۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۵۷۹۵۶
با موضوع تقش اساتید درارتقای اخلاق؛

هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین برگزار شد

هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور علما و شخصیت های حوزوی و با موضوع تقش اساتید در ارتقای علمی و عملی حوزه های اخلاق برگزار شد.
مجمع عمومی جامعه مدرسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور علما و شخصیت های حوزوی و با موضوع تقش اساتید در ارتقای علمی و عملی حوزه های اخلاق در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم آیات عباس کعبی، محسن فقیهی، نجم الدین طبسی، سید هاشم بطحائی و جمعی دیگر از اعضای جامعه مدرسین و خبرگان حضور داشتند.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با اشاره به گزارشی از عملکرد مجمع عمومی جامعه مدرسین، اظهار داشت: یکی از کمیته های مجمع عمومی کمیته جذب اساتید سطوح عالی و خارج در بدنه اعضای مجمع عمومی بود که این کمتیه 214 نفر راتأیید کردند و خدمت آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین پیشنهاد شد و ایشان دستور دادند و این موضوع مراحل پایانی خود را می گذراند.

وی ادامه داد: خواسته رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید این بود که اساتید سطوح عالی و خارج حوزه به بدنه مجمع عمومی اضافه شوند از این رو تصمیم گرفته شد که اعضای مجمع افزایش پیدا کند.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین ابراز داشت: تعداد بسیاری از این 214 نفر در ابتدای همین هفته تصویب شدند و بقیه افراد نیز در جلسه آینده هیأت رییسه جامعه مدرسین مطرح خواهند و جمع اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین به حدود 600 نفر افزایش پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال از پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع در کمیته ای مخصوص در مجمع عمومی جامعه مدرسین خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در دستور کار این کمیته قرار دارد بررسی عناوین روحانیت و نام و عنوان مدارک حوزوی است که مراحل پایانی خود را می گذراند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین  از امضای تفاهم نامه مجمع عمومی جامعه مدرسین با مجمع نمایندگان طلاب، انجمن های علمی حوزه و مرکز مدیریت خواهران و آستان قدس رضوی خبر داد و اظهار داشت: اساتید مجمع عمومی در 18 زمینه همکاری می توانند با آستان قدس کار مثبت انجام دهند، یکی از کارهای انجام شده این است که اعای مجمع عمومی می توانند هر زمان که خواستند با کتابخانه و موزه علمی آستان قدس استفاده کنند.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که هیأت رییسه مجمع با مراجع و بزرگان دیدار داشته و فرمایشات آن ها اجرا شده است، ابراز داشت: منویات رهبر انقلاب و مراجع همواره مدنظر است تا اجرایی شود.

وی عنوان کرد: مجمع عمومی جامعه مدرسین از اول مهر تاکنون 14 بیانیه در موضوعات گوناگون اجتماعی، ملی و بین المللی صادر کرده است؛ همچنین گروه مشورتی با حضور  نفر از اساتید  و کاگروه استانی نیز تشکیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان کرد: بنا شده که از هر استان یک نفر انتخاب شود و اساتید را که می شناسند به مجمع معرفی کنند تا در بحث فرایند عضویت استفاده شود، در مجمع کمیته هایی فعال هستند که یکی از آن ها کمیته اخلاق است و اکثر کمیته ها طرح هایی دارند که در مسیر اجرا قرار دارند.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که این مجمع یک  مجمع پویا و زنده است، از اضافه شدن 200 عضو دیگر به مجمع عمومی جامعه مدرسین خبر داد.

در ادامه آیت الله عبدالله خائفی عضو با سابقه جامعه مدرسین بر ضرورت به کارگیری عقل عملی تأکید کرد و ابراز داشت: کتاب هایی در زمینه های گوناگون نوشته می شود که تنها اصطلاحات است؛ مسأله لازم توجه کتاب الهی و به کارگیری عقل عملی برای رهبری جامعه است، فضلا و علما که در ردیف ملائکه و اولوالعلم قرار دارند باید حافظ کتاب و عترت باشند.

وی عنوان کرد: چیزی که جامعه اسلامی را به سمت صراط مستقیم هدایت می کند این است که حیات فردی، اجتماعی و سیاسی و جمیع حیات انسان الهی باشد، برای رسیدن به مقامات عالی، داشتن پست و مقام نیاز نیست بلکه باید رضایت الهی را در انجام کارها مدنظر قرار داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر انسان عقل نظری را در ردیف عقل عملی به کار ببرد جمیع علومی که برای انسان مخفی بوده کشف می شود؛ بنابراین انسان باید به آنچه که می داند عمل کند.

وی  با تجلیل از رهبری خردمندانه، حکیمانه و شجاعانه رهبر معظم انقلاب و با تأکید بر لزوم پیروی همه مسؤولان و مردم از ولایت فقیه اضافه کرد: دعا می کنیم که رهبر انقلاب پرچم مقدس نظام اسلامی را با دست خود به دستان مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) تحویل دهند.

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به ضرورت های توجه به اخلاق در حوزه های علمیه گفت: ارائه تفسیری قابل فهم و قابل عمل از اخلاق به وسیله اساتید برای طلاب حوزه امری بسیار مهم است.

وی افزود: تأکید بر رشد هماهنگ و متوازن استعدادهای اخلاقی نیز امری لازم به شمار می رود یعنی مسائل اخلاقی در حوزه های علمیه باید رشد درست داشته باشند چرا که بعضا در یک زمینه رشد و در زمینه ای دیگر ضعف وجود دارد و طلبه به صورت جامع در مسائل اخلاقی رشد نمی کند و گاهی سر از انحراف در می آورد.

نماینده مردم قزوین در خبرگان، توجه به آسیب های اخلاقی را ضروری دانست و اظهار داشت: آسیب هایی که برای اخلاق در حوزه های علمیه وجود دارد باید مورد بررسی قرار گیرد و نگاه علت و معلولی وجود داشته باشد تا مشکل حل شود.

وی با تأکید بر آینده نگری و تربیت اساتید اخلاقی در حوزه ادامه داد: متأسفانه شاید در آینده مشکل کمبود استاد اخلاق داشته باشیم از این رو باید اساتید اخلاق و متخصص در این زمینه تربیت و تقویت شوند؛ توجه به جایگاه عقل و نقل، گرایش های فکری و آثار و تجربیات عملی در تفسیر و عمل به مفاهیم اخلاقی باید در دستور کار بوده و نگاه جامع به مباحث اخلاقی از جهت عقل و نقل وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی با بیان این که توجه و نظارت به وضعیت و شرایط خاص مخاطبان در به کار گرفتن دستورهای اخلاقی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ابراز داشت: دوری از افراط و تفریط در مباحث اخلاقی باید در دستور کار باشد تا مشکلی ایجاد نشود تا هم درس و هم اخلاق وجود داشته باشد./1323/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات