می گرفت آخوندها را منزوی می کرد، دین را به مساجد برمی گرداند و نهادهای انقلابی چون سپاه پاسداران و بسیج را جمع می کرد.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به سخنی از رهبر انقلاب که می فرماید: جریان های سیاسی تورهای نامرئی هستند که افراد باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشند، عنوان کرد: اگر طلبه و روحانی این جریانها را نشناسند از سوی این جریان ها به صورت نرم و آرام شکار خواهند شد.
رئیس دانشگاه رضوی تصریح کرد: اگر حوزه علمیه سیاست را به معنای واقعی بشناسد، دوست و دشمن را تشخیص می دهد و اگر فهم سیاسی در حوزه کم رنگ شود وظیفه مان را تشخیص نداده و دشمن را نمی توانیم شناسایی کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در پایان کفت: طلبه باید رشد علمی، اخلاقی، شجاعت، آگاهی سیاسی و در نهایت تجسم اسلام در رفتار و زندگی اش داشته باشد بدین ترتیب در تبلیغ مردم از شما استقبال می کنند، چراکه کلام اهل بیت(ع) جاذبه و کشش داشته و همه امت های اسلامی را به سوی خود جذب می کند./۹۷۰۵/پ
۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات