۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۵۳۷۸۹۱
حجت السلام والمسلمین اخوان:

انسان باید متناسب با ظرفیتش تفقه در دین داشته باشد

استاد و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه انسان باید متناسب با ظرفیتش تفقه در دین داشته باشد، گفت: تفقه در دین و عمل به دستورات الهی انسان را در دنیا و آخرت سعادتمند می‎کند.
آیت الله اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت السلام والمسلمین اخوان استاد و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مسجد شهید بهشتی(ره) گفت: امام صادق(ع) فرمودند اگر کسی سه ویژگی داشته باشد ایمان او کامل بوده و اگر برخی از آنها را نداشته باشد ایمان او ناقص است و نیاز به تکمیل مراتب دارد.

وی با اشاره به نخستین ویژگی، ابراز کرد: امام صادق(ع) اولین جزء را به فقیه بودن و تفقه در دین اختصاص می‌دهند، بخشی از این تفقه مربوط به کسانی می‌شود که با تلاش و مجاهدت به تحصیل علوم دینی پرداخته و سپس با استفاده از همان آموخته‌ها مردم را به انجام عمل صحیح راهنمایی می‌کنند و این امر کار هر کسی نیست.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: بخش دیگر آن است که انسان باید نسبت به دینش وقت بگذارد تا به وظایف خودش آشنا شود و اعمال و رفتارش را بنا به وظیفه‌ دینی که دارد انجام دهد پس این بخش تنها به علما و روحانیون اختصاص ندارد بلکه همه مردم باید به وظیفه دینی خودشان آشنایی داشته باشند و به مبدا و مقصد خودشان فکر کنند.

حجت السلام والمسلمین اخوان با بیان اینکه دنیا محل عبور است، گفت: هدف از خلقت انسان بقای او بوده نه برای فنا و نیستی. عالم دنیا جای ماندن نیست و انسان باید در عالم آخرت که ابدی و پایدار است جای بگیرد بنابراین تفکر به این مساله که چه توشه‌ای باید به جهان آخرت ببرد همان تفقه در دین است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه انسان نسبت به کوچکترین عملش مسؤولیت دارد، گفت: انسان باید تفقه در دین داشته باشد تا اعمالش را متناسب با دستورات الهی انجام دهد. فرد اگر به اندازه ظرفیتش نسبت به دین آگاهی داشته باشد به بایدها و نبایدهای اسلام توجه کرده و به آن عمل می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید: خداوند در کمین‌گاه است؛ خداوند شاید از حق الله بگذرد ولی از حق الناس کمترین گذشتی نخواهد داشت بنابراین یاد گرفتن وظایف دینی بر همگان لازم و ضروری است./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات