احیای اصول قوی و غنی در حوزه مانع از خطر "نقد معصوم" می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به طرح برخی مسائل درباره نقد معصوم و عصمت ائمه طاهرین(ع)، اهمیت علم اصول را مورد توجه قرار داد و گفت: اين «اجماع» هم که غالب اين بزرگواران يا همه اينها تصريح کردند که اين اجماع، مدرکي است؛ يعني قاعده «الزام»، قاعده «اقدام»، اينها مدرکي است؛ براي اينکه نصوص فراواني داريم و اصول بايد به داد اجماع برسد یعنی که اگر ما يک خبر ضعيف داشتيم، هر چه که جلوترمي رويم مدرک پيدا مي کنيم، اين خبر ضعيف تقويت مي شود.
وی افزود: اما اگر يک اجماع محصل داشتيم هر چه جلوتر مي رويم خبر پيدا مي کنيم؛ اعتماد به اين اجماع ضعيف مي شود و مانند يک آدم برفي آب خواهد شد، وقتي مدرک پيدا شد اين اجماع مثل آدم برفي آب می شود. علم اصول بايد مواظب باشد و دست عقل را بگيرد و از پايين ببرد بالا تا اصول زنده شود. اگر اصول زنده شود نه ما آن روزها مشکل شهيد جاويد مي داشتيم و نه اين روزها مسأله «عصمت امام» پیش می آمد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: به این صورت معلوم مي شود که امام معصوم است و چگونه حرف مي زند؛ خود ايشان مي گويد من در اداره امور، کاري به عصمت و علم غيب ندارم. اگر علم اصول زنده شود جان خيلي ها را مي خرد و حوزه را حفظ مي کند چون علم است.
وی ادامه داد: در خبر مرسل هر اندازه که جلوتر برويم و مؤيد پيدا کنيم قويتر مي شود؛ لذا خبر حجت می شود اما اجماع محصل «فضلاً عن الاجماع المنقول»،هر چه جلوتر مي رويم وقتي «محتمل المدرک» شد، اعتماد به اين اجماع قدري ضعيف مي شود، وقتي يک روايت مرسلي پيدا کرديم، يک قدر ضعيف مي شود و وقتي يک روايت موثق پيدا کرديم ضعیف تر خواهد شد تا اينکه يک صحيحه پيدا کنیم کل اين اجماع مثل آدم برفي آب مي شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: برخی با سقيفه اجماع درست کردند اما اجماعي در کار نبود که علي را خانه نشين کنند، همين سقيفه بود؛ او در کمال وقاحت مي گويد اجماع، جلوي روايت پيغمبر را مي گيرد و نسخ مي کند.
وی عنوان کرد: بنابراين پايگاه علمي بايد قوي باشد. در قرآن اين آيه مبارکه را خيلي از مفسران معنا کردند اما سيدنا الاستاد يک معناي بسيار لطيفي دارند، آیه «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْء حَتّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الإِنْجیلَ» را تفسیر کرده اند و غالبا این گونه معنی می کنند که شما اگر بخواهید ارزش پیدا کنید و به جایی برسید باید تورات و انجیل خود را احیا کنید، ظاهرا هم شاید همین معنی را می رساند.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اما آن لطیفه که سیدنا الاستاذ دارد این است که شما روی کدام پایه و با کدام استدلال می توانید تورات و انجیل احیا کنید؟ شما پايگاه علمي نداريد تا بتوانيد دين خود را حفظ کنيد، شما بايد پايه تان قرص باشد.
وی اضافه کرد: وقتي عقل، استدلال، برهان و تشخيص معجزه و سحر نيست؛ شما يک وقتي ساحر آمد قبول مي کنيد و معجزه هم آمد قبول مي کنيد؛ به حوزه هم بايد گفت شما يک اصول قوي و غني داشته باشيد تا خطر شهيد جاويد و خطر نقد معصوم پيش نیاید، مرحوم کلینی می فرماید ﻗﻄﺐ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻳﮏ ﻣﻠﺖ ﻋﻘﻞ آن است؛ قطب علمي يک ملت، عقل آن ملت است. حالا شما مرتب بناي عقلا، مرتب فهم عرف، مرتب مردم اين طور مي فهمند؛ آن وقت ده ها مشکل پيش مي آيد./1323/