۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۳۸۵۲۱
آیت الله عندلیب زاده همدانی مطرح کرد؛

تحلیلی درباره رحلت یا شهادت پیامبر اعظم

آیت الله عندلیب زاده همدانی گفت: بهتر است به جای کلمه نارسای رحلت برای نبی مکرم اسلام(ص) از کلمه شهادت استفاده کنیم، زیرا نبی مکرم اسلام(ص) همانند اهل بیتش با مسموم شدن به شهادت رسیده است.
حجت الاسلام و المسلمین عندلیب زاده

آیت الله محمد عندلیب زاده همدانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان گفت: با نگاهی به تاریخ اسلام متوجه می شویم که سه گروه درصدد از بین بردن نبی مکرم اسلام(ص) بودند.

وی تصریح کرد: مشرکان از ابتدای اسلام، فعالیت های زیادی برای از میان برداشتن نبی مکرم اسلام(ص) انجام داده اند، لیلة المبیت از نشانه های بارز این مساله به شمار می رود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: یهودیان نیز در برابر اسلام مقاومت زیادی انجام داده و برای مقابله با اسلام دست به جنگ افروزی و توطئه های فراوانی می زدند.

وی  در ادامه افزود: یهودیان دست به توطئه های فراوانی برای از بین بردن نبی مکرم اسلام(ص) می زدند، فارغ از اختلاف هایی که در روایات مشاهده می شود مجموع روایات نشان می دهد که یهودیان در پی مسموم کردن پیامبر اکرم(ص) و به شهادت رساندن آخرین ابلاغ کننده وحی بودند و چه بسا به نتیجه مطلوب خود رسیده باشند.

آیت الله عندلیب زاده همدانی با اشاره به فعالیت های منافقان صدر اسلام اظهار داشت: گروه سوم که در صدد از بین بردن نبی مکرم اسلام(ص) بودند منافقان به شمار می روند.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم منافقان مدینه را به دو دسته تقسیم می کند، نخست منافقان شناخته شده در میان مسلمین که سرسختانه با پیامبر(ص) مبارزه می کردند، دوم مناقفقان بی نام و نشان و بدون مارک.

این خطیب توانمند اظهار داشت: نقشه های منافقان برای آسیب وارد کردن به پیامبر(ص) به تحقیق بسیار مرموزانه تر از یهود و مشرکان بود، آیه مبارکه 101 سوره توبه می فرماید عده ای تعصب و لجاجت در نفاق دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: در ادامه آیه 101 سوره توبه خداوند متعال پیامبر(ص) می فرماید تو منافقان را نمی شناسی بلکه ما منافقان را می شناسیم، کنایه از این مطلب که مردم منافقان بی نام و نشان را نمی شناسند.

آیت الله عندلیب زاده همدانی ابراز داشت: مشرکان بی نام و نشان افرادی نبودند که در بادیه ای یا جای خاصی زندگی کنند آنها در دل مدینه رشد کرده بودند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: منافقان بی نام و نشان در مدینه همانند دیگر مسلمین در بین مردم مدینه همانند مسلمانان و مهاجران زندگی می کردند و اعمال ظاهری اسلام را به جا می آوردند.

این استاد حوزه با اشاره به خصلت های منافقان بیان داشت: تاریخ نشان می دهد منافقان زمانی که کوچک ترین سستی در جبهه اسلام مشاهده می کردند به دنبال آداب و رسوم جاهلیت می رفتند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 144 سوره تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید و محمد(ص)، جز فرستاده ای که پیش از او  هم پیامبرانی آمده و گذشتند، نیست، آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمی گردید.

آیت الله عندلیب زاده همدانی گفت: با توجه و تدبر در آیه 144 سوره آل عمران متوجه می شویم که عده ای به دنبال از میان بردن نبی مکرم اسلام(ص) و برگشتن به آداب و رسوم جاهلی بوده اند.

وی در ادامه افزود: منافقان بی نام و نشان مدینه در ظاهر از مهاجران مدینه به شمار رفته و بعضی از آنها نیز ارتباط های فامیلی نزدیکی با پیامبر اکرم(ص) پیدا کرده بودند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به روایات مربوط به مسموم شدن نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: در مورد مسموم شده پیامبر(ص) روایاتی وجود دارد که در برهه ای از زمان نبی مکرم اسلام(ص) توسط یهود مسموم شده و روایاتی نیز دال بر این مطلب است که نبی مکرم اسلام(ص) در آخرین روزهای زندگی که منجر به شهادت ایشان می شود توسط منافقان بی نام و نشان مسموم می شود.

وی در ادامه با اشاره روایتی از امام صادق(ع) درباره شهادت نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: امام صادق(ع) از امام حسن مجتبی(ع) نقل می کند که من همان گونه که جدم رسول خدا(ص) به شهادت رسید و مسموم شد، مسموم می شوم و به شهادت خواهم رسید.

این خطیب توانمند بیان داشت: روایات متعدی وجود دارد که با نام و یا با اشاره بیان می کند که کسانی که از نزدیک با رسول خدا(ص) ارتباط داشتند سبب شهادت حضرت محمد(ص) شده اند.

وی در ادامه افزود: روایات متعددی با این مفهوم وجود دارد که هیچ یک از ما اهل بیت نیست که به مرگ طبیعی از دنیا برود، یا مسموم می شود و یا مقنتول واقع می شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) بارها از سوی یهود مسموم شده که چه بسا آثار سموم در بدن مبارک ایشان باقی مانده بود و همچنین در اواخر عمر، ایشان توسط منافقان بی نام و نشان مدینه به مسمومیت رسید.

وی در ادامه مطرح کرد: بهتر است به جای کلمه نارسای رحلت برای نبی مکرم اسلام(ص) از کلمه شهادت استفاده کنیم، زیرا نبی مکرم اسلام(ع) همانند اهل بیتش با مسموم شدن به شهادت رسیده است.

آیت الله عندلیب زاده همدانی گفت: طلاب علوم دینی بهتر است در رابطه با شهادت حضرت رسول(ص) به کتاب الصحیح من سیرة نبی الاعظم نوشته جعفر مرتضی العاملی با مراجعه به بخش مات رسول الله شهیدا از نظرهای عالمانه این محقق و پژوهشگر آگاه شوند و منابع این پژوهش را بررسی کنند.

وی در پایان گفت: مساله شهادت نبی مکرم اسلام(ص) بحثی وسیع است که باید محققان حوزوی در این مساله ورود پیدا کنند و روایاتی که در این باره وجود دارد را عالمانه بررسی کنند./979/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات