۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۳۷۸۴۱
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی خبرداد؛

تسهیل فرایند جذب طلاب مرکز تخصصی قضا در قوه قضاییه/نگاه ویژه قوه قضاییه به طلاب حقوقدان

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره تسهیل فرایند جذب طلاب مرکز تخصصی قضا در قوه قضاییه از تعدیل شرط معدل و همچنین کوتاه شدن زمان گزینش خبرداد.
حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم امضاء و تبادل تفاهم نامه بین مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه عصر امروز در سالن نشست های حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در این مراسم با اشاره به لزوم تربیت عالم عادل و فاضل و آشنای به قوانین و مقررات و همچنین فقه برای تقدیم به دستگاه قضایی ابراز داشت: این مسأله ضرورت تبادل بیش از گذشته مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی و قوه قضاییه را به منصه ظهور می رساند.

ضرورت همکاری بیشتر حوزه با دستگاه قضایی

وی افزود: از گذشته حوزه با دستگاه قضا تعامل خوبی داشته ولی کافی نیست، چراکه قوه قضاییه اگر بخواهد عدالت را در جامعه بسط بدهد و در جهت احقاق حقوق و تسریع در روند دادرسی موفقیت داشته باشد نیاز به قضات عالم و مجتهد دارد و باید همه نهادهایی که می توانند در این زمینه با قوه قضاییه همکاری داشته باشند پای کار بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که برنامه ششم توسعه سالانه هشتصد قاضی را برای دستگاه قضا پیش بینی کرده است، عنوان کرد: جا دارد هم دولت و هم مجلس و هم حوزه به وظیفه خودشان عمل کنند، دولت در تأمین بودجه برای نیروهایی که قوه قضاییه نیاز دارد باید جدیت بیشتری به خرج بدهد بویژه با وجود پرونده ها و افزایش جمعیت و مجتمع های قضایی ما با کمبود قضات مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم امنیت در جامعه حاکم باشد و عدالت پیاده شود باید همکاری بین نهادهای کشور با قوه قضاییه افزوده شود؛ همچنانکه همین گلایه را آیت الله آملی لاریجانی از قوای دیگر داشتند که در جذب قضات و نیروهای انسانی کوتاهی می شود.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی ادامه داد: حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور و به ویژه مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در راستای تحقق این هدف 20 سال است که گام برمی دارد و در بیستمین سال تأسیس مرکز هستیم.

مرکز تخصصی قضا به ندای امام و رهبری پاسخ داده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف تنظیم تفاهم نامه با معاونت منابع انسانی قوه قضاییه ابراز داشت: این تفاهم برای افزایش روند همکاری با قوه قضاییه است تا این قوه تسهیلات بیشتری برای فارغ التتحصیلان این مرکز داشته باشد، چراکه مرکز تخصصی قضا 20 سال است به خواسته امام و رهبری پاسخ مثبتی داده و می خواهد پاسخ گویی بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی تصریح کرد: مرحوم امام از حوزه های علمیه خواستند که قضات را تربیت کنند و تا آخر فتوای ایشان بودند که قاضی باید مجتهد باشد و از باب اضطرار افراد غیر مجتهد می توانند تصدی منصب قضا را عهده دار شوند و از طرفی همه می دانیم متخصص در تربیت امر قضا جایی غیر از حوزه نیست.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که حوزه نباید تربیت قضات را فراموش کند و به مراکز دیگر بسپارد، گفت: مراجع تقلید هم همین نظر را دارند که قاضی باید به مسائل حقوقی و فقهی آشنایی کامل داشته باشد و این مرکز بحمدالله در همین مسیر در حال تلاش است.

برگزاری همایش بیستمین سال تأسیس مرکز تخصصی قضا

سخنگوی حوزه های علمیه عنوان داشت: البته به مناسبت بیستیمن سال تأسیس مرکز در همایشی که در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد، گزارشی از عملکرد کمی و کیفی مؤسسه، برنامه ها و شعبه های استانی و شعب جدید ارائه می دهیم.

وی با بیان این که در فرایند جدید برای جذب طلاب در قوه قضاییه مشکلات بسیار کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در گذشته طلبه بعد از فراغت از تحصیل تازه به قوه قضاییه معرفی می شد و بیش از یک سال طول می کشید تا کار تحقیقات گزینشی و مصاحبه های روان شناسی و اختبار صورت بگیرد ولی در این تفاهم نامه روند این امور همزمان با تحصیل طلاب در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ابراز داشت: حتی برای ورودی های آینده در مصاحبه های ورودی خود عزیزان قوه مشارکت دارند افرادی که در مصاحبه مشترک پذیرفته می شوند از همان ابتدا بدانند که می توانند این مسیر را طی بکند.

شرط معدل 17 به 16 تغییر پیدا کرد

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که بود بحث معدل 17 برای سطح دو و سه بود؛ با توجه به این که درس های این مرکز تخصصی است و با سطح عمومی حوزه متفاوت است و اساتید با دقت نمره می دهند از این پس طلاب با معدل 16 و بدون احتساب فقه و اصول وارد گردونه جذب و گزینش می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ضمن قدردانی از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در جهت همکاری خوب با مرکز تخصصی قضا عنوان داشت: انصافا عزیزان در این معاونت با دید باز با مشکلات فرایند جذب و گزینش برخورد کردند و  همکاری خوبی داشتند و امیدواریم از این پس شاهد روند تحصیلی علمی و آموزشی و پژوهشی بهتری باشیم.

وی تأکید کرد: در این طرح دغدغه خاطر طلاب نسبت به جذب و گزینش بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و با توجه به نیازی که قوه قضاییه به تصدی منصب قضا دارد ابتدا از این مرکز، بعد سطح عمومی و در مرحله سوم از دانشگاه جذب قضات صورت خواهد گرفت.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که همه طلاب مرکز تخصصی قضا به سمت قضاوت نخواهند رفت، خاطرنشان کرد: ما بالاخره به اساتید زبده و قوی و متخصص نیز در آینده نیاز داریم که از بین همین طلاب خواهند بود.

وی در پایان یادآور شد: می خواهیم انشاءالله از نظر تهذیبی و تربیتی کسانی که به عنوان فارغ التحصیل مرکز تخصصی قضای حوزه به قوه قضاییه معرفی می شوند حتی یک تخلف هم نداشته باشیم و به اذعان رییس قوه قضاییه فعلی و رییس سابق قوه فارغ التحصیلان این مرکز نسبت به قضات از مراکز دیگر موفق تر بوده اند که افتخاری برای حوزه علمیه قم هست./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات