۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۳۴۱۹۸
نمایشگاه مطبوعات؛

پژوهشگر عکاسی: گاهی گزارش تصویری به اندازه یک مقاله ارزش دارد

عباسی با بیان این که گاهی گزارش تصویری به اندازه یک مقاله ارزش دارد، تأکید کرد که رسانه ها باید عکاسان خود را خبره کرده و آنها را با فنون تصویر برداری آشنا کنند.
اسماعیل عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها با حضور مؤسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری به مدت یک هفته از پنجم آبان در محل نمایشگاه های دائمی در مصلی تهران کار خود را آغاز کرد.

دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در این نمایشگاه اقدام به برگزاری کارگاه های مهارتی در امور رسانه ای کرده است که نخستین کارگاه آن با عنوان «گزارش تصویری» با حضور اسماعیل عباسی عکاس، محقق، مترجم و پژوهشگر عکاسی در تالار گفت‌وگو شماره پنج این نمایشگاه برگزار شد.

وی در این نشست با بیان این که گزارش تصویری که امروز در نشریات مجازی دیده می شود، در نشریات کاغذی کمتر است، اظهار داشت: امکان عرضه این گونه گزارش ها در اینترنت بیشتر است.

عباسی افزود: معمولا برای کار خبری در تعریف عکاسی ساده ترین و خلاصه ترین چیزی که به ذهن می رسد ثبت لحظه ها است که معانی متفاوتی دارد و فقط یک لحظه از یک اتفاق ثبت می شود و از قبل و بعد آن خبری نداریم.

پژوهشگر عکاسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که صحنه مشخص و ثبت آن همواره به دست عکاس است، اظهار کرد: حتی از نظر مکانی هم گزینشی نیست و از چندین زاویه می توان عکس گرفت بنابراین در روزنامه نگاری وقتی فرد می خواهد اطلاعاتی بیش یک تک عکس ارائه کند از گزارش تصویری استفاده می کند.

وی عنوان کرد: آنچه رایج شده گزارش تصویری است ولی وقتی بیش از یک عکس ارائه داده می شود شاید یک مقاله تصویری باشد نه گزارش؛ اطلاعات حاشیه ای افزون بر عکس اصلی که اطلاع اصلی عکس است نیز ارائه می دهد که در یک تک عکس قابل ارائه نیست.

عباسی در پایان با اشاره به اهمیت مسأله عکس در رسانه عنوان داشت: جا دارد گزارش گران و عکاسان دوره های آموزشی تخصصی را بگذارنند تا با تکنیک ها و فنون این مسأله آشنایی پیدا کرده و در نهایت بتوانند تأثیر بیشتری در عکس های خود ایجاد کنند./1330/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات