۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۶۰۶۸۰
حجت الاسلام نظافت:

تربیت و پرورش باید بر تعلیم و آموزش غلبه یابد

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به ضرورت غلبه یافتن تربیت و پرورش بر تعلیم و آموزش، گفت: اگر به تربیت و پرورش بها داده نشود تعلیم و آموزش نیز آسیب خواهند دید.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام محمد مهدی نظافت شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجتمع بنی فاطمه برگزار شد گفت: بخشی از مشکلات جامعه به این دلیل است که مومنان برخی اموری که باید انجام پذیرد را رها می کنند و کارهای غیر ضروری دیگری را انجام می دهند. این مساله به علل مختلفی همچون غفلت، شیطان و راحت طلبی است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به ضرورت زمان شناسی افزود: متاسفانه شکاف و گسست نسلی میان نسل ما و جوانان ایجاد شده است و البته این امر در زمان امیرمومنان(ع) نیز اتفاق افتاده بود. ایشان فرمودند که معاویه عده ای از گمراهان را به دنبال خود کشانده و آنان را در بی خبری نگاه داشته است.

وی خاطر نشان کرد: معنای جمله امیرمومنان(ع) این است که اگر فردی تربیت علوی نشود و تحت تاثیر معارف قرار نگیرد به راحتی ابزار دست دشمنان خواهد شد. در عصر کنونی نیز میان ما و شیطان در پیام رسانی به مردم و جوانان مسابقه و رقابت است و نباید با کوتاهی کردن موجب سبقت گرفتن او از خود شویم.

حجت الاسلام نظافت با معرفی خانواده ها به عنوان یکی از دلایل این شکاف نسلی تصریح کرد: قرآن می فرماید که خود و خانواده هایتان را از آتش جهنم حفظ کنید. والدین باید به تربیت فرزندان خود جدای از مدارس به صورت جدی همت بگمارند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به آثار نام گذاری صحیح بر فرزندان افزود: در روایت آمده است به خانه ای که در آن نام پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برده شود فقر وارد نمی شود. همچنین در روایتی دیگر آمده است که اگر فرزندی را به اسمی نامیدید او را به همان اسم اکرام و احترام کنید، چرا که کرامت موجب می شود شهوات در چشم انسان خار شوند.

وی تادیب فرزندان را حق دوم آنان بر گردن والدین دانست و خاطر نشان کرد: امیرمومنان(ع) می فرمایند که اگر کسی پیشوا قرار می گیرد باید اول خود را ادب کند و ادب کردن او باید با روشی درست صورت پذیرد. نباید تنها با حرف زدن به فرزندان آموزش داد چرا که با حرف زدن و صحبت کردن صرف آنان تربیت نمی شوند و والدین باید بر رفتار خود بیشتر از گفتار شان مراقبت کنند.

حجت الاسلام نظافت با بیان ضرورت تادیب صحیح فرزندان تصریح کرد: ادب نیکو موجب می شود تا آموزش و فرا گرفتن مفاهیم قرآن راحت شود. البته در اینجا مراد از تعلیم قرآن فرا گرفتن نحوه تلاوت آن نیست، بلکه به معنای انس گرفتن با مفاهیم و معنای آن است. رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند که می شود فردی مجتهد شود اما قرآن را تا به حال نخوانده و با مفاهیم آن انسی نداشته باشد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به مشکلات حکومت به عنوان یکی دیگر از دلایل شکاف نسلی افزود: حکومت مانند پدر مردم است. در دعایی از امام زمان(ع)، ایشان نیاز های طبقات مختلف جامعه را بیان و عدل و دلسوزی را یکی از ضروریات و نیاز های طبقه امرا جامعه عنوان می کنند.

وی خاطر نشان کرد: حاکمان جامعه اسلامی باید از بیت المال مراقبت کنند و با فردی که به آن دست اندازی می کند همانند امیرمومنان(ع) به شدید ترین شکل ممکن برخورد کنند.

حجت الاسلام نظافت با بیان اشکالات سیستم آموزشی کشور گفت: در نظام آموزشی کشور ما آموزش بر پرورش غلبه یافته است، در حالی که پرورش و تربیت مهم تر است. چرا که پیامبر اکرم(ص) طبق آیات قرآن ابتدا به تربیت «و یزکیهم» و سپس به تعلیم «و یعلمهم الکتاب و الحکمه» می پرداختند. 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: شیوه کنونی رایج در سیستم آموزش کشور و بها دادن بیشتر به آموزش در قبال پرورش باعث خواهد شد که خود آموزش و تعلیم نیز آسیب ببیند.

وی با بیان تفاوت میان تعلیم و تربیت خاطر نشان کرد: در تربیت معرفت به دل می رسد اما تعلیم با افکار سر و کار دارد و آن چیزی که تا کنون در کشور بیشتر اتفاق افتاده تعلیم بوده است. معرفت که حاصل تربیت است در دل کاشته و به وقوع می پیوندد و امیرمومنان(ع) قلب و دل جوان را زمینی خالی می دانند که هر چه در آن کاشته شود محصول خواهد داد.

حجت الاسلام نظافت با بیان ضرورت تربیت ایمانی جوانان گفت: اسلام با نفاق جمع می شود و به همین خاطر باید تربیت ما ایمانی باشد. تربیت ایمانی به معنای راه یافتن دانسته ها به درون دل و  عجین شدن آنان با احساسات است. 

وی ادامه داد: تربیت و پرورش احساس بر انگیز است و محبت و نفرت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: تربیت و پرورش تنها با مهربانی امکان پذیر است و دارای اجر فراوان در عرش الهی و آخرت است، به گونه ای که حضرت زهرا(س) با وجود مشغله های فراوان پاسخ سوالات زیاد یک پرسش کننده را دادند و در آخر نیز از او تشکر کردند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات