۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۴۱۰۶۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

تاریخ اسلام سراسر سیاسی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از آیات قرآن سیاسی است، گفت: سیاسی بودن برخی آیات به منزله برداشت سیاسی کردن از آیات نیست؛ بلکه واقعا برخی آیات سیاسی هستند و تعداد کمی از آیات قرآن کریم به بیان مباحث اخلاقی می‌پردازد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جلسه هفتگی مباحث تاریخ تحلیلی اسلام که در حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد، گفت: بسیاری از آیات قرآن سیاسی است.

وی افزود: سیاسی بودن برخی آیات به منزله برداشت سیاسی کردن از آیات نیست بلکه واقعا برخی آیات سیاسی هستند و تعداد کمی از آیات قرآن کریم به بیان مباحث اخلاقی می‌پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به سوره مبارکه آل عمران، بیان داشت: خداوند در این سوره اشاره می‌کند که آیا شما پس از شهادت و یا فوت پیامبر به وضع سابق باز می‌گردید؛ این بازگشت پس از رحلت رسول خدا(ص) اتفاق افتاد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پس از رحلت رسول خدا(ص) مسلمانان از نظر سیاسی به دروان قبل از اسلام بازگشت کردند، ابراز کرد: مسلمانان پس از رحلت پیامبر(ص) برخلاف حکم الهی همانند دوران قبل از اسلام خودشان برای خودشان خلیفه انتخاب کردند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه انصار کسانی بودند که به پیامبر خدا اعلام داشتند ما از شما دفاع می‌کنیم و شما را در مدینه جای می‌دهیم، ابراز کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) انصار به سرعت جلسه‌ای سری تشکیل دادند که مبادا مهاجران قدرت را به دست بگیرند چرا که آنان می‌دانستند مهاجران زخم خوردگان شمشیر امام علی(ع) بودند و هرگز خلافت ایشان را قبول نمی‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای عبدالله بن ابی، عنوان کرد: انصار و مهاجر با یکدیگر اختلافاتی داشتند ولی آشکار نبود اما عبدالله بن ابی برای دوقطبی کردن جامعه درصدد آشکار ساختن این اختلاف در جامعه اسلامی برآمد بر همین اساس خداوند سوره منافق را بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل کرد بنابراین اختلاف بین انصار و مهاجر قبل از رحلت رسول خدا(ص) وجود داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: انصار به هیچ عنوان مخالف حکومت کردن امام علی(ع) بر مسلمانان نبودند بلکه به خاطر آن که مهاجران حکومت را به دست نگیرند خودشان پیشگام شدند تا حاکمیت جهان اسلام را غصب کنند که با جریان‌هایی که پیش آمد مهاجران قدرت را در دست گرفتند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) چهل روز به درب خانه انصار رفتند تا از آنان بیعت بگیرند ولی انصار به سبب رودرباستی سیاسی که داشتند نتوانستند با امام علی(ع) که می‌دانستند حق است بیعت کنند. امروز اگر مشاهده می‌کنید بعضی از سیاسیون علیه حرف باطل اعتراض نمی‌کنند چون رودرباستی دارند، در مقابل دشمن ایستادن بسیار راحت‌تر از آن است که انسان در مقابل دوستی که با آن رودرباستی دارد، بایستد، بنابراین در سقیفه همه مخالف حکومت کردن امام علی(ع) نبودند.

وی با تاکید بر اینکه ریشه فتنه در انصار بود، گفت: اگر پیرمردان مصلحت اندیش انصار کنار نمی‌رفتند هرگز جایگاه خلافت الهی غصب نمی‌شد چرا که تعداد انصار بسیار زیادتر از مهاجران بود، ولی احدی حرمت پیامبر(ص) را حفظ نکرد و هنوز پیکر مطهر ایشان دفن نشده بود که بر خلاف سخن حضرت عمل کردند.

استاد حوزه علمیه در پایان ادامه داد: رضا خان هرگز جرات نمی‌کرد مدرس را به قتل برساند اما چون ۹ سال ایشان را تبعید کرد و دید کسی به این امر اعتراضی ندارد ایشان را به شهادت رساند، بنابراین تاریخ اسلام سراسر سیاسی است./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات