۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۲۶۰۱۶
چند خبر کوتاه سیاسی؛

حضور مستشاری سپاه در جبهه مقاومت موجب سربلندی ایران اسلامی شد

متخصصان صنعت دفاعی آماده کمک به مسلمانان میانمار، حضور مستشاری سپاه در جبهه مقاومت موجب سربلندی ایران اسلامی و روحانی سالروز استقلال نیکاراگوا را تبریک گفت عناوین برخی اخبار کوتاه سیاسی هستند.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، هفتمین جشنواره مالک اشتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه با هدف شناسایی و معرفی فرماندهان، مسؤولان و مدیران برتر حوزه نمایندگی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، سردار محمد شیرازی رییس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا، اعضای هیات رییسه نمایندگی، معاونین و جمعی از فرماندهان و مدیران برگزیده حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در سالن همایش شهید محلاتی برگزار شد.

سردار شیرازی در این مراسم از «اشراف» به عنوان دریچه ای برای نگاه به عملکرد فرماندهان  و مدیران نام برد و گفت: بحمدالله امروز با ظرفیتهای زیادی که در مجموعه نیروهای مسلح وجود دارد روند رو به رشدی آغاز شده که می بایست با تلاش مضاعف آنرا به سطح مطلوب برسانیم.

وی افزود: مجموعه سپاه و نمایندگی ولی فقیه در این نهاد انقلابی بحمدالله طی سالهای اخیر در اشراف نیروهای مسلح حائز رتبه های برتر می شوند، اما نباید به وضع موجود قانع بود و می بایست با کار مطالعاتی دقیق با نگاه به تهدیدات آینده ،همچون دیده بان هوشیار و آگاه، تدبیر و عمل کرد تا دچار غافلگیری نشویم.

شیرازی با اشاره به تجارب ارزنده مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در موضوعات مختلف از جمله ارتقای معنویت کارکنان، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی اظهار داشت: این تجربیات ارزشمند امروز در اختیار سایر نیروهای مسلح به عنوان الگویی اثربخش قرار گرفته و حتی در محیط جامعه نیز می توان از آنها بهره جست.

وی راه اندازی جنگهای نیابتی با استفاده از ظرفیت جهان اسلام را از توطئه های دشمنان برعلیه امت اسلام برشمرد و تصریح کرد: برغم تمامی توطئه ها و خباثت های دشمنان در ارائه تصویری خشن از اسلام و اقدمات گسترده ای که با بکارگیری تمامی ابزار، ظرفیتها و روشها برعلیه جبهه مقاومت بکار گرفته اند، سپاه با حمایت و حضور مستشاری خود در یاری رساندن به جبهه مقاومت موجب سربلندی و افتخارآفرینی ایران اسلامی در دنیا شد.

شیرازی در پایان بهره گیری از ظرفیت غنی دوران دفاع مقدس را از مطالبات فرماندهی معظم کل قوا توصیف و تصریح کرد: اردوهای راهیان نور کار مهمی است که امروز توانسته موج عظیمی را در میان ملت ایجاد کند و سپاه زمینه حضور مردم در صحنه های دوران دفاع مقدس را فراهم کرده است.

در بیانیه‌ای اعلام شد؛

متخصصان صنعت دفاعی آماده کمک به مسلمانان میانمار هستند

متخصصان صنعت دفاعی طی بیانیه‌ای ضمن همدردی با مردم مسلمان میانمار، آمادگی خود را برای کمک های مردمی اعلام کرده و از مجامع بین‌المللی توقف سریع کشتار مردم مسلمان این کشور را خواستار شدند.

در این بیانیه آمده است: کشتار دردناک و وحشیانه‌ و سرکوب و کوچ اجباری ده‌ها هزار تن از مسلمانان مظلوم میانمار در چند روز اخیر، دل هر انسان عدالتخواه‌، آزاده و  ظلم‌ستیزی را در هر نقطه دنیا ‌به درد آورده و مشاهده تصاویر قتل عام هولناک و سازمان‌یافته زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان بی‌پناه و بی‌دفاع، نشان از یک فاجعه عظیم و جدید انسانی در عصر به‌ ظاهر متمدن حاضر دارد.

در این حال صدای هیچ اعتراضی از مدعیان حقوق بشر شنیده نمی‌شود و سکوت معناداری بر فضای رسانه‌‌های به اصطلاح آزاد آنها حاکم است. همان‌هایی که به گفته مقام معظم رهبری (‌مد‌ظله العالی) مدعیان حقوق بشر گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشور، جنجال و هیاهو می‌کنند، در مقابل کشتار و آواره شدن ده‌ها هزار نفر از مردم میانمار، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

در سکوت دولت‌هایی که بر سر مسائل واهی با جنجال رسانه‌ای کار را به سازمان ملل متحد و نسخه تحریم می‌رسانند‌، سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و داعیه داران حقوق بشر در قبال این فجایع موجب حیرت و تعجب است.

ما متخصصان صنعت دفاعی ضمن همدردی با مردم مسلمان میانمار، آمادگی خود برای کمک‌ های مردمی و انسان دوستانه به آوارگان و آسیب‌دیدگان اعلام کرده و از مجامع بین‌المللی توقف سریع کشتار مردم مسلمان این کشور را خواستار بوده و ‌بر این باوریم وعده الهی در پیروزی مستضعفین در جهان بی‌شک محقق خواهد شد و روسیاهی ‌و ننگ جنایات ستمگران علیه مردم مظلوم و مستضعف‌‌ میانمار بر چهره کسانی خواهد ماند که با همه ادعاهایی که در دفاع از صلح و حقوق بشر دارند، در مقابل این خیانت سکوت مرگبار پیشه کرده‌اند.

جلیلی در نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه‌های وزیر ارتباطات:

نقش اصلی در توسعه دولت الکترونیک برعهده وزارت ارتباطات است/ وزیر ارتباطات برنامه دقیقی برای این موضوع ارائه نکرده است

در ادامه سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه‌های دولت دوازدهم» (دولت سایه)، نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با حضور جمعی از کارشناسان این حوزه در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

در این جلسه جلیلی طی سخنانی اظهار داشت: آقای روحانی قبل و بعد از انتخابات 4 هدف اصلی برنامه‌های خود را مفاهیم جاذبی از جمله «رفاه»، «امنیت»، «آزادی» و «پیشرفت» عنوان کرد و در روز رای اعتماد به وزرا در مجلس نیز از لزوم مشارکت جامعه در «تصمیم سازی» و «تصمیم گیری» ها، دفاع از «حقوق شهروندی»، «مبارزه با فساد» و «شفاف سازی» سخن گفتند؛ اکنون باید دید این محورها تا چه حد در برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منعکس شده است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز روند پیشرفت در عرصه فن آوری ارتباطات بسیار سریع است و سوال این است که چه برنامه ای دارید تا به واسطه ی این پیشرفتها، حداکثر رفاه و امنیت برای کشور بدست آید؟

وی گفت: یکی از راه های ایجاد رفاه بیشتر برای مردم این است که «بوروکراسی» به حداقل برسد و زیرساخت این امر نیز باید با گسترش فناوری ارتباطات و "دولت الکترونیک" محقق شود.

جلیلی تاکید کرد: انتظار می رفت تا وزیر ارتباطات دقیق توضیح دهد در سال 96‌ دولت الکترونیک چه مختصاتی دارد و قرار است قدم به قدم در سال 1400 به کدام نقطه در این باره برسیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مسئولان باید نسبت به وعده هایی که خودشان داده اند پاسخگو باشند و اینطور نباشد که موقع انتخابات یا اخذ رای اعتماد وعده های کلی داده شود و بعد از آن نیز نسبت به اجرای وعده ها پیگیری انجام نشود.

وی گفت: یکی از محورهای بسیار مهم در حوزه وزارت ارتباطات، به سرانجام رساندن «شبکه ملی اطلاعات» است که باید آخرین میزان پیشرفت در 4 سال گذشته بیان و سپس مراحل تکمیل آن به مردم گزارش داده شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: در عرصه ایجاد شغل نیز باید مشخص شود در حال حاضر از طریق فضای مجازی و عرصه ارتباطات چقدر توانسته ایم برای کشور ایجاد اشتغال کنیم و بر این اساس، حد مطلوب پیشرفت در این عرصه چه عدد و رقمی است؟ در برنامه های وزیر محترم تاکید شده که رقم کنونی باید تا سال 1400 به 5 برابر برسد. باید دید میزان واقعی اشتغال بر اساس فناوری ارتباطات در حال حاضر چقدر است تا از 5 برابر شدن این رقم، تصویر واقعی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: یکی از بسترهای بسیار مهم برای حفظ «امنیت» جامعه  موضوع «امنیت روانی» است.

وی گفت: وزیر ارتباطات در بخشی از برنامه خود نسبت به بازتعریف مرزهای اخلاق و معنویت در جامعه تاکید کرده است، پس اگر قایل هستیم که اخلاق و معنویت حدود  و مرزهایی  دارد، باید برای حفظ حریم آن نیز برنامه مشخص و روشن داشت.

جلیلی اظهار داشت: عرصه فناوری ارتباطات ظرفیت های بسیار خوبی برای پیشرفت کشور دارد، از جمله اینکه می توان از این طریق به «شفاف سازی حکمرانی» و مبارزه با فساد کمک کرد ولی در این عرصه نیز سهم وزارت ارتباطات در فراهم کردن زیر ساخت های لازم باید تعریف شود.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در پایان تصریح کرد: امروز «شورای عالی فضای مجازی» یک فرصت بزرگ برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است زیرا این شورا باعث می‌شود تا فرصت اجماع سازی درباره مسایل کلان حوزه ارتباطات ایجاد شده و  حضور سران قوا در این شورا و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به این شورا، می تواند امکان اتخاذ تصمیم های کلان و مفید برای کشور را فراهم سازد.

با صدور پیامی؛

روحانی سالروز استقلال نیکاراگوا را تبریک گفت

رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی با تبریک فرا رسیدن سالروز استقلال نیکاراگوا، ابراز امیدواری کرد که با تلاش های متقابل مسئولین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوا ، روابط صمیمانه و برادرانه دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

متن پیام حجت الاسلام حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای خوسه دانیل اورتگا ساآودرا

رییس‌جمهوری نیکاراگوا

فرا رسیدن سالروز استقلال نیکاراگوا را به جنابعالی و مردم آن کشور صمیمانه تبریک می‌گویم.

امیدوارم با تلاش های متقابل مسئولین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوا،روابط صمیمانه و برادرانه دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و شاهد توفیق پیوندهای دوستی و توسعه همه جانبه مناسبات فیمابین در تمامی زمینه های مورد علاقه باشیم .

از خداوند متعال سلامتی و موفقیت آن جناب و پیشرفت و سرافرازی مردم نیکاراگوا را مسالت دارم.

 حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

امیر حاتمی:

تشکیل تیم مشترکی از وزارت دفاع و ناجا برای تهیه برنامه تقویت مرزبانی/ انسداد فیزیکی مرزی به تنهایی مؤثر نیست

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باا اشاره به حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: قطعاً در همه کشورها به خصوص کشورهایی که مانند ایران همسایگان زیادی دارند و در نقاطی قرار دارند که با مسائل امنیتی در مرز مواجه هستند، حتماً باید تلفیقی از مجموعه ظرفیت‌های انسانی، فنی، فناورانه، موانع و امکانات فیزیکی برای حفاظت از مرزها به کار گرفته شود، در غیر اینصورت مرزبانی هم هزینه زیادی خواهد داشت، هم نتیجه مؤثری به دنبال ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در همین راستاست و سالیان سال کار شده و نسبت به گذشته وضعیت مراقبت از مرزها بهتر شده است، اما همچنان با آن وضعیت مطلوب فاصله دارد، افزود: در آن بخش‌هایی که وزرات دفاع باید به مرزبانی کمک کند، پشتیبانی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی انجام می‌شود که ظرفیت و امکان خوبی در بخش‌های مختلف وزرات دفاع در این زمینه وجود دارد.

امیر حاتمی همچنین با بیان اینکه بخشی از مراقبت‌ها باید به صورت هوایی انجام شود، تصریح کرد: در وزارت دفاع امکان پهپادی مناسبی برای این موضوع داریم و هواپیماهای بدون خلبان با تجهیرات مراقبتی خوبی که روی آن‌ها نصب شده می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند، همچنین امکانات دیده‌بانی از جمله رادارها و دوریبن‌ها نیز مثمر ثمر هستند، علاوه بر این‌ها در صورت بروز هر تعرض یا تهدیدی، تسلیحات و تجهیرات لازم برای مقابله وجود دارد.

*تشکیل تیم مشترکی از وزارت دفاع و نیروی انتظامی برای تهیه برنامه تقویت مرزبانی

وی با بیان اینکه موضوع تقویت مرزبانی باید در قالب یک برنامه میان‌مدت انجام شود، تأکید کرد: اخیراً با سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و سایر مسئولان انتظامی جلسه‌ای را برگزار کردیم و مقرر شد تیمی تشکیل شود تا بتوانند برنامه‌های لازم برای تقویت مرزبانی را آماده کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین با بیان اینکه تقویت مرزبانی به صورت کلی در برنامه‌های بنده به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع آمده بود و اکنون به دنبال آماده کردن جزئیات این برنامه هستیم تا بتوانیم در این 4 سال آن را دنبال کنیم، یادآور شد: در بخش‌هایی از موضوع مرزبانی، پیگیری اعتباری این موضوع انتظامی در بنیه دفاعی است که در آن جا نیز وزارت دفاع کمک می‌کند.

وی درباره موضوع انسداد مرزی، گفت: انسداد مرزی کارتخصصی نیروی انتظامی است و با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ می‌شود.

*انسداد مرزی فقط به صورت فیزیکی مؤثر نیست

امیر حاتمی اظهار داشت: اگر منظور از انسداد مرزی فقط انسداد فیزیکی باشد، قطعاً پاسخگو نیست، اینکه کانالی تعبیه شود یا دیواری کشیده شود کافی نیست، بلکه باید مجموعه‌ای از کارها با هم انجام شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با بیان اینکه مراقبت بصری، هوایی و در کنار آن نظارت انسانی در مرزها باید انجام شود، خاطرنشان کرد: حتماً در جاهایی باید موانع فیزیکی لازم مانند کانال، سیم خاردار، مین و از این دست موارد استفاده کنیم و اگر مجموع این اقدامات را انسداد مرزی تلقی کنیم، حتماً این نوع انسداد مرزی لازم است.

در پیامی به همتای عراقی خود؛

لاریجانی شهادت جمعی از مردم عراق و زوار ایرانی در حمله تروریستی ذی‌قار را تسلیت گفت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز جمعه ( 24 مرداد) در پیامی خطاب به «سلیم الجبوری» رئیس مجلس نمایندگان جمهوری عراق، حمله تروریستی در استان ذی قار را محکوم کرد و شهادت جمعی از مردم بیگناه عراق و زوار ایرانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای سلیم الجبوری

رئیس محترم مجلس نمایندگان جمهوری عراق

السلام و علیکم و رحمةالله و برکاته

وقوع حمله تروریستی در استان ذی قار و شهادت جمعی از مردم بی‌گناه عراق و زوار ایرانی عتبات عالیات را دریافت نمودم.

اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت تروریستی از درگاه خداوند متعال برای شهدای حادثه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت می‌نمایم. همچنین مراتب همدردی خود را با خانواده‌های ایرانی بازمانده این حادثه تروریستی ابراز نموده و از مسئولین امر می‌خواهم که نسبت به پیگیری فوری موضوع و رسیدگی به مداوای مجروحین اقدام نمایند.

جای تردید وجود ندارد که این وقایع ناشی از درماندگی و استیصال تروریست‌ها و حامیان انها بوده و بدلیل پیروزی و موفقیت‌های بزرگ و پی در پی دولت، ملت، نیروهای مسلح و حشد الشعبی عراق در صحنه سیاسی و میدانی در مبارزه با تروریسم تکفیری است، توفیقات مهمی که با عنایت الهی و مرجعیت معظم دینی آینده‌ای درخشان را برای ملت بزرگ عراق رقم زده است.

با اغتنام از فرصت، بار دیگر تأکید می‌نمایم که تقویت و تحکیم امنیت، حفظ حاکمیت و وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است./907/204/ح

ارسال نظرات