۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۳۶۸۳۹
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

اربعین بهترین فرصت برای دعای تعجیل در فرج است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهترین فرصت برای تعجیل در فرج اربعین است، گفت: فرهنگ دعا برای تعجیل فرج باید در سفر اربعین نهادینه شود.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در موکب خدام الحسین(ع) واقع در عمود 1120 مسیر نجف تا کربلا درباره ویژگی دعا در تعجیل امر فرج، گفت: دعا در هر لحظه و به هر شکلی که صورت بپذیرد موثر بوده و به استجابت نزدیک‌تر است اما قطعا دعای یک رزمنده اهل رزم مستجاب‌تر از دعای یک انسان اهل بزم است.

وی با بیان اینکه دعا کردن آداب و شرایطی دارد، ابراز کرد: دعا کردن دل شکسته می‌خواهد، گاهی نیاز است انسان برای دعاکردن سر به بیابان بنهد تا التماس گونه از خداوند متعال حاجت خود را مسألت کند، گاهی نیز لازم است با بالا بردن دست تواضع انکسار وجودی خود را در محضر حق تعالی ابراز کند بنابراین رعایت برخی آداب و شرایط در دعا زمینه استجابت آن را فراهم می‌آورد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دعا برای تعجیل در امر فرج دعای بسیار مهمی است، اظهار داشت: دعای فرج جدای آن که می‌خواهد ما را به امر ظهور نزدیک کند درصدد آن است که ما را در زمره لایقان فرج قرار دهد بر همین اساس انسان منتظر در هنگام دعا برای امر فرج باید با سوز دل دست به دعا بردارد تا بتواند غفلت و جهالت بشریت را جبران کند و قدرت‌های سلطه را به زیر بکشاند بنابراین دعا برای تعجیل در امر فرج یک دعای بسیار سنگین است که می‌تواند صدها و هزاران سال فرج را جلو بیاندازد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اربعین ارتباط تنگاتنگی با امر فرج دارد، گفت: ما در این سفر شاهد دعای زائران برای ظهور هستیم دعای فرج در این شرایط که فرد از خانه‌اش بیرون آمده و صدها کیلومتر از منزلش دور شده و سختی سفر را به جان پذیرفته مسلما دعایش از کسی که با آرامش و آسودگی در دعای ندبه محلشان شرکت می‌کند مستجاب‌تر خواهد بود لذا بهترین فرصت برای تعجیل در فرج اربعین است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تجمع در استجابت دعا یک اصل است، عنوان کرد: قدم نهادن در بیابان برای انجام دعا یک ادب است. اربعین با ایجاد فضای معنوی قساوت دل را از بین برده و سبب برطرف شدن گناهان انسان می‌شود بنابراین حضور چنین جمعیتی بهترین فرصت دعا برای امر فرج است.

وی صلوات را یک دعای مستجاب شده دانست و اظهار داشت: یکی از آداب زیارت امام حسین(ع) اهتمام به ذکر صلوات است؛ لازم است زائران اربعین هنگام ذکر صلوات دعای فرجی را که در انتهای ذکر صلوات بیان می‌شود را فراموش نکنند.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه فرهنگ دعا برای تعجیل فرج باید در سفر اربعین نهادینه شود، گفت: اربعین سفر رو به گذشته نیست بلکه رو به آینده است هنوز فردی از کاروان کربلا در پس پرده غیبت در همین بیابان حضور دارد که باید ایشان را یاری کنیم و این امر با دعای در فرج ایشان محقق می‌شود.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) فرمودند: اگر کسی اهل بیت(ع) مرا دوست داشته باشد خداوند به او حکمت عطا می‌کند؛ ما در این سفر به وضوح شاهد خودفهمی محبین اهل بیت(ع) هستیم شاید برخی نتوانند مانند یک حکیم مقاله بنویسند و سخنرانی کنند اما خداوند به آنان حکمتی عطا کرده که در لحظه حساس آنان را نجات می‌دهد بنابراین یکی از شرایط کسب حکمت محبت اهل بیت(ع) است./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات