۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۳۳۹۳۷
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

عزاداری پدیده فرهنگی است

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که عزاداری پدیده فرهنگی است و به همین دلیل در زمان و مکان های مختلف به اشکال متفاوت برگزار می شود، گفت: به همین دلیل تا زمانی که این شکل و نحوه عزاداری ها به ترک حکم شرعی و یا انجام فعل حرام منجر نشود مانعی ندارد.
حجت الاسلام الویری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محسن خندان الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در همایش «مبلغان و شبهات عاشورایی» که امروز چهارم آبان در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، به شبهات درباره عزاداری و گریه بر سیدالشهدا(ع) پاسخ داد.

وی درادامه در پاسخ به این شبهه درباره اینکه اصل عزاداری شرعی نیست چرا که در قرآن و روایات و سیره نبوی وجود ندارد، گفت: اصل عزاداری مسلم است و ریشه قرآنی دارد و پیامبر اکرم(ص) برای عزای فرزند خود گریه کردند.

حجت الاسلام الویری درادامه با اشاره به این مطلب که عزاداری پدیده فرهنگی است و به همین دلیل در زمان و مکان های مختلف به اشکال متفاوت برگزار می شود، اظهارکرد:  به همین دلیل تا زمانی که این شکل و نحوه عزاداری ها به ترک حکم شرعی و یا انجام فعل حرام منجر نشود مانعی ندارد.

وی ادامه داد: اگرانجام عزاداری سبب آسیب رساندن به بدن شود و یا برگزاری آن سبب مزاحمت برای دیگران شود و همسایگان ناراضی شوند، در واقع شیوه عزاداری با مشکل مواجه است و ربطی به اصل برگزاری آن ندارد .

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درادامه در پاسخ به شبهه دیگری مبنی بر اینکه دلایلی علیه عزاداری در نگاه اسلامی وجود دارد یا نه و مصادیق عزاداری مثل سینه زنی و دسته های عزاداری در اسلام وجود داشته است یا خیر، تصریح کرد: وقتی قرار است دلالت احادیث را بسنجید نیاز است که به مباحث مختلف پایدار رجوع شود.

وی درادامه با رد این شبهه مبنی بر اینکه امام حسین(ع) به خواهر خود سفارش کرده اند که برای کشته شدن امام عزاداری و گریه نداشته باشند، اظهارکرد: در واقع این سخن در شرایطی که حضرت زینب(س) نماد مقاومت و پیام آور کربلا است صحت دارد چرا که امام بر این موضوع تأکید داشتند که نباید عاشورا فراموش شود و حضرت زینب(س) فقط به عزاداری و گریه بپردازند و از رسالت خود غفلت کنند./934/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات