۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۳۰۷۷۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

برنامه های فرهنگی هنری مساجد برای جذب جوانان به مسجد است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه صرف حضور جوانان و نوجوانان در مسجد برای فعالیت‌های فرهنگی هنری کافی نیست، گفت: حضور جوانان در مساجد به بهانه ورزش و سرگرمی و جذب مسجد شدن هدف از برگزاری برنامه‌هایی از این دست است.
بازدید حجت الاسلام ارزانی از خبرگزاری رسا در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان، عصر امروز در آیین اختتامیه طرح غنی سازی اوقات فراغت مساجد و بقاع متبرکه استان اصفهان، با اشاره به فعالیت‌های گسترده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان اصفهان، گفت: گردهم آمدن دستگاه‌های مختلف بدون نگاه‌های سیاسی و جناحی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد یک اقدام ارزشمند است.

وی در ادامه افزود: انتقال مفاهیم و مبانی فرهنگی به نسل‌های دیگر و پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه است، دغدغه مشترک همه این است که چه برنامه‌هایی پایه‌گذاری شده و از چه قالب‌هایی استفاده شود تا بتوانیم این دغدغه را برطرف کنیم و اوقات فراغت جوانان را با مبانی فرهنگی و هنری پر کنیم.

یقین و رضایتمندی موجب آرامش و نشاط در جامعه است

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد فضای آرامش بخش و معنوی در مساجد برای نوجوانان و جوانان، اظهار کرد: صرف اینکه تعداد زیادی از جوانان در مسجد حاضر شوند و ورزش کنند خوب نیست، بلکه اینکه حضور آنها در مساجد به بهانه ورزش و سرگرمی و جذب مسجد شدن هدف از برنامه‌هایی از این دست است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: خداوند به واسطه حکمت و فضلش نشاط و شادی و آرامش را در 2 چیز قرار داده است، یکی در یقین و دیگری در رضایتمندی، خداوند حزن و اندوه را هم در 2 چیز قرار داده است، یکی در شک و دیگری نارضایتی.

وی ادامه داد: برای داشتن نشاط دائمی و همیشگی باید متوسل به اهل بیت(ع) باشیم، نگاه‌ها به فرهنگ و دین متفاوت است، گاهی یک نگاه دین را از دل فرهنگ می‌داند، گاهی یک نگاه دین و فرهنگ را جدای از هم ترسیم می‌کند، اما نگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب این است که دین فرهنگ را می‌سازد، به همین دلیل است در حوزه فردی و اجتماعی ما تمسک به دین پیدا می‌کنیم تا بتوانیم نیازهای مختلف زندگی خود را برطرف کنیم.

حجت الاسلام ارزانی با اعتقاد بر اینکه دین توانایی ارائه الگوی حیات بخش برای جهان و جامعه بشری را دارد، تصریح کرد: دین می‌تواند الگویی ارائه کند که دنیا و آخرت انسان را تأمین کند، در غرب الگو برای خانواده ارائه شده است اما کامل عمل نکرده است و جهان آخرت را در نظر ندارد، به همین دلیل است که ما حرف جدیدی داریم که دیگران ندارند، چرا که نگاه ما به دنیا و آخرت است، ما معتقدیم دین می‌تواند فرهنگ را در جامعه و در زندگی فردی و اجتماعی حاکم کند.

یقین موجب آرامش انسان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با بیان اینکه برنامه‌های تلویزیونی علیرغم اینکه اشخاص را می‌خندانند اما نشاط را بر جامعه حاکم نمی‌کنند، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) یقین و رضا را حاکم کننده آرامش در جامعه بیان کرده‌اند و باید به این موضوع توجه داشته باشیم، علم ممکن است یقین آفرین باشد ولی اینطور نیست که هرکس عالم است به یقین رسیده باشد، یقین برای انسان آرامش به دنبال خواهد داشت.

وی اعتقاد به آخرت و قیامت را گره گشای مشکلات جامعه نظیر حجاب عنوان کرد و گفت: وقتی شخص به یقین رسیده باشد در هرکجای دنیا که باشد اهتمام به دین دارد و نیازمند اجبار در مسائل نیست. انسان موظف است تمام تلاش خود را به کار بگیرد برای رسیدن به نتیجه ولی موظف نیست که حتما به نتیجه برسد بلکه باید تمام تلاش خود را به کار گرفته باشد و تسلیم خداوند باشد.

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به ایجاد موج عدم رضایتمندی در جامعه، عنوان کرد: باید به جوانان و نوجوانان یاد بدهیم که خداوند از ما تلاش می‌خواهد و مأمور به این نیستیم که بهترین نتایج ممکن را بگیریم، بلکه باید هرکسی تمام توان و تلاش خود را به کار بگیریم، اینطور نیست که همه ما بتوانیم به بهترین نتیجه برسیم بلکه وظیفه ما این است که رضایت خداوند را در نظر داشته باشیم و تمام تلاش خود را در راستای جلب رضایت خدا به کار بگیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهید حججی را از رویش‌های انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: در دیداری که با خانواده این شهید بزرگوار داشتیم همسر وی اخلاص در عمل و احترام به والدین را از ویژگی‌ها و علل دست یابی به مقام بزرگ شهادت عنوان کردند و این موضوعی است که همه ما باید در فعالیت‌های خود به آن دقت داشته باشیم./1304/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات