۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۵۵۴۵۷
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی:

گشایش درهای رحمت و وسعت روزی از آثار استغفار است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه استغفار سبب پوشاندن گناه و شستشوی پلشتی‌ها و پلیدی‌های رفتاری انسان می‌شود، گفت: افزون بر این گشایش درهای رحمت و وسعت روزی و فراخی نعمت از دیگر آثار و برکات استغفار است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، در تبیین مبحث رجا و استغفار، اظهار کرد: رجا و امید موضوعی بارور به عمل و تلاش بوده و یک امر خیالی و توخالی نیست.

وی اضافه کرد: انسان امیدوار در کنار کار و تلاش، به نتیجه مثبت سعی و تلاش خود اطمینان دارد؛ ازاین‌رو امید و رجا موتور حرکت انسان به‌سوی هدف‌ها و آرمان‌ها به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: انسانی که از نعمت رجا برخوردار است همواره در مسیر بالندگی و رشد گام برمی‌دارد و از هرگونه تصویر غیرواقعی به دور است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید: «ان الذین آمنوا والذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله اولئک یرجون رحمت الله والله غفور رحیم» و تأکید می‌کند کسانی که که ایمان آورده‌اند و آنان که مهاجرت و در راه خدا جهاد کرده‌اند به رحمت خداوند امیدوارند و خدا آمرزنده و مهربان است.

وی تصریح کرد: ارتباط رجا و مغفرت در این آیه کاملاً روشن است و همچنین در دعا که فرموده «استغفرک استغفار رجاء» این ارتباط به صراحت اشاره شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: استغفار و رجا دوگانه به هم پیوسته‌اند؛ یعنی در هر استغفاری رجا و امیدواری نهفته است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: انسان مستغفر دلش وابسته به منبع قدرتمند و مهربانی است که عجز و ناله او را می‌شنود و از باب غفاریت و رحیمیت پوششی بر خطاهایش می‌اندازد تا با دلی آرام و قلبی مطمئن مسیر بندگی را طی کند و به حوزه قرب الهی نزدیک شود.

وی افزود: استغفار افزون بر پوشاندن گناه و شستشوی پلشتی‌ها و پلیدی‌های رفتاری انسان، دارای آثار مثبت و ایجابی مختلفی هم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: گشایش درهای رحمت و وسعت روزی و فراخی نعمت یکی از آثار و برکات استغفار است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است./9314/پ203/ب1

ارسال نظرات