۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۹۰۹۰
تولیت مدرسه علمیه دارالسلام مطرح کرد؛

ضرورت تقویت عقل عملی برای تشخیص مصلحت، موضوع و عرف

حجت الاسلام اسکندری گفت: باید عقل عملی برای تشخیص مصلحت، موضوع و عرف در طلاب تقویت شود زیرا اگر طلبه به حد فقیه و مجتهد جامع الشرایط برسد اما نتواند موضوعات خارجیه را به خوبی تمییز دهد، موفقیت کافی نخواهد داشت.
حجت الاسلام اسکندری حجت الاسلام اسکندری حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسکندری تولیت و مدیریت مدرسه علمیه دارالسلام در ابتدای کلاس تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه که در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، درباره حکم خراب کردن ساختمان مسجد، گفت: برای خراب کردن ساختمان مسجد گاهی مصلحت اولی وجود دارد.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود باید عقل عملی برای تشخیص مصلحت، موضوع و عرف در طلاب تقویت شود به این علت است که حتی اگر طلبه به حد فقیه و مجتهد جامع الشرایط هم برسد اما نتواند موضوعات خارجیه را به خوبی تمییز داده و تشخیص و شناسایی کند، در کار خود موفقیت کافی نخواهد داشت.

تولیت مدرسه علمیه دارالسلام ابراز داشت: یک فقیه و مجتهد باید قادر باشد موضوعات خارجیه را تمییز داده و عرف و مصلحت را شناسایی کند، به طور مثال یک فقیه و مجتهد باید بتواند تشخیص بدهد حکم خراب کردن مسجدی که موقعیت آن در وسط اتوبان است، چیست؛ در این مورد باید دید آیا خراب کردن این مسجد توهین به خانه خداوند است یا هدف دیگری از این اقدام است.

وی در ادامه ابراز داشت: زمانی ممکن است خرابی مسجد، از سوی ارتش ملعون میانمار برای رسیدن به اهداف ضد اسلامی، یا اقدام خبیث اغتشاشگران برای بر هم زدن نظم، رفاه عمومی و رسیدن به اهداف مورد پسند دشمن و یا توسط حکومت لائیک ترکیه برای خرابی مسجد شیعیان باشد.

تولیت مدرسه علمیه دارالسلام در ادامه اظهار داشت: وقتی حکومت اسلامی که خود داعیه دار ساخت مسجد است و صدها مسجد می‌سازد و درباره موقعیت مکانی مسجدی که در وسط اتوبان واقع شده، حکمی می‌دهد که سبب کاهش آلودگی هوا، بنزین، وقت، تصادف، سلامت و سرعت می‌شود، قطعاً قصد اهانت و بی احترامی به مسجد را ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر احتمال داده شود که مسجد پس از خرابی به حالت اول خود برنمی‌گردد، آن زمین دیگر آثار شرعی مسجد را نخواهد داشت./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات