۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۶۵۳۴۱
تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه:

جریان‌های انحرافی مانع رسیدن انسان به ملکوت می‌شود

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) با بیان اینکه جریان‌های انحرافی با فقدان معنویت انسان را از رسیدن به ملکوت باز می‌دارد، گفت: خلأ معنویت عامل اصلی خودکشی و فروپاشی کانون خانواده در غرب به شمار می‌رود.
جازاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید جازاری معمویی تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) در دومین جلسه معنویت در عصر مدرنئیسم که همزمان با سوم ماه مبارک رمضان در مسجدالرضا(ع) برگزار شد، گفت: آیه 30 سوره مبارکه رم اشاره به حقیقت مفهوم دین دارد.

وی افزود: خداوند در این آیه خطاب به پیامبراکرم(ص) به صورت دستوری می‌فرماید: پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين كن با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است آفرينش خداى تغييرپذير نيست اين است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمى‌دانند.

حجت الاسلام جازاری با بیان اینکه بین مفسرین بحثهای ‌فراوانی درباره اقامه صورت برای دین در برابر دین بیان شده است، ابراز کرد: مرحوم علامه می فرمایند: مقصود از این کلام آن است که پیامبراکرم(ص) و پیروان ایشان همه حواس و توجه خودشان را به جانب دین معطوف کنند؛ مهمترین شاخصه دین فطری بودن آن است یعنی انسان در هر مکانی که گام بر می‌دارد دین نیز آنجا وجود دارد.

تولیت حوزه علمیه ثامن الائمه ادامه داد: ما در عالم هستی انسان بی دین نداریم بنابراین بی دین خواندن دیگران امر غلطی است که در میان عامه رواج دارد از این رو هر انسانی دارای مرام و مسلکی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه در باطن دین شاخصه‌ای به عنوان میانه روی نهفته است، اظهار داشت: خداوند در این آیه اشاره به دین قیم دارد دین به همه ابعاد مادی و معنوی انسان احاطه دارد از این رو مسؤولیت همه امور معنوی و مادی دینداران با دین است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان با اشاره به مفهوم معنویت، گفت: بعد از انقلاب صنعتی در انگلستان قرن 18 فضای جامعه بشری کاملا دگرگون شد به طوری که مرکب‌های چهارپا جای خودشان را به اتومبیل‌ها و دیگر دستگاه‌ها دادند، سفرهای چند روزه به سفرهای چندساعته تبدیل شد، برخی بیماری‌ها مانند وبا و طاعون که می‌توانست شهری را نابود کند مهار شد و این سنبل صنعتی شدن جوامع بشری بود اما در مقابل جوامع غرب که به قدرت صنعتی تبدیل شده بودند مفاهیم جدیدی را خلق کردند که در دل آن کاهش قدرت دین الهی نهفته بود و واژه‌ای به عنوان قدرت‌های خاص بوجود آمد که نتیجه آن کمرنگ شدن مذهب و دین در بسیاری از جوامع بشری بود. 

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه ادامه داد: با حذف دین کم کم خلأ معنویت در جوامع غربی رخ نشان داد و این مهم سبب شد انسانیت جایگاه خودش را از دست بدهد و آمار خودکشی‌ها و فروپاشی خانواده‌ها در جامعه غربی افزایش یافت برهمین اساس دولت‌های ضد دین با سرمایه گذاری در مراکز دینی اقدام به ابداع دین‌های ساختگی و جریان‌های انحرافی کردند تا از این طریق خلاهای معنوی مردم مرتفع شود.

حجت الاسلام جازاری با بیان اینکه حقیقت معنویت از دین است و نمی‌توان معنویت را از دین جدا کرد، عنوان داشت: انسان دیندار همه اعمالش خدایی است زندگی ملکوتی دارد مراد از زندگی ملکوتی آن است که زندگی انسان آکنده از معنویت باشد.

وی با بیان اینکه بین معنویت‌های ساختگی و معنویت‌های حقیقی فرق بسیار است، اظهار داشت: در معنویت حقیقی انسان به دنبال ارتباط با ملکوت است اما در عرفان‌های کاذب این مهم وجود ندارد، انسان در معنویت حقیقی نسبت به دیگران دارای تکلیف است در حالی که در عرفان‌های کاذب کسی تکلیف ندارد چون «من و خودم» در این عرفان‌ها حاکم است.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه در پایان به راه‌های رسیدن به معنویت دینی اشاره کرد و گفت: رعایت قوانین‌ دین، پیروی و پیوند با الگوها و سنبل‌های دینی مانند اهل بیت(ع) و وجود یک سلسه مفاهیم و موضوعات مانند بحث مهدویت همه برای انسان دیندار معنویت ساز است همچنین اگر انسان همه آثار و مخلوقات را از آن خداوند ببیند معنویت او افزایش می‌یابد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات