۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۳۵۹۲۲
حجت الاسلام والمسلمین عماد تشریح کرد؛

برنامه های مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه/ رهبر انقلاب مهم ترین حامی جریان نخبه پروری در ایران هستند

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه گفت: عمده ترین بخش کار ما شناسایی، حمایت و پشتیبانی از استعدادهای برتر حوزه های علمیه در گام نخست و بعد ارائه خدمات به جامعه نخبگان است.
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه امروز با حضور در خبرگزاری رسا با اشاره به تحولات حوزه علمیه و رویکرد حوزه برای توجه به استعدادهای برتر گفت: وقتی می خواهیم میزان رشد، توسعه و تحولات را ارزیابی کنیم دو مبنا و مدل وجود دارد.

وی افزود: یکی ناظر به روندهای گذشته و وضعیت پیشین و دیگری ناظر به ظرفیت ها و ضرورت ها است، اگر تحولات حوزه را ناظر به ظرفیت ها حساب کنیم باید بگوییم که جای نقد جدی تری دارد چون ظرفیت ها، انتظارات، و انتظارات زمانه نیازهای پردامنه و حجیمی را درست کرده است که نسبت به آن عقب ماندگی قابل توجهی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان این که اگر روند پژوهانه نگاه کنیم وضعیت درخور توجه و قابل ارج نهادن است، اظهار داشت: در دوره اخیر نوع نگاهی که از ناحیه مدیریت حوزه های علمیه، شورای عالی حوزه های علمیه و بخش های مختلف به قضایا می شود فرصت های خوبی ایجاد و کارهای خوبی انجام می شود.

وی ادامه داد: عمده ترین بخش کار ما شناسایی، حمایت و پشتیبانی از استعدادهای برتر حوزه های علمیه در گام نخست و بعد ارائه خدمات به جامعه نخبگان است، در حوزه شناسایی خوشبختانه در زمینه حوزه های برادران پنجمین مرحله شناسایی را انجام می دهیم و این شناسایی بر اساس فراخوان است.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه ابرازداشت: فراخوان این مرحله انجام شده و یک فراخوان تمهیدی به مدیریت های استانی و واحدهای آموزشی در تابستان 96 داده شده و فراخوان عمومی در مهرماه انجام شده است و حجم قابل توجهی در مرحله پنجم شناسایی پرونده تشکیل شده داریم.

وی عنوان کرد: استعدادهای برتر و نخبگان حوزوی در 5 عرصه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلغی و تهذیبی تربیتی تعریف می شود و باید در این 5 حوزه طلاب مستعد شناسایی شوند، الان شناسایی عمدتا در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تبلیغی است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان کرد: در 4 مرحله که به پایان رسیده بیش از 600 استعداد برتر برادر شناسایی شدند، در دو مرحله شناسایی در حوزه خواهران حدود 200 نفر استعداد برتر خواهر شناسایی شده است که البته شناسایی استعداد برتر خواهران با تأخیر آغاز شد.

وی اضافه کرد: عمده قدم های بعدی ما حمایت علمی و ارتقایی از سطح دانش و مهارت استعدادهای برتر است، استعدادهای برتر طلبه های جوانی هستند که تا سن 40 سالگی مراحل علمی خود را طی می کنند، مهم ترین کارهایی که در این زمینه انجام می دهیم در قالب طرح های استاد راهنما، حمایت از پژوهش ها و فعالیت های تخصصی و پایان نامه آنان صورت می گیرد.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با بیان این که یک حمایت مختصر مالی از فعالیت ها و برنامه هایی که در راستای ارتقا باشد انجام می شود، گفت: امیدواریم بتوانیم در ارتباطی که با بخش های دیگر کشور همانند بنیاد ملی نخبگان در این زمینه داریم بتوانیم سهمی از کار را که در سند راهبردی نخبگانی کشور تعریف شده و مرتبط با ما می شود را انجام دهیم.

وی با اشاره به نگاه رهبر انقلاب و  مراجع تقلید به حمایت از طلاب نخبه افزود: مهم ترین حامی جریان نخبه شناسی و نخبه پروری در جامعه ایران رهبر معظم انقلاب هستند، در حوزه های علمیه و در سطح حوزه های دانش دینی و اسلامی مراجع عظام تقلید نیز اینگونه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان این که بیشترین حمایت ها را از بزرگان حوزه داشته ایم، اظهار داشت: دائما تأکید رهبر معظم انقلاب رسیدگی به امور جامعه نخبگانی کشور است و تعبیر مسؤولیت آوری است که راهبری آینده کشور باید به دست نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد.

وی ادامه داد: این نگاه در میان رهبر انقلاب و مراجع تقلید به جد وجود دارد، حضرات آیت الله مکارم شیرازی، سبحانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، نوری همدانی و شبیری زنجانی در عرصه های گوناگون  بر حمایت از نخبگان را بر اساس سیره سلف صالح حوزه علمیه تأکید می کنند.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه ابراز داشت: مهم ترین حمایت رهبری و بزرگان راهبری ها و اظهارنظرهای هوشمندانه و حمایت های معنوی آنان است./1323/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات