تفکر انقلاب اسلامی نسبت به غرب مبتنی بر غرب گزینی انتقادی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام امین شمشیری، استاد حوزه علمیه، امشب در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه صنعتی مالک اشتر، با اشاره به نظر مکاتب مختلف غربی نسبت به انسان، گفت: تفسیری که این مکاتب از انسان ارائه می دهند پیامدهای نامطلوبی در جوامع دارد، ما باید تفسیر صحیح از انسان را با جستجو در میان مکاتب مختلف بیابیم.
وی ادامه داد: امروز در ژاپن جوانانی هستند که همه لذت های حلال و حرام دنیا را چشیده اند، این افراد در نهایت خودشان را از بالای برج های بلند به پایین پرتاب می کنند تا طعم مرگ را هم بچشند و این نشان از سردرگمی بشر در میان مکاتب فکری دارد، هر صد سال یک بار در غرب یک مکتب بر روی کار می آید و سپس منهدم می شود و از بین می رود.
رییس انجمن نجات از حلقه با بیان اینکه اسلام نفی کننده کلی فرهنگ غرب نیست، افزود: در پارادایم انقلاب اسلامی ما غرب گزین انتقادی هستیم، اما اندیشه های دیگری در اسلام و روحانیت وجود دارد که نگاهشان نگاه تفکر انقلاب اسلامی نیست و باید آن ها را بررسی کنیم.
حجت الاسلام شمشیری بیان داشت: اندیشه انقلاب اسلامی مبتنی بر فقه جواهری و فلسفه صدرایی و کلام خواجه نصیرالدین است، البته ما در کشور روحانیت سنتی حداکثری را داریم که برخی از آن ها اخباری مسلک هستند و هیچ گونه ورودی نسبت به مدرنیته ندارند، این قشر از روحانیت حتی درباره انقلاب اسلامی هم ورودی ندارد، هرچند مخالفتی هم با آن ندارد.
وی روحانیت سنتی نواندیش را نوع دیگری از تفکر در کشور دانست و اظهار داشت: این نوع تفکر درباره مدرنیته هم حرف دارد و ورود پیدا می کند، البته این قشر از تفکر هم دو نوع هستند، یک نوع آن ها تفکر انقلاب اسلامی را شامل می شود و نوع دوم هم جریان فرهنگستان علوم به رهبری سید منیرالدین شیرازی و مورد تأیید امام خمینی(ره) است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: تفکر انقلاب اسلامی نه مانند تفکر سنتی حداکثری هیچ ورودی به مدرنیته و غرب ندارد و نه مانند جریان فرهنگستان علوم ابعادی از غرب را از باب اضطرار می پذیرد، بلکه نگاهش به غرب همان غرب گزینی انتقادی است که رهبر معظم انقلاب، امام خمینی(ره) و بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی چنین نگاهی به غرب دارند.
حجت الاسلام شمشیری ابراز داشت: انقلاب اسلامی فرهنگ غرب را نمی پذیرد و یک سری از اندیشه های غربی را هم قبول ندارد، اما یک سری از اندیشه ها را می پذیرد، نوع دیگری از تفکر در میان روحانیت شیعه وجود دارد که آن را می توان غرب گزین حداکثری نامید.
وی گفت: طرفداران تفکر غرب گزین حداکثری از دهه هفتاد از تفکر انقلاب اسلامی جدا شدند، این افراد خود را در دامان غرب انداختند تفکرات و اندیشه و فرهنگ غربی را به صورت حداکثری پذیرفتند و انحراف آن ها از همین نقطه آغاز شد و گرفتاری ها در جمهوری اسلامی هم از همان زمان شکل گرفت، تجربه نشان داده است که انسان های عالم و روحانی هم ممکن است در برهه ای جذب مکاتب و تفکرات انحرافی شوند و باید در این خصوص بسیار مراقب باشیم./869/پ۲۰۳/ب۱