۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۴۳۵۶۰
آیت الله مظاهری تأکید کرد؛

ضرورت برخورد با فسادهای اخلاقی در جامعه

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: فساد اخلاقی که در جامعه امروز فراگیر شده است به خاطر جلسات مختلط زن و مرد در جامعه است، عفت زن و غیرت مرد تحت الشعاع این اختلاط از بین می رود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: خلوت کردن زن و مرد جایز نیست.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و هشتاد و هفتم که می فرماید«أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه شریفه آیه مفصلی است و در آن چندین حکم از احکام الهی بیان شده همچنین چندین نکته اخلاقی نیز در این آیه تبیین شده است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: در صدر اسلام شرایط جامعه به گونه ای بود که نباید در ماه مبارک رمضان جماع بین زن و شوهر اتفاق می افتاد و یکی از مردم فقط از یکی از وعده های افطاری یا سحری بهره می بردند و مسلمانان به پیروی از پیامبر(ص) شب زنده داری می کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: برقراری این دو قاعده برای مسلمانان بسیار طاقت فرسا بود چرا که هوا بسیار گرم بود و کار کردن با خوردن یک وعده غذا در طول روز در آن هوای گرم فوق العاده مشکل بود از طرفی ترک کردن جماع با همسر به ویژه برای جوانان دشوار بود به همین سبب افراد بعضاً جماع می کردند و به گناه آلوده می شدند، از این رو خداوند با منت نهادن بر سر مسلمانان این دو قاعده را حذف کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: رَفَث به معنای کلام تحریک آمیز است، از این آیه و روایات ذیل این آیه متوجه می شویم که زن و مرد نامحرم باید بسیار مواظب کلام و رفتارشان باشند که به هیچ عنوان تحریک آمیز نباشد، حتی نوع پوشش زن و مرد نباید تحریک آمیز باشد چرا که عمل و کلام تحریک آمیز بسیار گناه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صدر اسلام مردم اطراف یک زن را گرفته بودند و به او می خندیدند، پیامبر(ص) از مردم پرس و جو کردند به چه دلیل به این زن می خندید، مردم گفتند این زن دیوانه است و رفتار خنده آوری دارد، پیامبر(ص) فرمودند، رفتار این زن از کنترلش خارج است و دیوانه نیست، دیوانه زنی است که به واسطه کلام و رفتارش مردان نامحرم را تحریک می کند.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: طرز راه رفتن اگر تحریک آمیز باشد فعل حرام واقع شده است چه برسد به این که زن و مرد نامحرم در یک اتاق حضور داشته باشند و یا بدون حجاب وارد جامعه شوند، خلوت با نامحرم نهی شده است چرا که نفر سومی که در کنار زن و مرد تنها حضور می یابد، شیطان است، قرآن می فرماید زلیخا به یوسف(ع) تمایل پیدا کرد و اگر عصمت یوسف(ع) نبود او نیز به زلیخا متمایل می شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: فساد اخلاقی که در جامعه امروز فراگیر شده است به خاطر جلسات مختلط زن و مرد در جامعه است، عفت زن و غیرت مرد تحت الشعاع این اختلاط از بین می رود؛ زن باید با قاطعیت در برابر نامحرم لب به سخن بگشاید وگرنه مرد تحریک می شود و در این حالت تنها خداوند باید رحم کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: به مقدس اردبیلی گفته شد اگر برای شما خلوتی با نامحرم پیش آید آیا به زنا مبتلا می شوید، ایشان نگفتند زنا نمی کنم بلکه گفتند پناه می برم به خداوند از این که چنین صحنه ای برایم پیش آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع اداره ها به گونه ای شده که زن و مرد نامحرم در یک اتاق تنها هستند و درب اتاق بسته است، این گناه بسیار بزرگی است؛ کلام تحریک آمیز برای زن و مرد فوق العاده خطرناک است./۸۶۷/پ201/ب1

ارسال نظرات