۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۲۶۵۹۳
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:

عمر انسان ناپاک بی ثمر است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عمر انسان ناپاک بی ثمر است، گفت: انسان برای پاک شدن باید حسودی، طمع، حرص و بدخلاقی را از خود دور کند.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه 58 سوره اعراف گفت: در این آیه مراد از اینکه خداوند اجازه می دهد گیاهانش بروید این است که موانع را بر می دارد زیرا اجازه دادن به معنای برداشتن موانع است.

وی با بیان اینکه اجازه دادن را باید در دو بعد تشریعی و تکوینی تعریف کرد، افزود: اجازه تکوینی به این معناست که خداوند قدرتی به انسان می دهد که اجازه دخل و تصرف پیدا کرده و موانع را برداشته و رشد می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید که موانع تکوینی روییدن گیاه در سرزمین پاک برداشته شده است، اما در مورد سرزمین خبیث که مانند شوره زار است حتی اگر در آن هزاران دانه بکاری بهره و محصول زیادی ندارد.

وی افزود: مرداد خداوند از سرزمین طیب و پاک و سرزمین ناپاک و خبیث در این آیه بیان علم کشاورزی نیست چراکه قرآن کتاب کشاورزی نیست بلکه کتاب انسان سازی است و در اینجا انسان به زمین تشبیه شده و مراد از سرزمین طیب انسان پاک و مؤمن است که امکان رشد و تعالی داشته و محصول عمر او با وجود کوتاه بودن، فراوان است مانند علامه مجلسی و سایر بزرگان دین؛ اما در مقابل انسانی که ذات خراب و ناپاکی دارد عمر او بی ثمر است بنابراین اگر انسان می خواهد پاک شود باید حسودی، طمع، حرص و بدخلاقی را از خود دور کند تا وجود او پاک شود و انسان باید مانند زمین قلب خود را با نور خداوند و نور اهل بیت(ع) آبیاری کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید انسان ذات خود را اصلاح کند و خداوند می فرماید ما شما را همانگونه که آفریدیم به همان شکل به نزد ما بر می گردید و خدا با بیان این آیه می خواهد راه های فلاح را برای انسان بیان کند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه خداوند از آیه 58 سوره اعرف به بعد داستان زندگی انبیاء را بیان می کند، گفت: علامه طباطبایی علت قصه گویی قرآن را پس از بیان کلیاتی در توحید و خدا پرستی به این علت می داند که خداوند می خواهد انسان مصداق خارجی این کلیات را داشته باشد./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات