۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۲۶۸۲۷
آیت الله مظاهری:

مسؤولان باید ملکه عدالت را در خود نهادینه کنند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: کسانی که به کارهای اجتماعی اشتغال دارند باید ملکه عدالت داشته باشند؛ مراجع تقلید، قاضی و مدیران مجموعه ها باید آن قدر از گناه دوری کنند تا ملکه عدالت برایشان حاصل شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: همه گناهان از این حیث که مخالفت با امر خداوند محسوب می شوند، بزرگ هستند.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و سوم سوره مبارکه بقره که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» افزود: صبر در تقسیم بندی های مختلف قابل تفکیک است؛ صبر نزد علمای علم اخلاق به صبر در عبادت، صبر در ترک معصیت و صبر در برابر مصائب تقسیم بندی می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که داشتن هر نوع صبری به تلاش و مجاهدت نیاز دارد، ابراز کرد: لازم است تمام اقسام صبر را داشته باشیم ولی باید متذکر شوم رسیدن به مراتب عالی هر کدام از انواع صبر، بسیار دشوار است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: صبر در اطاعت به معنای مستحکم بودن در بندگی خداوند است؛ صبر در اطاعت یعنی انجام همه عبادات، ترک همه معاصی، انجام مستحبات و ترک مکروهات در حدِ توان؛ گناهان و معاصی از این جهت که مخالفت با امر خداوند است بزرگ محسوب می شود هر چند از دیدگاه اسلام گناهان بر دو قسم صغیره و کبیره تقسیم بندی می شود ولی برخی از فقیهان معتقد هستند گناه صغیره از این حیث که مخالفت با امر الهی است، گناه کبیره محسوب می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که گناه کردن به معنای مخالفت کردن با خداوند است، اذعان کرد: کسانی که به کارهای اجتماعی اشتغال دارند باید ملکه عدالت داشته باشند؛ مراجع تقلید، قاضی و مدیران مجموعه ها باید آن قدر از گناه دوری کنند تا ملکه عدالت برایشان حاصل شود.

وی تشریح کرد: امام جماعت نیز باید عادل باشد و اگر عادل نباشد نمی تواند مقتدای مأمومین قرار بگیرد؛ این شرط اساسی نزد اهل تسنن پذیرفته نشده است؛ اهل تسنن معتقد هستند که اگر امام جماعت فردی فاسق باشد باز هم باید به او اقتدا کرد؛ ملکه عدالت به صورت ناخودآگاه انسان را از گناه کردن دور می کند؛ ما باید کاری کنیم که برای خدمت کردن به خلق خداوند آمادگی صد در صد داشته باشیم.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: راوی می گوید بعد از نماز ظهر و عصر امیر مؤمنان(ع) را در مسجد دیدم که با حالت سرگردانی در مسجد قدم می زنند، خدمت ایشان رسیدم و عرضه داشتم چرا مثل بقیه مردم به خانه نمی روید، ایشان فرمودند، می ترسم به خانه بروم و حاجتمندی از این که درب خانه ام بیاید و حاجتش را مطرح کند، خجالت بکشد؛ راوی می گوید در همین حین زنی پریشان احوال خدمت امیر مؤمنان(ع) رسید و عرضه داشت همسرم به شدت کتکم زد و من را از خانه بیرون انداخت؛ امیر مؤمنان(ع) همراه آن زن به درب خانه اش رفتند و درب را زدند، مرد خانه که فرد بی ادبی بود از خانه بیرون آمد و امیر مؤمنان(ع) با ملاطفت با او صحبت کردند و او را از این که با همسرش بدخلقی کند، بازداشتند، آن مرد بی ادب خطاب به همسرش گفت، وقتی وارد خانه شوی بیشتر کتکت می زنم، امیر مؤمنان(ع) با شنیدن این حرف برآشفتند و همسر آن زن را روی زمین انداختند و گفتند چه حرفی زدی، آن مرد که به شدت ترسیده بود گفت هر چه بگویید همان کار را می کنم، امیر مؤمنان(ع) دوباره با ملاطفت مطالبی را برایش بیان کردند و او با همسرش وارد خانه شدند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: از منظر اسلام قاضی باید یک مجتهد جامع الشرایط باشد ولی به دلیل این که رسیدگی به اختلافات جامعه با وجود این شرط ممکن نیست، اکثر قاضی های امروز کشور منسوبی هستند؛ همین است که پرونده ها چندین سال خاک می خورد و کسی به آن ها رسیدگی نمی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: با این وضعیت خودِ مردم باید به فکر همدیگر باشند، مسلمانی که به فکر مسلمان دیگر نباشد اصلاً مسلمان نیست؛ نباید اجازه دهیم کسی آبروی یک مسلمان را ببرد؛ دفاع از مردم از اوجب واجبات است؛ نباید بگذاریم یک غیبت کننده آبروی شخص مسلمانی را بریزد وگرنه ما هم در گناه غیبت او سهیم خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان این که مسلمان کسی است که در عبادت صبر داشته باشد، گفت: بر اساس آیه ای از قرآن نماز تنها از افراد متقی پذیرفته می شود؛ کسی که از ابتدا تا انتهای نمازش به فکر دنیا است، نماز نخوانده است؛ باید با گفتن تکبیرة الاحرام همه دنیا را پشت سر بگذاریم و تنها متوجه خداوند باشیم؛ حضور قلب داشتن در حین نماز سبب می شود انسان تلاطم درونی پیدا کند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات