۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۳۸۳۹۶
مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی:

مجمع خیرین مسجدساز در آذربایجان شرقی فعال می‌شود

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی گفت: مجمع خیرین مسجدساز تشکیل شده و به زودی اساسنامه آن تدوین و تصویب خواهد شد، ضمن این‌که مرمت مسجد تاریخی کریم خان نیز مراحل پایانی خود را سپری می کند.
حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف ترتیب یافت، اظهار داشت: رسیدگی به امور امامزادگان و بقاع متبرکه، برگزاری مسابقات قرآنی، تولیت مساجد، احیای موقوفات و ترویج فرهنگ وقف از جمله رسالت‌های سازمان اوقاف است.

وی با بیان این‌که هم اکنون غیر از اداره کل اوقاف استان، 200 متولی وقف غیرمتصرفی در استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سازمان هدفی جز اجرای نیات واقفان ندارد و در این راستا تاکنون 2300 سند اجاره برای موقوفات آذربایجان شرقی تنظیم شده است.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به این‌که طی سال جاری بیش از 1500 دانش آموز بی بضاعت از محل نیات واقفان مورد حمایت قرار گرفته اند، گفت: امسال بیش از 1500 مبلغ دینی در طرح های مختلف سازمان از جمله نشاط معنوی، آرامش بهاری، خیمه های معرفت و برنامه های ماه های محرم و صفر اعزام شده اند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که از ابتدای سال جاری 175 سند برای موقوفاتی با بیش از 550 رقبه اخذ شده است، گفت: 83 رای به نفع موقوفات از دستگاه قضایی گرفته ایم، که جا دارد از توجه دادگستری استان به نیات واقفان خیراندیش تقدیر شود.

وی با بیان این‌که هم اکنون بیش از 10 مسجد تبریز در حال مرمت و بازسازی است، تصریح کرد: مجمع خیرین مسجدساز تشکیل شده و به زودی اساسنامه آن تدوین و تصویب خواهد شد، ضمن این‌که مرمت مسجد تاریخی کریم خان نیز مراحل پایانی خود را سپری می کند.

حجت الاسلام مصائبی با بیان این‌که امسال بیش از 50 مورد وقف جدید در استان ثبت شده است، گفت: وقف نامه مسجد کبود تبریز نیز از کتابخانه کاخ موزه گلستان دریافت شده است، با این توضیح که این مسجد دارای بیش از 300 رقبه است که بایستی احیا شوند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تعداد موقوفات حوزوی استان بسیار کم است، اظهار داشت: تنها حوزه های علمیه تاریخی صادقیه و طالبیه تبریز دارای موقوفاتی ناچیز هستند که عواید حاصل از آن تنها گوشه ای از هزینه های جاری این مراکز را تامین می کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار رسا مبنی بر تعداد و آمار دقیقی از مساجد استان گفت: 7100 مسجد و حسینیه در سراسر استان وجود دارد که برخی از آنها فعال، بخشی میراثی و تعدادی نیز غیرفعال هستند، قانونا متولی مساجد اداره اوقاف است و اعتقاد داریم دیگر نهادهای فعال در مسجد بایستی در تعامل با یکدیگر عمل کنند./935/پ203/ب1

ارسال نظرات