۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۵۲۹۸۹۴
آیت الله مظاهری:

مقام تسلیم و رضا سبب اطمینان قلب می شود

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مقام تسلیم و رضا سبب اطمینان دل می شود، گفت: کسی که تقوای الهی را مراعات می کند معیت خداوند را در کنار خودش احساس می کند به همین سبب از اضطراب خاطرها و پریشانی دل، دور است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: باید از امتحانات الهی سربلند بیرون بیاییم.

وی در تفسیر آیه صد و پنجاه و پنجم سوره بقره که می فرماید«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» افزود: این آیه با مضامین مختلف در قرآن تکرار شده است و مضمون این آیه بیان می دارد، انسان ها در طول شبانه روز در حال امتحان شدن هستند و باید در این امتحانات نمره قبولی را بیاورند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: آن چیزی که در این مسأله مطلوب خداوند، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است این است که همه انسان ها از امتحانات خداوند با بالاترین نمره قبول شوند ولی چنین مطلوبی از سوی انسان ها برآورده نمی شود به همین سبب باید حداقل در امتحانات خداوند رفوزه نشویم.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: انسانی که از امتحانات الهی سربلند بیرون می آید و حداقلِ نمره قبولی را می گیرد، یک زندگی منهای غم و غصه و بدون دغدغه و اضطراب خاطر را خواهد داشت، این انسان به آرامش درونی می رسد چرا که بر اساس آیه صد و پنجاه و هفتم سوره بقره که می فرماید«أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» صلوات و رحمت خداوند بر او نازل می شود و به راه راست هدایت خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اولین امتحان خداوند برای انسان وجود شرعیات است، تشریح کرد: اولین امتحانی که انسان باید از آن سربلند بیرون بیاید، تقید داشتن به ظواهر شرعی است؛ بزرگان می گویند هیچ چیز به اندازه تقید داشتن به ظواهر شرع اهمیت ندارد؛ ما باید در شرعیات گوش شنوا داشته باشیم و به انجام واجبات، انجام مستحبات و ترک محرمات و مکروهات تقید داشته باشیم.

وی ادامه داد: مراعات تقوای الهی سبب می شود زندگی انسان در بن بست قرار نگیرد؛ خداوند از انسان متقی راضی است و انسان متقی نیز از خداوند رضایت دارد؛ تقید داشتن به ظواهر شرع به صورت آهسته انسان را به جایی می رساند که به تقدیرات الهی راضی می شود و یا حداقل در برابر تقدیرات تسلیم است و جزع و فزع نمی کند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: رفتار حضرت زینب(س) در مجلس یزید که در پاسخ به گستاخی یزید که گفت دیدید خداوند شما را ذلیل کرد و ایشان فرمودند، ما در کربلا چیزی به جز زیبایی ندیدیم، نشان دهنده مقام تسلیم و رضای حضرت زینب(س) است؛ بیانات امام حسین(ع) در گودی قتلگاه که می فرمودند خدایا راضی هستم به رضای تو و در برابر بلاهایی که از جانب تو به من رسیده صبور هستم نمایان کننده مقام تسلیم و رضا در وجود امام حسین(ع) است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مقام تسلیم و رضا سبب اطمینان دل می شود، تشریح کرد: خداوند انسانی را که به مقام اطمینان دل رسیده است را به سوی خودش فرا می خواند و به بهشتی که اهل بیت(ع) در آن قرار دارند وارد می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بالاترین نعمت های امنیت دل است و بسیاری از بیماری های جسمی و روحی نتیجه نا امنی دل است، اذعان کرد: کسانی که تقوای الهی را مراعات می کنند معیت خداوند را در کنار خودشان احساس می کنند به همین سبب از اضطراب خاطرها و پریشانی دل، دور هستند؛ بسیاری از بیماری هایی که مردم جامعه امروز به آن مبتلا شده اند به سبب همین اضطراب خاطرها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده خاطرم هست که در گذشته در همین شهر اصفهان، دو نفر دکتر وجود داشت که انصافاً آدم های خوبی هم بودند، یکی از آن ها که نسبت به دیگری سرش شلوغ تر بود را اگر بیماران پولش می دادند می گرفت ولی اگر کسی پولی برای دادن نداشت، چیزی نمی گفت و می رفت؛ الآن وقتی وارد بیمارستان می شویم وحشت می کنیم از زیاد بودن جمعیت؛ اگر امنیت دل برای مردم وجود داشته باشد، بیمار شدن معنا ندارد./867/پ201/ب1

ارسال نظرات