۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۶۷۳۸۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

خوف و رجا همچون دو بال در كنار يكديگر است

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه خوف و رجا مانند دو بال است كه هريك از اين دو بال سنگين تر شود پرواز سخت و دشوار خواهد بود، گفت: خوف و رجا بايد بالانس باشند به طوريكه نه خوف از رجا سبقت بگيرد و نه رجا از خوف پيشي بگيرد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل ظهر چهارشنبه شب در محفل انس با قرآن مسجد القرآن، با تقسيم بندي سه بخش عبادات شب قدر، گفت: نخستين بخش عبادت شب قدر در باب توحيد است كه در دعاي جوشن كبير يكهزار صفت از صفات الهي ذكر شده اشت.

وي افزود: يكي از پيام هاي شب قدر اين است كه در برابر خداوند فقير و محتاج و نيازمند به درگاه الهي هستيم به طوريكه حتي پيامبران الهي با گفتن ذكر ‹‹لاحول ولا قوة الا بالله›› معتقد هستند هيچ نيرويي بالاتر از نيروي الهي نيست و ما انسانها در برابر خالق خود كاملا فقير و محتاج هستيم و اين پيام شب قدر مرتب به ما اعلام مي شود.

وي با اشاره به اينكه يكي از ويژگي هاي شب هاي قدر اين است كه انسان را توحيدي و الهي مي كند اظهار داشت: براي شناخت خدا و الهي شدن بهترين شناخت را از كلام خدا و در قرآن است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه به چگونگي معرفي خدا در قرآن اشاره كرد و گفت: يكي از عبارت هاي مهمي كه در قرآن كه چندين بار تكرار شده است، ‹‹أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ›› اگر قرار است عذاب كند به شدت عذاب مي كند و اگر قرار باشد رحمت كند  رحمت واسعه خواهد داشت از اين رو خداوند در جاي خودش رحيم است و در جاي خودش به شدت عذاب مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه خوف و رجا مانند دو بال است كه هريك از اين دو بال سنگين تر شود پرواز سخت و دشوار خواهد بود، افزود: خوف و رجا بايد بالانس باشند به طوريكه نه خوف از رجا سبقت بگيرد و نه رجا از خوف پيشي بگيرد.

وي يادآور شد: امروز برخي براي اسلام رحماني تبليغ مي‌كنند و مدعي هستند خدا انسان را براي دو تار مو جهنمي نمي كند و يا اگر انسان دو ركعت نماز هم نخواند خدا او را عذاب نخواهد كرد و اينگونه خداي كاذب را معرفي و تبليغ مي‌كنند و برخي نيز كه از اين افراد كه معتقد هستند خدا هرگناهي را مي بخشد حمايت مي كنند و اين در حالي است كه خداوند خود را اينگونه معرفي نكرده است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: انسان در زندگي خود بايد نسبت به خدا همزمان خوف و رجا داشته باشد، هم خدا را الرحم الراحمين بدانيم و هم اشدالمعاقبين بداند و هرگاه انسان در آستانه ارتكاب گناه قرار گرفت به ياد اشدالمعاقبين خدا باشد و هرگاه قصد توبه و بازگشت به سمت خدا را داشت به ياد الرحم الراحمين خدا باشد.

وي با اشاره به اينكه خداوند در آيت الكرسي به خوبي خود را معرفي كرده است از آيت الكرسي به عنوان بزرگترين آيه قرآن به لحاظ مفهومي نام برد و گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ›› هيچ معبودي به غير از من وجود ندارد و يكي از ويژگي هاي الله ‹‹الْحَیُّ الْقَیُّومُ›› زنده بودن و پايداري خدا است آن هم پايداري كه فقط در اختيار خدا است و قوام همه چيز در اختيار خدا است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: امروز اين تفكر در جهان ترويج مي شود كه خدايان مرده اند و برخي ديگر معتقدند اصلا خدايي وجود ندارد و نداشته است و برخي ديگر معتقدند خدا وجود دارد اما امروز هيچ تأثيري در نظام خلقت ندارد چون در يك دوره اي يك خلقتي را انجام داده و تمام شده است و در ادامه نيز اعلام مي كنند آن تعداد خداياني هم كه وجود داشتند نابود شده اند  و اين انسان است كه جهان را اداره مي كند.

حجت الاسلام شاه فضل تبيين تفكر مالكيت استيجاري را براي رستگاري انسان مهم خواند و اظهار داشت: اگر انسان به اين باور برسد كه مالكيت انسان حقيقي نيست و استيجاري است در مسير هدايت قرار خواهد گرفت.

وي افزود: هرانساني در دنيا توانايي و داشته هايي را دارد كه با تكيه بر آن در برابر خداوند ابراز وجود مي كند به طوريكه برخي اوقات تكبر به انسان اجازه نمي دهد تا به خدا التماس كند، از اين رو انسان هنگام بيچارگي كه چاره اي ندارد دست خود را به طرف خدا مي گيرد اما همين كه چاره اي وجود داشته باشد و خود را بي نياز خدا تصور كند  خدا را فراموش  مي كند و اين در حالي است كه انسان حتي هنگام توانايي و ثروت نيز در مقابل خدا فقيراست و دست اش خالي است.

به گفته وي، اين ضعف معرفت انسان است كه تصور كند به دليل داشته هايش از خداوند بي نياز است در حاليكه داشته هاي انسان مي تواند براي انسان مضر باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان عاقل انساني است كه وقتي به داشته هاي خودش فكر مي كند ابتدا بايد آن را از خدا بداند و ادامه از شر آنچه كه دارد به خداوند پناه ببرد.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: انسان وقتي به دارايي هاي خودش نگاه مي كند بايد ترس از دارايي هايش بيشتر شود و تواضع اش در برابر خداوند بيشتر مضاعف شود به طوري كه تكيه به خودش كمتر شود و هرچه دارد از خدا بداند و خود را در برابر خدا فقير بداند./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات