۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۶۳۷۴۴
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی مطرح کرد؛

کیفیت حسابرسی به نامه اعمال مؤمنان و مجرمان در روز قیامت

امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر حکمت ۳۰۰ نهج البلاغه و با توجه به روایات متعددی از معصومین(ع) چگونگی رسیدگی و حسابرسی نامه اعمال افراد مختلف در روز قیامت را مورد تشریح قرار داد.
میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسان مؤمن در روز قیامت به اندازه یک بر هم زدن معطل می ماند.

وی در تفسیر حکمت ۳۰۰ نهج البلاغه که در آن آمده است، از امیر مؤمنان(ع) پرسيدند چگونه خدا با وجود فراوانى انسان ها در روز قیامت به حسابشان رسيدگى مى كند، ایشان فرمودند، آن چنان كه با فراوانى آنان روزيشان مى دهد و دوباره پرسيدند چگونه خداوند به حساب انسان ها رسيدگى مى كند در حالی که انسان ها كه او را نمى بينند، ایشان فرمودند همان گونه كه آنان را روزى مى دهد و او را نمى بينند، افزود: رسیدگی به حساب مخلوقات از حضرت آدم(ع) تا آخرین انسانی که آفریده می شوند بسیار عجیب است؛ امیرمؤمنان(ع) در پاسخ به این شبهه می فرمایند، همان گونه که خداوند روزی تمام مخلوقات را رسانده است به راحتی هم می تواند به حساب مردم رسیدگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ابراز کرد: علم الهی به همه امور محیط است و روایاتی از امامان معصوم(ع) رسیده است که انسان مؤمن بدون حساب و کتاب وارد بهشت خواهد شد و گاهی وارد شده است که انسان مؤمن به اندازه یک چشم بر هم زدن در قیامت منتظر می ماند؛ البته این برخی از افراد می پرسند با وجود این که خداوند قادر مطلق است چرا در آیه ای از قرآن فرموده که روز قیامت ۵۰ هزار سال طول خواهد کشید.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: طولانی بودن روز قیامت به دلیل رسیدگی مجرمان به گناهانی است که خودشان در دنیا انجام داده اند؛ رسیدگی به حق الناس، حق الله و حق النفس معطلی بسیار زیادی دارد و انسان های مجرم معلق بین بهشت و جهنم هستند؛ البته کسانی بین بهشت و جهنم معطل می مانند که محبت اهل بیت(ع) در دلشان وجود دارد ولی اعمالشان آلوده به گناهان مختلف است وگرنه طبق نصّ قرآن و روایات معصومین(ع) مجرمانِ کافر به جهنم خواهند رفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: همان گونه که در دنیا در هنگام روزی دادن به مخلوقات لزومی بر رؤیت پروردگار وجود ندارد، در روز قیامت نیز بدون این که پروردگار رؤیت شود، به حساب ها رسیدگی خواهد شد؛ در روایتی از امام معصوم(ع) رسیده است که در روز قیامت اعمال و اعتقادات تمام مخلوقات در مدت یک چشم بر هم زدن رسیدگی می شود.

وی اظهار کرد: رهایی از زجرهای قیامت معلول این است که انسان بتواند پاسخگوی رفتارهای دنیوی اش باشد؛ پیامبر(ص) می فرمایند، قسم به الله که در روز قیامت انسانِ مؤمن به اندازه خواندن یک نماز در روز محشر معطل می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان افزود: رسیدگی به اعمال قبل از رو به رو شدن با مرگ سبب آسودگی خاطر در روز قیامت است؛ سختی های روز محشر به واسطه رسیدگی به اشتباهاتی که در طول عمرمان مرتکب شده ایم، جبران می شود./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات