مسؤولان شور و هیجان اربعین را به عقلانیت نزدیک کنند
حجتالاسلام مجید سینایی مؤسس حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اینکه اربعین چگونه میتواند مرز مشترک میان حقطلبان باشد و چه ظرفیتهای گفتمانی دارد، گفت: زیارت اربعین در میان تمام زیارتها جایگاه ویژهای دارد جایگاهی که حتی درباره زیارت عاشورا بیاننشده است.
وی افزود: بسیاری از عبارتهای زیارت اربعین با عبارتهای زیارت عاشورا مشترک است اما یک جمله در زیارت اربعین وجود دارد که در زیارتهای دیگر وجود ندارد و بعید نیست این جمله همان وجه تمایز زیارت اربعین با سایر زیارتها باشد، آن جمله این است که به خداوند عرض میکنیم "بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الذلاله" خدایا امام حسین(ع) خون رگهای خود را برای تو داد تا مردم را از جهل و گمراهی نجات دهد؛ این تفکر مهمترین محور گفتمان عدالت و تمامی معارف بر حق است.
حجتالاسلام سینایی اظهار داشت: اگر عقلانیت در جامعه اسلامی و دیگر جوامع محور امور قرار بگیرد و رواج پیدا کند دینداری و عدالت نیز رواج پیدا خواهد کرد، بر مبنای تفکر عقلانیت کسی که سعادت جاودانه اخروی را از دست میدهد در دنیا نیز چیز زیادی به دست نخواهد آورد و هر چه که در این دنیا کسب کند در برابر متاع آخرت هیچ است.
مؤسس حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) با بیان اینکه در سال 61 هجری که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شهادت رسیدند بعد از ایشان هیچکدام از دشمنان آن حضرت روی خوش دنیا را هم ندیدند، عنوان کرد: عمر سعد یک سال بعد مرد، یزید چهار سال بعد نابود شد و دیگران نیز هرکدام به نحوی ذلتبار از دنیا رفتند، در جامعهای که پسر رسول خدا امنیت ندارد قطعاً دیگران و خصوصاً دشمنان آن حضرت نیز امنیت نخواهند شد و قاتلان و دشمنان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دچار همان دسیسهای شدند که خودساخته بودند.
وی بیان داشت: در این زمان نیز همینطور است آنکسانی که گروههای تکفیری را ساختند خود به آن دچار میشوند و آشوب و ناامنی که در کشورهای اسلامی به راه انداختند دامن خود آنها را نیز خواهد گرفت و امروز شاهد هستیم که ترور و ناامنی در کشورهای غربی نیز رو به افزایش است.
حجتالاسلام سینایی با اشاره به داستان زیبایی از حضرت امام خمینی(ره)، ابراز کرد: سال 56 در نوفللوشاتو گوسفندی را به ذبح اسلامی سر بریدند و غذایی از آن تهیه کردند و برای حضرت امام آوردند همه اصول اسلامی را رعایت کرده بودند اما امام از آن غذا نخوردند و فرمودند در کشور فرانسه قانون این است که ذبح حیوانات باید در کشتارگاه صورت بگیرد و چون شما این گوسفند را در باغ ذبح کردید پسکاری خلاف قانون کشور فرانسه انجام دادید، تمام رفتار و گفتار امام خمینی(ره) برگرفته از تفکر عقلانیت بود تا جایی که کوچکترین کاری خلاف قانون حتی قانون یک کشور غیر اسلامی انجام نمیدادند مسلم است که چنین شخصی با این درجه از عقلانیت میتواند آن انقلاب عظیم را رهبری کند و به سرانجام برساند، حضرت امام اعتقاد داشتند من که در حال حاضر در کشور فرانسه زندگی میکنم باید قانون این کشور را به رسمیت بشناسم و به آن احترام بگذارم و اگر نسبت به موضوعی اعتراض دارم باید بر محور عقلانیت و قانون، اعتراض خود را بیان کنم و پیش ببرم.
مؤسس حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) بیان داشت: مسئله عقلانیت محوری در زیارت اربعین به عنوان دلیلی بر شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ذکرشده است آنجا که میفرمایند امام حسین(ع) خون رگهای خود را داد تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهد، این عبارت مختص زیارت اربعین است و در هیچ زیارت دیگری این جمله ذکر نشده ازاینجهت اربعین با زیارتهای دیگر تمایز دارد.
وی افزود: امام حسین(ع) وقتی وارد کربلا شدند زمین کربلا را خریدند تا در زمین غصبی نماز نخوانند و جهاد نکنند، حضرت در شب عاشورا به کسانی که بدهکار بودند فرمود شما بروید و بدهی خود را بدهید و یا وصیتنامه بنویسید که بدهی شما را بپردازند قیام ما قیام افراد بدهکار نیست، ما غاصب نیستیم ما ظلم نمیکنیم، ما مال مردم را در مال خود وارد نمیکنیم، جملات حضرت الگوی بینظیری برای گسترش عدالت در جهان است.
حجتالاسلام سینایی درباره اینکه دولت اسلامی چه وظایفی نسبت به زائران اربعین دارد، گفت: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که انجام وظیفه نسبت به زائران عزیز اربعین نباید منجر به این شود که مسؤولان وظایف داخل کشور خود را نادیده بگیرند، ارگانها و نیروهایی که در ایام اربعین وظایفی نسبت به زائرین بر عهده میگیرند نباید بهگونهای رفتار کنند که از وظایف اصلی خود نسبت به شهروندان غافل شوند و سازمانها در شهرهای مختلف کشور به حالت نیمه تعطیل دربیاید، به اعتقاد من مهمترین وظیفه دولت در ایام اربعین این است که خدماتدهی به زائران اربعین که باید بهصورت کامل و جامع صورت بگیرد منجر به کمکاری در امور جاری کشور نشود.
مؤسس حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) درباره اینکه مردم در خصوص صدور ویزا و حملونقل معترض هستند آیا دولت اسلامی وظیفه ندارد در این زمینه تسهیلاتی ایجاد کند، اظهار داشت: مسلم است که این مسئله خالی از اشکال نیست اینکه دولت به افرادی که برای تفریح و متأسفانه گاهی برای تفریحات ناسالم به کشورهای دیگر سفر میکنند تخفیف بدهد اما در برخورد با زائران اربعین نهتنها تخفیف ندهد بلکه دریافتی بیشتری هم داشته باشد قطعاً درست و اسلامی نیست، البته من اطلاع دقیقی ندارم که این امر صحت دارد یا نه، اما اگر این مسئله صحت داشته باشد قطعاً تصمیم غلط و نامبارکی است، دولت اگر به دنبال کسب درآمد است باید از طریق دستگیر کردن قاچاقچیان، اختلاسگران، کسانی که وامهای سنگین گرفتند و پس ندادند و مصادره اموال آنها درآمد کسب کند نه اینکه از خیل عظیم زائران اربعین که بسیاری از آنها از اقشار کمدرآمد هستند پول بیشتری بگیرد و از این طریق برای خود نقدینگی کسب کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اربعین یک حرکت گسترده، عظیم و بینظیر در تمام جهان است چنین مناسک عبادی با این حجم وسیع 20 میلیونی در هیچ زمان و مکانی از دنیا سابقه و نظیر نداشته است مسؤولان باید این شور و هیجان را هر چه بیشتر به عقلانیت نزدیک کرده و آن را هر سال بهتر و زیباتر از قبل برگزار کنند./۸۰۷/ت۳۰۲/ب۲