زیارت اربعین جاهلیت حاصل از اسلام اموی را افشا کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در مراسم عزاداری اباعبد الله الحسین(ع) که شب گذشته در بیت آیت الله مقتدایی برگزار شد به بررسی ابعاد زیارت اربعین پرداخت و اظهار داشت: آثار برجای مانده از امامان معصوم علیهم السلام در نصوص ثقلین شاید در قالب دعا به دست بشر عصر امروز رسیده است؛ اما این دعا و زیارات همواره معارف رفیعی را به عصر امروز در بستر تاریخ منتقل کرده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که زیارت جامعه کبیره مجموعه ای از معارف در حوزه امام شناسی است، ابراز داشت: زیارت اربعین در ادبیات ثقلین فقط اختصاص به امام حسین(ع) دارد و بر مدار همین هویت به سفیران پیام آور عاشوار تعلیم داده شده است؛ بر این اساس زیارت وارث و زیارت اربعین و دعای بعد از زیارت عاشورا که به دعای علقمه، مشهور است از جمله روایات صفوان است که از سوی امام صادق(ع) به وی تعلیم داده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با تاکید بر اینکه ظهور فرهنگ زیارت اربعین به سال 61 هجری بر می گردد، عنوان داشت: جابربن عبدالله انصاری به همراه شاگردش عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعة عاشورای سال 61 هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند؛ بر این اساس در اسناد تاریخی آمده است که زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) یادگار جابربن انصاری است.
خطیب برجسته حوزه های علوم دینی با اشاره به عبارت«وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ» که در زیارت اربعین آمده است، گفت: امام حسین(ع) کشتی نجات عالم است چنانکه تاریخ عاشورا این الگوی رفتاری امام را به تاریخ نشان داد.
وی ادامه داد: واژه«لِيَسْتَنْقِذَ» ابعاد اجتماعی زمان امام حسین(ع) را به تاریخ خبر داده است چناکه در ادامه این عبارت آمده است این دوران همگام با هویت جاهلیت بوده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: برای تحلیل ابعاد بدعت گذاری جهان کفر در بدنه اسلام می توان به این روایت از امام صادق(ع) اشاره کرد که حضرت فرمودند«إِنَّ بَنِی أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوهُ؛ همانا بنى اميه براى مردم تعليم ايمان را آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند.»
وی افزود: مردم شام اسلام اموی داشتند و از هویت اسلام نبوی هیچ اطلاعی نداشتند؛ این در حالی است که این بی بصیرتی حاصل همین سیاست های خبیصانه بنی امیه بود که حدود الهی را در مقابل قلمرو کفر به درستی تبیین نمی کردند تا بتواند بدعت ها را در دین خدا دخیل کنند./837/پ۲۰۲/ی