۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۶۲۰۴۹
استاد حوزه علمیه خراسان:

تفقه و دین‌شناسی پشتوانه قبولی اعمال است

حجت‌الاسلام خانی گفت: کسی که در دین خود فقیه نشود خدا از هیچ کار او راضی نمی‌شود؛ چراکه پشتوانه قبولی اعمال دین‌شناسی بوده و مهر رضایت خداوند بر پرونده‌ای می‌خورد که پشتوانه فقهی داشته باشد.
حجت الاسلام محمد خانی

حجت‌الاسلام محمد خانی، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به رسالت طلاب و روحانیان در جامعه کنونی، اظهار کرد: رسالت اصلی و اساسی حوزه‌های علمیه شناخت و شناساندن دین است.

وی تبلیغ اثرگذار مسائل دینی برای هشدار دادن به مردم و تفقه در دین و اثر گذاشتن در نفوس و کمال نفس برای خدمت به جامعه بشریت را از دیگر رسالت‌های مهم حوزویان دانست.

حجت‌الاسلام خانی ادامه داد: باید هر اندازه در توان داریم درزمینهٔ دین خدا کسب فهم کنیم؛ زیرا فقه کلید بصیرت است و فقیه قله بلند رسالت حوزه است که همه علوم را در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: یکی از خواص فقه و دروس حوزوی این است که مفتاح البصیرت بوده و دوم اینکه بهترین و کامل‌ترین عبادت است.

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: رسول گرامی اسلام حلقه مباحثه علمی را بر حلقه عبادت ترجیح دادند؛ زیرا تفقه در دین تمام عبادت است.

وی با اشاره به نقش و تأثیر دروس حوزوی، افزود: امام موسی کاظم (ع) می‌فرماید: «تفقهوا فی دین الله فإن الفقه مفتاح البصیرة، وقام العبادة، والسبب إلی المنازل الرفیعة، والرتب الجلیلة فی الدین والدنیا ففضل الفقیة علی العابد کفضل الشمس علی الکواکب، ومن لم یتفقه فی دینه لم یرضی الله له عملاً».

حجت‌الاسلام خانی ادامه داد: این امام همام تأکید می‌کند در دین خدا آگاهی عمیق پیدا کنید؛ زیرا فقه کلید بینش و کامل‌کننده عبادت و عامل رسیدن به جایگاه‌های بلند و پایگاه‌های شکوهمند در دین و دنیاست.

وی افزود: کسی که در این مسیر قرار گرفته و با فقه و ژرف‌نگری در مسائل دینی خود را مشغول کند مقدمات منازل رفیعه هم در دین و هم در دنیا برای او فراهم است.

حجت‌الاسلام خانی خاطرنشان کرد: دین به‌اندازه‌ای عزیز است که اگر کسی به دین نزدیک شد خداوند دنیای او را هم عزیز می‌کند.

وی تصریح کرد: بنا به فرموده امام کاظم (ع) برتری فقیه به نسبت عابد مثل برتری خورشید نسبت به ماه است؛ زیرا فقیه تولید نور و نورانیت می‌کند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اما کسی که در دین خود فقیه نشود خدا از هیچ کار او راضی نخواهد شد؛ چراکه پشتوانه قبولی اعمال دین‌شناسی بوده و مهر رضایت خداوند بر پرونده‌ای می‌خورد که پشتوانه فقهی داشته باشد./9314/ت303/ب1

ارسال نظرات