۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۴۰۳۹۵
معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود:

مهمترین ویژگی امام حسن عسکری عقب نشینی نکردن در برابر دشمنان اسلام بود

حجت الاسلام کفیل گفت: امام حسن عسکری در شرایط خفقانی که در زمان خلفای عباسی حاکم بود باز هم به وظایف ولایی خود با مجاهدت عمل می‌کرد تا اذهان را برای ولایت امام زمان(عج) آماده و کیان شیعه را حفظ کند.
حجت الاسلام کفیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدصادق کفیل معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) در مراسمی که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: وجود نازنین و نورانی امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۳۲ به دنیا آمدند، ۲۸ سال زندگی کردند و مدت امامت ایشان ۶ سال بود.

وی درباره زمان و مکان زندگی و امامت امام حسن عسکری(ع)، افزود: در زمان خلفای عباسی و در شهر سامرا که تازه در دست مسلمانان قرار گرفته بود و در اصل این شهر عبادتگاه مسیحیان بود، زندگی خود را در اوج غربت سپری کردند و امامت ایشان در خفقان عجیبی گذشت.

معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) ابراز داشت: از مهمترین خصوصیات امام حسن عسکری(ع) عقب نشینی نکردن ایشان در مبارزه با دشمنان اسلام بود. ایشان در شرایطی بودند که هفته‌ای دوبار باید به حکومت و دربار خلفای عباسی پاسخ می‌دادند و مسلمانان حتی نمی‌توانستند به ایشان سلام کنند؛ تنها دلخوشی مردم برای دیدار امام، در راه رفت و برگشت ایشان به دربار بود.

وی در ادامه اظهار داشت: امام در چنین شرایط خفقانی دو مسؤولیت خطیر را نیز بر عهده داشتند، اول اینکه باید فرزندشان امام مهدی(عج) را در خفا نگه می‌داشتند تا دربار او را به قتل نرسانند و دوم اینکه وظیفه داشتند امام و حجت پس از خود را به جامعه معرفی کنند.

حجت الاسلام کفیل اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) در انجام وظایف الهی خود دقیقاً دو فعالیت را در مقابل هم انجام می‌دادند؛ یکی پنهان کردن امام و در امان نگهداشتن ایشان از دشمنان و دیگری معرفی امام به شیعیان برای پذیرش حضرت حجت(عج).

وی ابراز داشت: در چنین شرایطی ولی باز هم امام هر شب با شیعیان خود جلسه داشتند و آنها را هدایت، رهبری و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کردند. امام در این شرایط خفقان و ارتباط برقرار کردن حتی از پشت پرده، باز هم به وظایف ولایی خود با سختی و مجاهدت عمل می‌کردند تا اذهان را برای ولایت امام زمان(عج) آماده و کیان شیعه را حفظ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز شیعه، منتظر امام خود است به خاطر تلاش‌های همه ائمه معصومین(ع)، خاصّه امام حسن عسکری(ع) است که سبب شد پس از ایشان شیعه دچار حیرت و بازگشت از امام عصر و زمان خود نشود./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات