۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۵۵۵۰۱۸
کارشناس روانشناسی مطرح کرد؛

عشق‌های مجازی و دردسرهای بزرگ

متخصصان بهزیستی و قوه‌قضاییه بر این عقیده‌اند که تعداد عشق‌هایی که به واسطه فضای مجازی شکل گرفته است، عدد بسیار بالایی دارد، به طوری که امروزه عشق‌های مجازی دردسر بزرگ قوه قضاییه در کشور محسوب می‌شود
حجت الاسلام مهدی هادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی هادی، کارشناس روانشناسی مؤسسه مأوا، امروز در دومین نشست «مديريت خانواده در فضاي مجازي» که در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، بیان داشت: استراتژی کلی این است که خانواده به عنوان پایه‌گذار و سلول اصلی جامعه، ضروری است تا از یک قوامی برخوردار باشد، در غیر این صورت مشکلات جدی اجتماعی به وجود خواهد آمد.   

حجت الاسلام هادی اظهار داشت: باید ارتباط همسران به عنوان مهم‌ترین زیر سیستم خانواده در شکل‌گیری ساختمان و ساختار خانواده مدنظر قرار بگیرد.

وی ابراز داشت: یکی از مسایل مهمی که باید انجام شود، این است که به قوام سیستم ارتباطی بین زوجین توجه شده و طی مراحلی آفت‌شناسی و آسیب‌شناسی شود تا منجر به شناسایی مواردی شود که می‌تواند سیستم خانواده به ویژه رابطه زن و شوهر را تحت تأثیر قرار دهد.

استفاده ناصحیح از فضای مجازی یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق‌های عاطفی در کشور

کارشناس روانشناسی مؤسسه مأوا با تأکید بر این که بحث رسانه و فضای مجازی یک بحث‌های بسیار مهم و اثرگذار در مباحث خانواده است، خاطرنشان کرد: امروزه یکی از عوامل مهم طلاق‌های عاطفی در کشور استفاده ناصحیح از فضای مجازی و رسانه‌ها است.

وی افزود: همسران به صورت طبیعی نیازمند به یک کشش، صمیمیت و جذابیت هستند و همجواری نیز یکی از مهم‌ترین شیوه‌هایی است که منجر به افزایش علاقمندی میان همسران می‌شود.

کارشناس روانشناسی تصریح کرد: انسان‌هایی که در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند، نسبت به یکدیگر حس مثبتی پیدا کرده و در نهایت میان آن دو نفر ایجاد علاقه می‌کند.

وی تأکید کرد: امروزه به واسطه گسترش بسیار زیاد فضای مجازی و رسانه‌‌ها در جامعه، علیرغم زندگی مشترک زوجین در یک فضا، هیچ مسأله عاطفی میان آنها رد و بدل نمی‌شود و در حقیقت همجواری با افرادی که در فضای مجازی قرار دارند، شگل می‌گیرد.

عدم همجواری حقیقی میان زوجین آفتی جدی در کشور

استاد حوزه علمیه عدم همجواری حقیقی میان زوجین را آفتی جدی در کشور معرفی و عنوان کرد: برای مقابله با همه‌گیر شدن این آفت باید رفتار‌های مشترکی میان همسران طرحی شود.

وی ادامه داد: بدین معنا که استفاده از رسانه به واسطه همجواری با همسر صورت بگیرد و پس از پایان یک برنامه،‌ گفت‌و‌گوهایی میان زوجین رد و بدل شود.

وی گفت: افراد قبل از آن که وارد فضا و زندگی مشترک شوند، نخستین اقدامی که باید انجام دهند این است که آسیب‌ها و عادت‌های آسیب‌رسان را از خود دور کنند و پس از آن وارد مقدمات تشکیل زندگی مشترک شوند.

 حجت الاسلام هادی اظهار داشت: امروزه یکی از کاربرد‌های فضای مجازی در جامعه ما تفریحی و سرگرمی است، بنابراین کم و کیفت بهره‌گیری از این ابزار برای ایجاد شادی بسیار مهم است.

وی با بیان این که دریافت اطلاعات از دیگر اهداف این فضا به شمار می‌آید، ابراز داشت: در این صورت باید بدانیم کدام منبع موثق و معتبر بوده و می‌تواند ما را در یافتن پرسش‌ها یاری دهد.

کارشناس روانشناسی مؤسسه مأوا تصریح کرد: عدم وابستگی به فضای مجازی نیازمند فرهنگ سازی است. برای پیشگیری از اعتیاد به فضای مجازی و رسانه، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها این است که ما نباید همه نیاز‌ها و خواسته‌های خود را از طریق فضای مجازی و رسانه دریافت کنیم.

وی با اشاره به این که رسانه و فضای مجازی تنها باید بخشی از نیاز‌های ما را برآورده سازد، خاطرنشان کرد: ما باید بخش دیگری از نیاز‌های خود از قبیل دریافت اطلاعات، مهارت‌آموزی یا حال احوال با دوستان و آشنایان را خارج از این فضا انجام دهیم.   

کارشناس روانشناسی عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین گرفتاری‌های جهان به هم‌ ریختگی نقش‌ها و مرز‌ها در خانواده است.

وی یادآور شد: در گذشته هیچ انسانی شک نداشت که مرد نان آور خانواده است، از این رو زمانی که مرد جوانی قصد ازدواج داشت، یکی از سوال‌های رایج این بود که آیا توانایی کسب درآمد دارد یا خیر؟!

عشق‌های مجازی دردسر بزرگ قوه قضاییه در کشور

حجت الاسلام هادی اضافه کرد: چند روز پیش خانمی که مشاور یکی از وزرا است، به شدت مخالفت می‌کرد که چرا میزان خانم‌های بیکار در کشور به دو برابر تعداد آقایان بیکار رسیده است.

وی اظهار داشت:‌ هنگامی که چنین تفکر و تلاشی در سطوح رده بالای مسؤولان کشوری وجود دارد،‌ طبیعی است که یک خانم جوان در بدو ازدواجش نداند که بنا است از همسرش خرجی بگیرد یا خرجی بپردازد.

استاد حوزه علمیه گفت: بر مسؤولان ضروری است تا نقش زن و مرد را در خانه و خانواده مجدداً تعریف کنند. چرا که بین‌ قرارداد‌های شفاهی و عملکرد‌های میدانی تفاوت‌های بسیار جدی وجود دارد که باید معین و مشخص شود.

وی با اشاره به مبحث واکنش‌ها و پاسخ‌های عنتطفی، ابراز داشت: مهارتی تحت عنوان حضور در اجتماع وجود دارد، هنگامی که یک آقا و خانمی قصد وارد شدن به اجتماعی را دارند، باید یک سری توانمندی‌هایی داشته باشند که به کمک آنها بتواند بهترین عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها را در مواقع مختلف داشته باشد.

حجت الاسلام هادی تصریح کرد: بشر به هر شخصی که پاسخ عاطفی بدهد، نسبت به وی احساس پیدا خواهد کرد. بنابراین در صورتی که شخصی با انسان‌ها به صورت تنفر آمیز برخورد کند، دیگران نسبت به او کینه در دل خواهند گرفت.

وی ادامه داد: و در صورتی که انسانی بسیار صمیمی، گرم و پرحرارت با دیگران برخورد کند، محبت دیگران نیز نسبت به او افزایش خواهد یافت. از این رو پاسخ‌ها و واکنش‌های عاطفی با دیگران منجر به شکل‌گیری عواطف در دیگران می‌شود.

کارشناس روانشناسی مؤسسه مأوا عنوان کرد: هنگامی که ما در فضای مجازی یک واکنش عاطفی نسبت به دیگران از خود بروز می‌دهیم، این واکنش منجر می‌شود، دیگران نیز نسبت به وی حال عاطفی داشته باشند.

وی تأکید کرد: متخصصان بهزیستی و قوه‌قضاییه بر این عقیده‌اند که تعداد عشق‌هایی که به واسطه فضای مجازی شکل گرفته است، عدد بسیار بالایی دارد، به طوری که امروزه عشق‌های مجازی دردسر بزرگ قوه قضاییه در کشور محسوب می‌شود/878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات