۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۵۴۱۸۵۹
استاد حوزه علمیه ارومیه مطرح کرد؛

مسلمانان از نتایج خانمان سوز اختلافات مذهبی گذشته درس عبرت گیرند

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه افغانستان از قربانیان اختلافات قومیتی است، گفت: باید از تاریخ عبرت گرفت که چگونه افغانستان قربانی اختلافات قومی مذهبی شد و هنوز نیز دچار تشتت است.
اختلاف هفته وحدت

حجت الاسلام علیشاه رضایی استاد سطح عالی حوزه علمیه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه تفرقه را نابودگر و خانمان سوز دانست و گفت: اگر به تاریخ بنگریم نتایج سخت تفرقه را برای کشورهای اسلامی و مسلمانان مشاهده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان یکی از قربانیان تفرقه و اختلافات مذهبی است، گفت: در دوران صفویه حاکمی بی پروا در افغانستان کنونی منصوب شد که به مقدسات اهل سنت توهین می کرد؛ درنتیجه قوم افغان که سنی مذهب بودند علیه حاکمیت ایران تحریک می شدند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ارومیه خاطرنشان کرد: به دنبال توهین به مقدسات اهل سنت از سوی حاکم منصوب صفویه در افغانستان، زمانی که گلایه مردم افغان با بی توجهی صفویه روبرو شد و دستوراتی را علیه اعتراضات قوم افغان صادر کردند، این موضع گیری سبب تحریک قوم افغان علیه حکومت ایران شد.

وی با بیان اینکه افغانستان از اقوام گوناگونی از جمله هزاره های شیعی و افغان های سنی تشکیل شده است، ادامه داد: به دنبال تحریک قوم افغان به دست دولت صفوی، افغان ها با حمله به ایران و بعد از کشتار بسیار در مسیر حرکت به سمت پایتخت صفویه، اصفهان که مرکز حکومت صفوی بود را تصرف کردند و بر حاکمیت صفویان پایان دادند.

حجت الاسلام رضایی افزود: بعد از کشتار بزرگ افغان ها در ایران و حاکمیت افغان ها بر این کشور، بعد از مدتی نادرشاه فرمانده دلیر ایرانی به حکومت رسید و با شکست افغان ها فتوحات بسیاری را انجام داد و  با انسجام دوباره حاکمیت ایران افغان ها را تا هند تعقیب کرد و حتی دهلی هندوستان را نیز به تصرف ایران در آورد.

وی گفت: نادرشان که یک فرمانده دلیر و نابغه نظامی بود حکومتی قدرتمند را بنا نهاد؛ اما به دلیل اینکه حکومت نادرشاه بر شخص استوار بود با مرگ نادرشاه بار دیگر مشکلاتی متوجه حاکمیت ایران شد.

وی با بیان اینکه خراسان حقیقی افزون بر خراسان ایران کشور افغانستان کنونی را نیز شامل می شد، افزود: بعد از نادرشاه بار دیگر ایران تکه پاره شد و افغان ها توانستند دوباره به حاکمیت افغانستان کنونی دست پیدا کنند و به دلیل تنازعات مذهبی که در گذشته رخ داده بود تمام مظاهر حاکمیت قومیتی افغان را بر این کشور حاکم کردند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ارومیه ابراز داشت: در حقیقت افغانستان بخشی از خراسان بود که با حاکمیت قوم افغان بر این کشور تحت مدیریت قومیتی قرار گرفت و تمام مظاهر شیعی و افتخارات شیعی در این کشور تحت الشعاع مسائل قومیتی دفن شد.

وی افزود: شرایط افغانستان کنونی نتیجه اختلافات قومیتی است؛ به گونه ای که هنوز هم دچار تشتت است، کشور های اسلامی و امت مسلمان باید بدانند که اختلافات قومیتی جز تضعیف اسلام و کشور های اسلامی نتیجه ای نخواهد داشت و از سوی دیگر وحدت تنها عامل نجات اسلام و امت اسلام است./۸۵۴۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات