دل مؤمن منزلگاه خداوند است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: درک دائمی محضر خداوند، هدف خلقت انسان است.
وی در تفسیر آیه صد و شصت چهارم سوره بقره که می فرماید«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» افزود: علمای علم کلام برای اثبات وجود خداوند ادله فراوانی آورده اند که برخی از این دلایل مختص به خواص است و بعضی دیگر مختص به عوام است، با بررسی مختصری متوجه می شویم تعداد این دلایل تا چهل عدد می رسد.
حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: از میان چهل دلیل، سه دلیل است که نسبت به بقیه از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ دلیل فطرت یک دلیل کاملاً متقن است که از استدلال بسیار بالاتر است، این دلیل برای عموم مردم در حالت اضطرار ایجاد می شود ولی برای خواص همیشگی است، عموم مردم در بن بست ها زمانی که پناهشان از همه جا قطع شد، پناه جدیدی می یابند ولی خواص در اثر عبادات و ریاضت های مختلف خودشان را در محضر خداوند می یابند، به همین دلیل ادب حضور خداوند را مراعات می کنند و این مقام همان هدف خلقت انسان است؛ خواص در نمازشان با خداوند گفت و گو دارند چرا که تمام توجهشان به خداوند است.
رییس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: خواص کلام الهی را در نماز مخصوصاً در حالی که در زمان قرائت سوره ها هستند، درک می کنند به همین سبب بالاترین لذت ها برای چنین اشخاصی قرآن خواندن است؛ امام صادق(ع) در حین نماز از خودشان فارغ می شدند و در حال رکوع یا سجده، هفتاد مرتبه ذکر رکوع را تکرار می کردند.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: افرادی که در اثر عبادت و اطاعت پروردگار دلشان خدایی شده است بالاترین لذت را از دعا کردن می برند؛ انسان در اثر عبادت به جایی می رسد که می گوید دنیا و آنچه در دنیا است ازرش کمتری نسبت به دو رکعت نماز در دل شب نزد من دارد؛ چقدر لذت دارد این معاشقه ها با خداوند؛ دل مؤمن عرش الهی است، خداوند می فرماید من جا ندارم، اگر می خواهید من را بیابید دل خودتان را بیابید.
وی اظهار کرد: امام صادق(ع) راجع به مؤمنی که خدا را یافته است می فرمایند مؤمن حرمت بالاتری نسبت به کعبه دارد و می تواند از ملک مقرب بالاتر برود چرا که خودش به مقام ملکوتی رسیده است؛ به واسطه گناه و حرف های بی پایه و اساس دل انسان مکدر می شود؛ پیامبر(ص) عمل و کلام بی پایه نداشتند ولی همین که ذره ای توجه به دنیا پیدا می کردند، می فرمودند دلم مکدر می شود به همین سبب نیاز است استغفار کنم.
حضرت آیت الله مظاهری تبیین کرد: خداوند رحمت کند حاجی سبزواری که کتابی نوشته است در فلسفه و سپس چون متن کتاب سنگین بوده و شرحی برای کتاب خودش نوشته است؛ طلبه اگر بخواهد فلسفه بفهمد باید روی این کتاب مسلط شود؛ در این کتاب دلیل استغفار پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بیان شده است؛ ایشان می گوید اگر اهل بیت(ع) نسبتِ گناه به خودشان می دهند به خاطر این است که ایشان در هنگام توجه به خلق مثل زمانی که مشغول عبات بودند، به خداوند توجه نداشتند.
رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اهل بیت(ع) اگر لحظه ای توجهشان از خداوند برداشته می شد گریه و زاری می کردند؛ اگر توجه از مقام توجه به الله تنزل می کرد ایشان استغفار می کردند؛ اموری که انجامش برای مردم عادی ثواب دارد را امیرمؤمنان(ع) برای خودشان گناه می دانستند و از انجام آن ها استغفار می کردند./867/پ۲۰۱/ب۲