۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۴۱۳۹۵
دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) مطرح کرد؛

نقش برجسته امام هادی در گسترش و انتشار معارف تشیع

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی‌غروی با اشاره به نقش برجسته امام هادی در گسترش و انتشار معارف تشیع از هدایت بسیاری از افراد گمراه به دست این امام همام سخن گفت.
یوسفی غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع) پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرهنگ اسلامی آغاز به کار کرد و هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی دبیر علمی این همایش با اشاره به زیارت جامعه کبیره به عنوان یکی از یادگارهای مهم امام هادی(ع) عنوان داشت: گاهی از نظر سند در این زیارت تشکیک شده است ولی مرحوم صدوق در من لایحضر بخشی از این زیارت را آورده است.

وی افزود: به طور کلی فقها وقتی می خواهند در اسنادی که خلل دارد ولی از محتوای قوی برخوردار است و قرینه قطعی بر صحت انتساب آن پیدا شده است به این زیارت بزرگ مثال زده اند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی در ادامه با بیان این که در بادی نظر گاهی برخی الفاظ زیارت جامعه کبیره با قرآن در تضاد به نظر می رسد، عنوان کرد: هرکس اندک تأملی در این روایت داشته باشد متوجه می شود که هیچ تخالفی با قرآن و مسائل اساسی مورد اعتقاد مسلمانان ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: در مورد زمانه امام هادی(ع) و نقش ایشان از نظر انتشار تشیع مقداری از منابع تاریخی را بررسی کردم که از جمله آنها این بود که شخصی به نام محمد بن ایوب مکی پستچی بنی عباس در مدینه بود که با دقت ولادت امام هادی(ع) را گزارش می دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این بحث دلالت بر این می کند که خلفای عباسی چقدر احساس خوف می کردند تاجایی که حتی مراقب ولادت های اهل بیت(ع) بودند.

وی با بیان این که بعد از شهادت امام جواد(ع) تلاش بر این بود که بنی عباس امام بعدی را نشناسد، خاطرنشان کرد: به هرحال در سال هشتم امام هادی(ع) معتصم عباسی کشف کرد که امام هادی(ع) بعد از پدرش به عنوان امام شیعه معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با اشاره به قضیه ابوتمام طایی در پیرفتن او به مکتب تشیع عنوان داشت: او از قاهره قدیم به درگاه عباسی آمده بود و شاعر درباری بنی عباس بود ولی در ادامه به امام هادی(ع) علاقه مند می شود و جالب است که اشعار زیادی در مورد امام رضا(ع) و ائمه بعدی ایشان دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره امام عصر افراد زیادی به مکتب تشیع گرایش پیدا کردند که نقش این امام همام در نشر تشیع بر هیچ انسانی پوشیده نیست تا جایی که جمعی از اصحاب امام هادی(ع) به دست دشمنان اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات