۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۳۴۲۱۰
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام:

پژوهش، همزاد تدریس و تحصیل در حوزه های علمیه است

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام گفت: پژوهش در حوزه های علمیه، سابقه ای بیش از هزار سال دارد و می توان گفت پژوهش، همزاد تدریس و تحصیل در حوزه های علمیه است.
حوزه خواهران

زهرا یاره، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام، امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، اظهار داشت: اسلام همیشه انسان را به تحقیق و دقت در سخنان، پدیده‌ها، حوادث و مخلوقات خداوند دعوت می‌کند.

وی افزود: به این دلیل که انسان هر سخن و پدیده‌ای را همان‌گونه که هست بشناسد و به اسرار عالم هستی، دست پیدا کند تا بتواند مسیر زندگی مادی و معنوی خود را بر اساس منطق محکم و چراغ فروزان علم و دانایی روشنایی بخشد تا در گرماگرم حوادث زندگی و کوره راه‌هایی که چه بسا ممکن است افکار انسان را دستخوش تغییر نابجا قرار دهد، پیروز و سربلند خارج شود.

یاره خاطر نشان کرد: تحقیق و پژوهش، در میان آیات و روایات جایگاهی بس والا و ارجمند دارد. خداوند متعال و اهل بیت علیهم السّلام پیوسته پیروان خویش و عموم بشریت را به تحقیق و پژوهش و نشر افکار صحیح و تقویت بنیه علمی مسلمانان دعوت کرده اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام با ذکر حدیثی از رسول خدا(ص) ابراز داشت: پیامبر اسلام(ص) می فرمانید؛ «المؤمن اذا مات و ترک ورقةً واحدةً علیها علمٌ تکون تلک الورقةُ یومَ القیامة ستراً فیما بینه و بین النّار و أعطاه اللّه تبارک و تعالی بکلّ حرفٍ مکتوبٍ علیها مدینةً أوسع من الدّنیا سبع مرّاتٍ». «مؤمن چون از دنیا رود و برگه ای حاوی دانش از خود بر جای نهد، این برگه در روز رستخیز، میان او و آتش دوزخ پرده ای شود. و خدای خجسته و بزرگ برای هر حرفی که بر آن برگه نوشته شده باشد، شهری به فراخناکی هفت گیتی به وی بخشد.».

وی اضافه کرد: پژوهش در حوزه های علمیه، سابقه ای بیش از هزار سال دارد و می توان گفت پژوهش، همزاد تدریس و تحصیل در حوزه های علمیه است.

یاره بیان کرد: وضعیت فعلی پژوهش در حوزه های علمیه که البته از وضعیت پژوهش در سایر مراکز کشور و جهان جدا نیست، از چند بعد قابل بررسی است که سیر تاریخی پژوهش ها در حوزه های علمیه به ویژه حوزه های علمیه خواهران،  ارتباط حوزه های علمیه با سایر مراکز داخلی و خارجی و وضعیت کنونی پژوهش در حوزه های علمیه و آسیب شناسی پژوهش در حوزه های علمیه.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام تاکید کرد: آسیب های که در عرصه پژوهش، حوزه های علمیه با آن روبرو هستند به چند دسته تقسیم می شوند که عوامل مربوط به طلاب پژوهشگر خواهر،  عوامل مربوط به مراکز پژوهشی که طلاب پژوهشگر خواهر با آنها در ارتباط هستند،  عوامل اقتصادی که در برابر عوامل معنوی قرار دارند و عوامل مربوط به روان شناختی و جامعه شناسی.

وی ادامه داد: هرکدام از این عوامل آسیب های را به دنبال دارد که پرداختن به آنها و ارائه راهکار برای آنها خود نیازمند تحقیق و پژوهش های متعددی است اما به صورت اشاره به برخی از آنها پرداخته می شود و از جمله آسیب هایی که در این راه متوجه طلاب پژوهشگر خواهر وجود دارد نقصان و ضعف در بنیه علمی است.

یاره با بیان اینکه عدم آشنایی آنها با روش ها و ابزارهای پژوهش از موارد دیگری است که در زمینه پژوهش طلاب با آن روبرو هستند، گفت: در بحث مراکزی هم که طلاب پژوهشگر با آنها در ارتباط هستند نیز همانطور که اشاره شد عواملی وجود دارد که سبب ایجاد آسیب جهت پیشرفت پژوهش در بین پژوهشگران می شود.

این مدرس حوزه تصریح کرد: از جمله مواردی که می توان به آن اشاره کرد عدم برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت با توجه به امکانات و شرایط و توانمندی طلاب پژوهشگر خواهر، عدم تخصصی بودن آموزش ها با توجه به علاقه و استعداد طلاب پژوهشگر خواهر است.

وی در پایان گفت: همانطور که بیان شد عوامل متعددی وجود دارد که در زمینه پژوهش وجود دارد که رفع آنها نیازمند همکاری، برنامه ریزی تمامی نهاد ها و مراکزی است که پژوهشگران با آنها در ارتباط هستند./۸۷۹/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات