۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۵۵۲۹۹۹
حجت الاسلام والسملین وحید پور تبیین کرد؛

احکام فقهی پاک کردن مال حلال مخلوط به حرام

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مال حلال مخلوط به حرام را با سه روش فقهی می توان پاک کرد، گفت: مال حلال مخلوط به حرام با پرداخت خمس، دادن رد مظالم و بازگرداندن مال حرام به صاحبش پاک می شود.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وحید پور امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه باران یکی از بهترین پاک کننده ها بود و پاک گنندگی آب باران از آب جاری و کر نیز بیشتر است، گفت: اگر چیزی نجس باشد و زیر باران مستقیم قرار گیرد پاک می شود، همچنین کف زمین نجس، پشت بام و لباس نجس زیرا باران پاک می شود و باران بدون استثنا همه چیز را پاک می کند.

وی با اشاره به حکم تطهیر وسایل الکترونیکی افزود: از آن جایی که پاک کنندگی وسایل الکتریکی باید با آب صورت گیرد و متأسفانه آب برای وسایل الکتریکی ضرر دارد بنابراین فرد در استفاده از وسایل الکتریکی نجس مانند گوشی باید مراعات کند مثلا با دست خیس گوشی نجس را لمس نکرده و در هنگان تماس دست با چیز نجس دست و شی خشک باشد زیرا در خشکی نجاست منتقل نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مال حلال مخلوط به حرام در بعضی از موارد با پرداخت خمس، پاک می شود، تصریح کرد: بیشتر فقها معتقد به این حکم بوده و برای پاک شدن مال حلال مخلوط به حرام چند صورت  فقهی وجود دارد برای مثال اگر فرد نسبت به صاحب مال حرام شناخت دارد در  این صورت با دادن خمس نمی توان مال حرام را پاک کرد بلکه اگر مبلغ مال حرام مشخص بوده و صاحب آن معلوم است با برگرداندن مال حرام به صاحبش می توان مال حلال مخلوط به حرام را پاک کرد.

حجت الاسلام و المسلمین وحید پور تصریح کرد: در صورتی که میزان مال حرام مشخص نبوده ولی صاحب و مالک مال مشخص است باید با مصالحه با صاحب مال، مال را به او برگرداند و همچنین اگر صاحب مال مشخص نبوده و میزان مال حرام مشخص است با دادن رد مظالم می توان  مال حلال  مخلوط به حرام را پاک کرد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان احکام فقهی پاک کردن مال حلال مخلوط به حرام گفت: در صورتی که میزان مال حرام و صاحب آن نامعلوم است فرد می تواند با پرداخت خمس مال به مراجع تقلید مال حلال مخلوط به حرام را پاک کند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور در ادامه با اشاره به احکام شیردهی نوزادان افزود: شیر دادن مادر به نوزاد در حالت جنابت از نظر شرعی اشکال ندارد ولی بهتر است مادر با وضو به طفل خود شیر داده و همواره پاک باشد زیرا شیر دادن در این حالت حرام نیست ولی دارای آثار وضعی بر نوزاد است.

وی با اشاره به حکم شرعی آیات سجده دار، گفت: با دیدن آیات سجده دار، سجده بر انسان واجب نمی شود مگر اینکه فرد در محفل تلاوت و قرائت قرآن این آیات را بشنود و یا اینکه خود آنها را تلاوت کند و تنها در این دو صورت است که سجده بر فرد واجب می شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر احکام فقهی نگاه کردن به تصویر و عکس زنان نامحرم یادآور شد: نگاه کردن به تصویر زن محجبه ای که فرد نمی شناسد از نظر شرعی اشکال ندارد اما نگاه کردن به تصویر و عکس زن  نامحرم بدون حجاب اگر با قصد لذت بوده و یا مفسده ای را به دنبال داشته باشد حرام است هر چند که فرد آن زن را نشناسد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات