۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۴۴۳۸۳
مدیر مدرسه علمیه امام صادق زاهدان:

وحدت در دو حوزه فکر و بیان نه ممکن و نه مطلوب است

حجت الاسلام موذنی گفت: نخستین عرصه وحدت، وحدت در حوزه فکر است؛ باید دید آیا در حوزه اصلا وحدت امکان دارد؟! این مسأله قابل اثبات نیست؛ در یک خانواده افراد به یک گونه نمی‌اندیشند چه رسد به یک جامعه.
حجت الاسلام موذنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام حمید موذنی، مدیر مدرسه علمیه امام صادق زاهدان، امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: مسأله وحدت در سه حوزه یا عرصه قابل بحث است.

وی با اشاره به عرصه‌های وحدت بیان کرد: نخستین عرصه وحدت، وحدت در حوزه فکر است؛ باید دید آیا در حوزه اصلا وحدت امکان دارد؟! این مسأله قابل اثبات نیست؛ در یک خانواده افراد به یک گونه نمی‌اندیشند چه رسد به یک جامعه.

حجت الاسلام موذنی ادامه داد: کسی که به سؤال فوق پاسخ مثبت می‌دهد عالم ذهن و جنس علم را نمی‌داند؛ از سوی دیگر حتی در دین ما اجبار و استبداد فکری موجود نیست پس در حوزه فکر نمی‌توان وحدت داشت.

وی عرصه دوم وحدت را وحدت در حوزه بیان و اظهار اندیشه دانست و ابراز داشت: اگر از مخاطب بخواهیم با وجود اندیشه مخالف ما، بیانی مانند بیان ما داشته باشد عملی ناصحیح انجام داده‌ایم؛ زیرا این حرکت معادل نفاق است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق زاهدان افزود: قرآن نیز تأکید دارد که همه قرار نیست به یک گونه سخن بگویند یا فکر کنند؛ پس هرکس باید آن طور که می اندیشد سخن بگوید تا منافق نباشد.

وی با تأکید بر اینکه عدم وحدت در دو حوزه فکر و بیان در روایات ما و آیات هویدا است تصریح کرد: عرصه سوم وحدت، وحدت در تنظیم مناسبات اجتماعی است تا جامعه به یک هدف برسد؛ اگر پذیرفتیم که وحدت در دو حوزه قبل نه مطلوب و نه ممکن است حال می توان در این حوزه به وحدت رسید.

حجت الاسلام موذنی اظهار داشت: ما باید صحبت یکدیگر را بشنویم اما تایید و رد در اختیار خود ما است؛ همه باید حرف خود را بزنند؛ اگر اینگونه شد درِ حوزه به روی دانشگاه و درِ دانشگاه به روی حوزه باز می‌شود اما متأسفانه اگر مسؤولی اصلاح طلب یا اصولگرا باشد نمی‌گذارد طرف مقابل سخن بگوید.

وی خاطرنشان کرد: باید گفتمان‌های مختلف را به رسمیت بشناسیم؛ گرچه جریاناتی دم از آزادی بیان می‌زنند اما در عمل مخالفان خود را سرکوب می‌کنند؛ اگر بتوانیم حلقه ای مشترک حول محور انسانیت ایجاد کنیم وحدت محقق می‌شود./831/پ203/ب1

ارسال نظرات