۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۵۲۸۸۱۶
روایت «آیت‌الله حسینی مازندرانی» از دیار پایداری، فرهنگ و دانش «بهشهر»؛

از قاشق و چنگال های آیت‌الله کوهستانی تا دستگیری «آقاسید»

زمانی مرحوم آیت‌الله کوهستانی در منزلشان، میزبان آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بودند و پذیرایی خوبی داشتند، دو سه روز بعد به ایشان گفتم «آقا! آن شب، پذیراییتان خیلی مفصل بود. چطور شده است؟» گفتند: «آقا! ما برای علما احترام قائلیم. آقای مکارم، شخصیتی است که بر ما وارد شد. این ظروف، قاشق و چنگال را از همسایه عاریه گرفتیم. برای من نبود.
آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری، آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی؛ استاد اخلاق حوزه های علمیه، مسئول حوزه علمیه امام حسین(ع) و نماینده مراجع معظم تقلید در گفت‌و‌گویی به شرح خاطرات عمر بابرکتِ خود از شهرستان بهشهر پرداختند که مشروح سخنان ایشان در ادامه می آید. پیش از آن به معرفی اجمالی این عالم ربانی و فقیه عظیم الشان می پردازیم.

مقدمه:

آیت‌الله سیدرضا حسینی فرزند حاج سیدابراهیم معروف به سیدآقا برار، فرزند حاج سیدمحمد، فرزند حاج سیدمحمود حسینی است. مرحوم حاج سیدمحمود حسینی در آن دوران با تحمل تمام سختی ها، با مرکب به سفر حج مشرف شدند و سپس رهسپار کربلای معلی شدند. در آن جا دار فانی را وداع گفتند و در رواق امام حسین(ع) به خاک سپرده شدند.

مرحوم حاج سیدابراهیم معروف به سیدآقا برار، در میان علما و بزرگان به سخاوت، مشهور و زبانزد بودند و علمای بزرگواری مانند مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحسن اشرفی«قدس سره»، -از بزرگان شهر «بهشهر»، ساکن شهر نجف و پدر خانمِ مرحوم آیت‌الله العظمی میرزاهاشم آملی و آیت الله شاهرودی (ره) و همچنین بسیاری از علما و بزرگان در ایامِ مختلف سال به ویژه تابستان، به منزل ایشان می رفتند.

حضرت آیت‌الله حسینی که ششم فروردین ماه 1317 در متکازین دیده به جهان گشودند، در 4 سالگی، پدر را از دست دادند و در دامان مادر مکرمه، مرحومه حاجیه ربابه و خانواده خویش، تربیت دینی و راستین یافتند. مرحومه ربابه، فرزندِ مرحوم یوسف خراسانی بود و مرحوم یوسف، اهل خراسان بود که در مازندران ساکن شد.

آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی در 8 یا 9 سالگی، فراگیری قرآن را به اتمام رساندند و سپس عازم کوهستان شدند و مقدمات را در آن جا از محضر حضرت آیت‌الله شیخ محمد کوهستانی(ره) فراگرفت. ایشان، نقش بسیاری در ساخت، تأسیس، تجهیز و نگهداری مساجد و حوزه های علمیه فراوانی در مناطق مختلف کشور از جمله استان های مازندران، تهران و ... داشتند.

استفاده از جلسات درس مرحوم آیت‌الله کوهستانی

آیت‌الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه حدود 60 سال پیش، با مرکب از روستای «متکازین» عازم بهشهر شده و درس مرحوم آیت‌الله کوهستانی، حاضر شده است، گفت: برخی شاگردان ایشان مانند آیات سیدمیرتقی نصیری، رحمانی، نائینی، عازم نجف اشرف شدند و پس از بازگشت نیز خدمات بسیاری برای مردم و طلاب استان مازندران انجام دادند. برای نمونه آیت‌الله سیدمیرتقی نصیری در نوکنده و متکازین، آیت‌الله رحمانی در خلیل محله و آیت‌الله نائینی در نکا، حوزه های علمیه ساختند.

این معلم اخلاق افزود: شهرستان بهشهر، شخصیت های حوزوی و دانشگاهی و همچنین علما و فرهیختگان زیادی داشته و دارد که هر یک منشا خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری به مردم این شهرستان شدند؛ آیات و حجج اسلام والمسلمین شاهرودی، نصیری، رحمانی خلیلی، نائینی، ابوالحسن ایازی فاضلی، محمدجواد ایازی، سیدجعفر برمائی، احمدی، شریعتمداری، چالویی، شهيد سيدعبدالكريم هاشمي نژاد، روحانی نژاد، سلطانی، رکاوندی و بادابسری. همچنین آیت الله سیدمحسن اشرفی، پدر خانم مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی و آیت الله شاهرودی، از شخصیت های برجسته علمی و اخلاقی شهرستان بهشهر بودند.

تبلیغ در مسجد جوادیه به سفارش آیت الله کوهستانی(ره)

این عالمِ اهل مازندران خاطرنشان کرد: بنده پس از اتمام دوران تحصیل در محضر آیت الله کوهستانی(ره)، عازم شهر مقدس قم شدم و از درس مراجع معظم تقلید و علمای بزرگوارِ حوزه علمیه قم بهره مند شدم. با این وجود، تابستان ها به فرمایش مرحوم آیت‌الله کوهستانی، به بهشهر می آمدم و در آنجا مشغول اقامه نماز جماعت و تبلیغِ معارف قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مسجد جوادیه می شدم.

آیت‌الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه، من همیشه به دلیل علاقه به مردم شهرستان بهشهر، برای تبلیغ به این منطقه می آمدم و اکنون نیز بارها در طول سال به بهشهر می آیم، گفت: این رفت و آمدها موجب شد، چندین خدمت فرهنگی، علمی و اجتماعی، انجام دهم. برای مثال، شهریورماه 1372 به دعوت آیت الله سیدمیرتقی نصیری متکازینی(ره) علاوه بر ساخت مسجد جامع روستای متکازین، در جمع نمازگزاران روستای متکازین در یکی از مساجدِ بهشهر سخنرانی کردند.
 

حضور آیات عظام، مکارم شیرازی و نوری همدانی در بهشهر

آیت‌الله حسینی مازندرانی، که شاگرد نمونه و از یاران و همراهان همیشگی آیت الله کوهستانی(ره) بودند و همین ارتباط، زمینه سازِ شکل گیری خاطرات فراوانی میان این دو عالم گرانقدر شده است، داستانی شنیدنی در این ارتباط دارند «یک انجمن اسلامی پیش از انقلاب در بهشهر فعال بود که زمانی به بنده برای دعوت از علما رجوع کردند. من هم حضرات آیات مکارم و نوری همدانی را برای سخنرانی در بهشهر دعوت کردم که آیت الله مکارم برای زیارت آقای کوهستانی آمدند و آیت الله کوهستانی، برای شام، ایشان را دعوت کردند.

غذای ایشان، ظهرها آش بود. از کاسه گلی و قاشق چوبی و بشقاب‌های گلی استفاده می‌کرد. در خانه‌اش از ظرف چینی خبری نبود. زندگی بسیار ساده ای داشت. شب هم یک نوع خورشت با برنج می‌خوردند. روزها که آش داشتند هم هر کسی به خانه‌اش می‌آمد به او آش می‌دادند.

خلاصه گذشت تا آن شب به خانه ایشان رفتیم. دیدم سفره خیلی مفصلی با دو نوع خورشت، قاشق، چنگال و ظرف چینی پهن کرده است. دو سه روز بعد به ایشان گفتم: «آقا! آن شب، پذیراییتان خیلی مفصل بود. چطور شده است؟» گفتند «آقا! ما برای علما احترام قائلیم. آقای مکارم، شخصیتی است که بر ما وارد شد. این ظروف، قاشق و چنگال را از همسایه عاریه گرفتیم. برای من نبود. من به احترام علما این کار را کردم. وگرنه اصلا از این چیزها ندارم».

مسئول حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به سخنرانی های انقلابی خود در مساجد شهرستان بهشهر، و دستگیری و زندانی شدن به دلیل سخنرانی علیه رژیم طاغوت، خاطرنشان کرد: در یکی از سال ها برخی روحانیون برای دعا کردن به جان شاه دعوت شدند که برخی نیز به دلیل کم بصیرتی، به آن مجلس دعا رفتند. از یکی از افرادی که به آن مجلس رفته بود، پرسیدم «به شما چه چیزی دادند» گفت، چلوکباب دادند، و بنده، گفتم، ایکاش نزد من می آمدی تا دو پرس چلوکباب به تو می دادم». ایشان همیشه در دوران انقلاب، سخنرانی های روشنگرانه نسبت به رژیم طاغوت داشتند و برای موفقیت نهضت امام خمینی(ره) دعا می کردند.

تلاش آیت‌الله کوهستانی و حاجی خلیلی برای تعطیلی شهر

آیت‌الله حسینی مازندرانی درباره فعالیت های انقلابی علما و مردم بهشهر یادآور شد «بعد از دستگیری حضرت امام خمینی(ره)، من و برخی دیگر از علما (از جمله آیات شاهرودی، سیدجعفر برمائی، فاضلی، رحمانی، بادابسری، روحانی نژاد، احمدی و ...) نزد مرحوم آیت‌الله کوهستانی رفتیم و به ایشان گفتیم «چون شما جزو علمای طراز اول مازندران هستید، دستور تعطیلی مغازه های بهشهر را دهید». ایشان فرمودند «نزد حاجی خلیلی بروید، تا ایشان دستور تعطیلی شهر را بدهند». سرانجام مقرر شد، «سیدآقا» داماد آیت‌الله کوهستانی(ره) نزد آقای حاجی خلیلی برود که ایشان در بدو ورود به این شهر، دستگیر شدند. با رسیدن خبر دستگیری ایشان، برخی علما، ترسیدند، آیت‌الله کوهستانی فرمودند «چه خبر است؟ برای چه می ترسید؟». فردای آنروز، استاندار، فرماندار و برخی دیگر از مسئولان مازندارن، نزد مرحوم آیت‌الله کوهستانی آمدند و برای آرام شدن شهر، وساطت کردند و آیت‌الله کوهستانی فرمودند باید «سیدآقا» آزاد شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به ساده زیستی علمای بهشهر و پیروی مردم از این سیره و سبک زندگی، گفت: مردم شهرستان بهشهر همیشه مروج معارف قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودند. در واقع مردم حتی در زمانی که مشکلات مالی دارند، پیرو ولایت فقیه و حامی انقلاب اسلامی ایران بودند و هستند.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) با اشاره به پیشرفت های ظاهری و صنعتی بهشهر به برکت انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند ماهواره ها، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی، مردم ایران را در معرض کاهش ابعاد معنوی و اخلاقی قرار داده است که این موضوع، مردم متدین، انقلابی و ولایت مدار شهرستان بهشهر را نیز تهدید می کند. هرچند وجود علمای ربانی، شخصیت های فرهنگی و اخلاقی و تلاش های شبانه روزی برادران عزیر بسیجی و سپاهی، مانع از تحقق اهداف و دسیسه های شوم دشمنان در ایران از جمله بهشهر شده است.

ضرورت تلاش مستمرِ مسئولان برای رفع مشکلات مالی مردم

این معلم فرزانه اخلاق با اشاره به تعطیل شدن کارخانه بهشهر طی سالیان گذشته که موجب بی کار شدن تنی چند از شهروندان زحمتکش شده است، اضافه کرد: توصیه بنده به مسئولان زحمتکش و دلسوز ایران اسلامی این است که بیش از گذشته، برای موفقیت کشور و رفع مشکلات مالی مردم تلاش کنند. مسئولان باید طبق فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری، حل معضلات و گرفتاری های اقتصادی را جزو اولویت های خود قرار دهند. دشمن تلاش دارد با حربه اقتصادی، باورهای عقیدتی و انقلابی مردم ایران به ویژه جوانان را سست کند.

آیت‌الله حسینی مازندرانی در پایان با اشاره به تلاش های مرحوم آیت‌الله سیدصابر جباری، امام جمعه سابق؛ و زحمات حجت الاسلام والمسلمین سیدعربعلی جباری، امام جمعه فعلی و همچنین سایر علما، روحانیون و مدیران شهری و روستایی، برای پیشرفت و تعالی فرهنگی و معنوی شهرستان بهشهر، گفت: از خداوند متعال برای علما و درگذشتگان این شهرستان بزرگ، آرزوی آمرزش و مغرفت الهی؛ و همچنین برای مسئولان و مدیران آن، آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. انشاءلله همه در مسیر خدمت به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران، موفق باشیم.

یادآور می شود، آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی، اکنون مشغول تربیت طلاب در حوزه علمیه امام حسین(ع) به نشانی شهر ری، خیابان امام حسین (ع)، روبروی ستاد سپاه سیدالشهدا (ع)، کوچه صاحب الزمانی هستند و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه‌های مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) می‌توانند با شماره‌های 09121125170، 55931419 و 55915451 تماس بگیرند./۹۶۹/۱۰۳/خ

ارسال نظرات