۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۶۶۴۶۹
حجت‌الاسلام وحید پور تبیین کرد؛

احکام کفاره روزه ماه مبارک رمضان

استاد حوزه با تأکید بر این‌که در کفاره فقط باید جنس مواد غذایی معین شده از سوی شرع مقدس پرداخت شود گفت: کفاره نفقه به حساب نمی‌آید.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به بررسی احکام کفارات روزه پرداخت و اظهار داشت: اولین کفاره در احکام شرع مقدس برای روزه مشهور به فدیه است چنان که از این عنوان برمی‌آید فدیه کفاره سبک و نوعی جبران برای عذر در روزه است که از سوی مشهور مراجع تقلید به میزان 750 گرم مواد غذایی به ازای هر روز تعیین‌شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کفاره روزه‌خواری عمدی «کفاره سنگین» نوعی جریمه گناهی است که مکلف مرتکب شده است، ابراز داشت: مکلفان توجه داشته باشند که کفاره نفقه به‌حساب نمی‌آید، برای مثال شوهری که همسر او به هر دلیل (معذور و یا عمدی) روزه نگرفته است بر شوهر واجب نیست که کفارات را به‌عنوان نفقه بپردازد و اگر هم خواست چنین اقدامی بکند باید از سوی مکلف وکالت بگیرد که از طرف او چنین کفاره‌ای را پرداخت کند این در حالی است که والدین نیز در برابر فرزندان مکلف خود چنین مأموریت شرعی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور با تأکید بر این‌که اگر زن (که پرداخت کفاره بر شوهرش واجب نیست) پولی نداشته تا کفاره خود را تهیه کند بر وی حرجی نیست و می‌تواند هر زمان که پول داشت کفاره خود را بپردازد.

وی با بیان این که مؤمنان توجه داشته باشند که هم فدیه و کفار میزان وزن در آن شاخص و اصل است، گفت: فطریه را می‌توان هم به‌صورت پول پرداخت کرد و هم به‌صورت وزن معین‌شده از مواد غذایی معین که حدود 1 کیلو (مشهور فتاوا 750 گرم و برخی از فتاوا 900 گرم) از مواد غذایی تعیین‌شده است.

کارشناس احکام دینی با تأکید بر این‌که در کفاره فقط باید جنس مواد غذایی معین شده از سوی شرع مقدس پرداخت شود، گفت: مؤسسات خیره‌ای که کفارات را از مردم جمع‌آوری می‌کنند باید توجه داشته باشند که اگر پولی از مکلفان دریافت می‌کنند باید حتماً برای کفاره تبدیل به جنس مواد غذایی شود بر این اساس اگر با پول مکلف اقدام به تهیه برنج کرده باشند درحالی‌که مکلف پول وزن معین جنس نان را داده باشد هر دو بر ذمه آنان مسئولیت شرعی باقی است یعنی آن‌که هم مکلف باید کفاره را بپردازد و هم موسسه در قبال این عملش مسؤول است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات